Givetvis, eftersom Metacam är SMÄRTSTILLANDE!Ja den var halt i skritt och har lindriga rotationer men blev ohalt direkt den fick metacam.
Det säger inte ett skit om rotationerna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Givetvis, eftersom Metacam är SMÄRTSTILLANDE!Ja den var halt i skritt och har lindriga rotationer men blev ohalt direkt den fick metacam.
Ja den var halt i skritt och har lindriga rotationer men blev ohalt direkt den fick metacam.
En häst som haft fång en gång kan ju få fång igen och behöva avlivas trots att du haft den på boxvila ett halvår.
Ja den var halt i skritt och har lindriga rotationer men blev ohalt direkt den fick metacam.
Men herregud.... det är väl klart att den KAN. Men det är väl för guds skull ingen anledning till att skita i att behandla fången korrekt första gången???!!!En häst som haft fång en gång kan ju få fång igen och behöva avlivas trots att du haft den på boxvila ett halvår.
Hästen står ju inte på box för att förhindra framtida anfall utan för att läka det nuvarande.Fång är till stor del ett utfodringsproblem och har ju mer än med bara belastning att göra. Häst som haft fång en gång kommer alltid att vara en fånghäst och kan lätt få fång igen och då spelar det ingen roll ifall hästen stått länge på box ens.
Men snälla... den ska stå på box för att läka det PÅGÅENDE anfallet. Det har ingenting med ev framtida anfall att göra. Lamellranden är uppluckrad och det är därför hovbenet kan sänkas och rotera. Innan inflammationen i lamellranden är helt läkt så kan den processen fortgå. När den är läkt ska hästen självklart ut och röra på sig igen! Men inte innan dess.Fång är till stor del ett utfodringsproblem och har ju mer än med bara belastning att göra. Häst som haft fång en gång kommer alltid att vara en fånghäst och kan lätt få fång igen och då spelar det ingen roll ifall hästen stått länge på box ens.
När det blir sänkning eller rotation på hovbenet innebär det att hovbenet inte hålls uppe av lamellerna längre, hovbenet hålls mot hovkapseln med hjälp av lamellerna enkelt förklarat.Fång är till stor del ett utfodringsproblem och har ju mer än med bara belastning att göra. Häst som haft fång en gång kommer alltid att vara en fånghäst och kan lätt få fång igen och då spelar det ingen roll ifall hästen stått länge på box ens.
Dessvärre har jag träffat på det här resonemanget på riktigt, så därför har jag inte vågat/velat släppa. Nu gör jag det ändå, för jag inser att även om TS är "på riktigt" så kommer hon inte att lyssna vad man än säger. Hon ser till sitt eget bästa och skiter i sin häst.Håller helt med @BobberiBoo .
Släppte tråden för ett tag sedan då TS uppenbart inte är seriös.
Hästen har fått fång igen mycket värre denna gång, kan inte gå eller stå. Borde man avliva, veterinären ville behandla.
Frågade faktiskt om vi skulle avliva men veterinären ville inte det. Hon ska gå på smärtstillande och stå på box tills hon är smärtfri vilket jag misstänker kommer ta mycket länge om hon ens blir bra, vet ju inte hur mycket hovbenet roterat nu.
Har veterinären ens sett hästen eller har du frågat på telefon? Låter otroligt att en veterinär hellre behandlar än avlivar en häst som inte kan stå.Frågade faktiskt om vi skulle avliva men veterinären ville inte det. Hon ska gå på smärtstillande och stå på box tills hon är smärtfri vilket jag misstänker kommer ta mycket länge om hon ens blir bra, vet ju inte hur mycket hovbenet roterat nu.
Vad veterinären VILL är egentligen oväsentligt.Frågade faktiskt om vi skulle avliva men veterinären ville inte det. Hon ska gå på smärtstillande och stå på box tills hon är smärtfri vilket jag misstänker kommer ta mycket länge om hon ens blir bra, vet ju inte hur mycket hovbenet roterat nu.