Lyfter benet konstigt

LulePettersson

Trådstartare
Jag har en varmblodsvalack på 11 år. Han är under inridning och fungerar bra i alla gångarter men när han arbetas i skritten lyfter han sitt ena framben mycket högre än det andra. Han gör inte detta i traven eller när han går på långtygel i skritten. Han tvingas aldrig till att arbeta utan han gör detta själv på löstygel då det är så jag vill ha honom. Jag har testat att göra skänkelvikningar, knackat till på benet han inte lyfter lika högt osv men inget fungerar. Han har inte ont för detta har vi kollat upp.
Är det någon som har haft liknande problem eller vet någonting om detta? :o
 
Sv: Lyfter benet konstigt

Han är alltså utredd på klinik? Röntgad osv? Isf är det väl en rörelsestörning.
 
Sv: Lyfter benet konstigt

Nej, vi hade hit en kille som gick igenom hela hästen. Att ta min häst till röntgen är ingenting jag tyvärr har råd med. Vad är en rörelsestörning?
 
Sv: Lyfter benet konstigt

Fast du ... En kille som inte är vet och kollat hästen allmänt kan inte se vad den verkliga orsaken är . Det måste du ju inse ? Under de omständigheterna kan du ju inte säga att hästen är frisk , kollad och inte har ngt som stör den ?
 
Sv: Lyfter benet konstigt

Nej, vi hade hit en kille som gick igenom hela hästen. Att ta min häst till röntgen är ingenting jag tyvärr har råd med. Vad är en rörelsestörning?

Då skulle jag förutsätta att hästen har ont och låta den vila tills pengarna till röntgen finns.
Om hästen dessutom gått på travet så finns det definitivt orsak att misstänka att något kan vara fel. Travet sliter hårt på hästarna och alla håller inte för det, inte ens för kortare perioder.
 
Sv: Lyfter benet konstigt

Låter halt. Självklart har jag ju inte sett hästen i fråga, men går han som du beskriver låter han halt. Du kan be en veterinär göra ett böjprov till en början, det är inte lika dyrt. Men själv hade jag inte ridit förrens jag visste mer. Hoppas det löser sig bra för er ;-)
 
Sv: Lyfter benet konstigt

Har bokat tid hos veterinär redan i morgon. Han ska undersöka hästen samt göra ett böjprov så får jag hoppas att han säger någonting positiv i alla fall ! :)
 
Sv: Lyfter benet konstigt

Veterinären klämde igenom honom, gjorde böjtest och hästen min visade ingen hälta. Han tror att detta beror på att han inte har musklerna för att arbeta riktigt även om han själv vill arbeta. Någon röntgen behövdes inte utan jag skulle rida mycket i skog, klätra osv för att han skulle få upp en bra muskulatur :)
 
Sv: Lyfter benet konstigt

Bra att du kollade upp och vad skönt att det inte var någon hälta. Rida mycket i skog brukar vara bra för det mesta, speciellt hästar som inte har alla muskler eller som är starkare på den ena sidan. Lycka till. Uppdatera gärna så vi får se om skogsövningarna ger något resultat. Har själv erfarnehet av att hästen får betydligt bättre gångarter (isis) när man kliver mycket skog.
 
Sv: Lyfter benet konstigt

Bra att du kollade upp och vad skönt att det inte var någon hälta. Rida mycket i skog brukar vara bra för det mesta, speciellt hästar som inte har alla muskler eller som är starkare på den ena sidan. Lycka till. Uppdatera gärna så vi får se om skogsövningarna ger något resultat. Har själv erfarnehet av att hästen får betydligt bättre gångarter (isis) när man kliver mycket skog.

Efter mycket ridning i skogen har musklerna stärkts och hans konstiga lyft är snart borta. Han är mycket smidigare och har koll på ben och fötter. Vi klarar faktiskt av att trava i skogen nu :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 604
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp