Den ska inte vara ute och gå överhuvudtaget!Går som vanligt vad jag kan se, snubblar gör den inte.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den ska inte vara ute och gå överhuvudtaget!Går som vanligt vad jag kan se, snubblar gör den inte.
Hur menar du då? En häst får ökad puls precis som alla andra däggdjur får när de har rört sig. Det är inget specifikt för en häst med fång eller att man kan avgöra om hästen har överansträngt sig på det viset. En ökad puls vid karleden (puls har hästen så länge hen lever) är ett symptom på fång men en häst kan ha fång utan ökad puls där. Ökad puls vid karleden är bara ett av väldigt många symptom på fång. En häst som misstänks ha fång ska vara stilla på mjukt djupt underlag. Man kan inte låta en häst med fång springa runt och sedan tro att det räcker med att kolla om hästen fått ökad puls.Är det inte så att hästen får puls om man överanstränger den?
Nä man ska väl stänga in den i boxen resten av livet trots att den är ohalt. Stackars häst må jag säga.
Fast din häst är ju inte ohalt. Din häst äter ju smärtstillande och är ohalt i skritt. Är den ohalt kan det fortfarande vara skador i hovarna som den inte visar i smärtreaktioner som den kan få men av i framtiden eller kanske behöver avlivas för.Så om hästen då blivit ohalt efter sin fång och så förblir så har den inte fått optimal möjlighet att läka?
Finns fånghästar som ligger ner i boxen och inte kan gå pga fång trots medicinering. Vad menar ni man ska göra med dom då?
Fången är inte per automatik utläkt så fort hästen är ohalt! Det är en inflammation i hovens lamellrand som tar tid att läka. Innan den har läkt helt är det stor risk för hovbenssänkningar och -rotationer om man rör på hästen. Därför ger du den absolut inte förutsättningar att bli frisk om du rör på den för tidigt. Vill du ge den en möjlighet att bli frisk MÅSTE du vara säker på att den har läkt helt först. Det avgör man genom röntgen.Min häst äter inte smärtstillande och ja den är ohalt.
Hästen kan vara ohalt. Det betyder inte att den ska ridas. Min häst fick fång i vintras med allvarlig rotation och sänkning. Hon fick tyvärr kolik av buttan och vi fick välja mellan pest och kolera (dvs riskera kolik med butta eller riskerna avlivning pga fången utan butta). Veterinären och jag valde risk fång och ingen butta. Hästen är ohalt idag, fast vi inte gick genom den konventionella behandlingen av fång. Det är nu 8 månader sen detta hände. Ohalt. Har röntgats i omgångar och ska röntgas i vinter igen. Hon går i hage. Ingenting mer. Veterinären sa att minst 1 år tar det att läka, om det ens läker.Så om hästen då blivit ohalt efter sin fång och så förblir så har den inte fått optimal möjlighet att läka?
Så om hästen då blivit ohalt efter sin fång och så förblir så har den inte fått optimal möjlighet att läka?
Finns fånghästar som ligger ner i boxen och inte kan gå pga fång trots medicinering. Vad menar ni man ska göra med dom då?
Har du tur går det bra. Har du mindre tur får du skjuta den. Jag anser att det är aspuckat att ta risken men du vet ju hur mycket, eller lite, du bryr dig om din häst.Men hur kan du ha den att gå i hagen om den inte blev bra? Vad kommer hända med min nu då när den står i hagen och äter hö ohalt???
Men hur kan du ha den att gå i hagen om den inte blev bra? Vad kommer hända med min nu då när den står i hagen och äter hö ohalt???