Lyfta upp hund

Pilot

Trådstartare
Ni med mindre hundar, i vilka situationer lyfter ni upp era hundar?

Jag bär inte på min hund normalt sett, men samtidigt är hon van vid att bäras upp och ner för trappar (p.g.a. ryggproblem) och är väldigt trygg med det.

Var hos veterinären och hamnade mitt emellan två stora gruffande hundar. Min första tanke var inte att lyfte upp henne men hittade ingen annan lösning, så efter ett par sekunders betänketid så plockade jag upp henne.

Jag bär inte på min hund normalt sett, men samtidigt är hon van vid att bäras upp och ner för trappar (p.g.a. ryggproblem) och är väldigt trygg med det.

Var hos veterinären och hamnade mitt emellan två stora gruffande hundar. Min första tanke var inte att lyfte upp henne men hittade ingen annan lösning, så efter ett par sekunders betänketid så plockade jag upp henne.

Varför skulle man INTE plocka upp sin lilla hund om den hamnar i en situation som den du beskriver eller annan där man kan skydda den genom att lyfta upp den?

Jag skulle givetvis ta upp mina små hundar i famnen om de hamnade i en situation där de kan bli skyddade av att jag håller dem från marken.

Går de lösa brukar jag plocka upp dem när vi möter bilar, ibland även om vi får hundmöte. Går vi där det är mycket människor bär jag dem, känns säkrast så. Ibland när de sitter i knäet tar jag med dem om jag bara ska hämta något, men oftast inte.

Vid situationer där han kan råka illa ut.
I trappor upp och ner då hans avståndsbedömning har blivit sämre. Ibland bär jag honom till vårat promenadstråk då han går så fruktansvärt sakta :D

Varför skulle man INTE plocka upp sin lilla hund om den hamnar i en situation som den du beskriver eller annan där man kan skydda den genom att lyfta upp den?

Jag skulle givetvis ta upp mina små hundar i famnen om de hamnade i en situation där de kan bli skyddade av att jag håller dem från marken.
Det har bara inte slagit mig innan, förra hunden vägde dubbelt så mycket och han bars därför inte. Kommer det hundar så säger jag till henne att stå still och motar bort den andra hunden istället, vi har däremot aldrig råkat ut för aggressiv hund.
Jag har försökt tänka på att behandla henne som en "riktig" hund och inte en knähund. Men får kanske tänka om på vissa saker?

Saken hör till den att vi har en lång korridor att passera innan vi kommer till rätt rum och hon kan tycka det är lite stressande att gå där (rum med hundar att passera och ibland kommer det människor som går förbi, stor klinik). Nu när jag redan hade henne på höften så bar jag henne hela vägen ner, det hade jag inte gjort innan.
Men blev fundersam på att det kanske inte är helt fel att göra annars också?

Vid situationer där han kan råka illa ut.
I trappor upp och ner då hans avståndsbedömning har blivit sämre. Ibland bär jag honom till vårat promenadstråk då han går så fruktansvärt sakta :D
Hahaha min vovve kan också gå sååå sakta, en riktig lunkare (eller så är det fullt ös, mellanläget finns nästan inte).

Hahaha min vovve kan också gå sååå sakta, en riktig lunkare (eller så är det fullt ös, mellanläget finns nästan inte).
Apropå det (och @pepp) så har våran granne en hund modell jättestor som också går såå sakta, aldrig sett en sävligare hund! Ibland lägger hon sig bara ner också under promenaden och tjejen bara ”jaha 🤷‍♀️:rofl: Den är dessutom rätt ung så tycker det borde vara mer fart i henne :rofl:

Jag bär om jag går in på ett kafé där jag vill ha björnkoll.

Jag bär om det är risk att han rusar iväg efter folk som lämnar gården eller han reagerar på förbipasserande. Oftast helt enkelt för att jag inte har kopplet nära

Andra hundar möter vi inte, jag bor långt ute på landet. I övrigt bär jag inte om jag inte måste, ser ingen anledning. Han har egna ben.

Ofta :o Har jag inte med mig koppel (oftast har jag det, men kanske inte om vi bara ska hämta posten) lyfter jag upp vid hundmöte då hon annars gärna går fram och hälsar. Kommer det fram någon och vill klappa brukar jag lyfta upp henne då hon är mer bekväm med att bli klappad så.

Är vi ute och rider hoppar jag av och bär längs med stora vägen, om vi får okänt hundmöte eller om hon helt enkelt fjantar sig och inte vill gå någon stans (typ i högt, blött gräs eller så). Nu senast försökte jag cykla med henne kopplad men gav upp och satte henne i dotterns sele på magen istället när hon bara bytte sida. Annars har jag henne alltid lös, men ny cyklade vi längs vältrafikerad väg.

I farliga situationer så lyfter jag upp honom.
Vid hundmöten och när det kommer bilar om han är lös, han är lydig men man vet aldrig.
Bär honom genom hästarnas hage när de vill följa med oss.

ALLTID när en annan hund kommer fram olovandes. Min har blivit osäker på nya hundar efter div incidenter. Nu är varje hundmöte en aktiv träning och jag vill att han ska slippa konfronteras med hundar där jag inte har 100% kontroll.
Ibland lyfter jag upp i lite andra situationer tex hos veterinär el in i bilen (liten ras)

Min hund väger under 3 kg och är en spenslig modell. IOM det ökar ju risk för skada av yttre våld jämfört med tex en Cane Corso på 55 kg.

Så finns det risk att en större hund flyger på henne eller att folk i trängsel kan missa att hon går där och trampa på henne så lyfter jag upp.
Jag får också vara beredd att göra det då man introducerar större hundar i umgänget. Det kan ju räcka med att den större hunden busar till det för att hon ska bli svårt skadad.
Ska vi vara på uteservering etc brukar jag ha henne i en väska på en stol. Då är hon lugn oavsett om det är stökiga hundar etc bredvid. Och jag kan lätt skydda henne vid behov.

Jag har tyvärr varit med om att lösa hundar(flera ggr utan ägaren IOM att de släppts och sen dragit) attackerat mina. Så jag är alltid på min vakt om det skulle behövas.

Hon är dock mkt smidig och atletisk i sin lätta kropp. Så hon behöver inte hjälp i att hoppa upp och ned för saker, trapp etc.

Min hund är kanske inte mindre i den bemärkelsen, hon väger 8,5 kg. Jag lyfter upp henne i trängsel där hon riskeras att skadas( har ju dock inte hänt sedan mars :p ). Eller typ om jag ska in på nåt tåg eller liknande.
En gång har jag lyft upp henne när två hundar i flexikoppel kom rusande mot oss runt ett gathörn. Det hör dock till ovanligheterna, jag har stenkoll på omgivningen då jag är ute, kan jag undvika nära hundmöten gör jag det.

Jag lyfter upp i rulltrappan och de sitter oftast i mitt knä om vi åker buss. Lyfter upp ibland bara för att jag vill gosa eller om de behöver komma upp på bord för undersökning eller trim. Har nog aldrig lyft upp vid ett hundmöte men skulle självklart göra det för att förhindra eller undvika skada eller liknande.
De väger 6 och 6,5 kg.

Om det händer någonting hotfullt eller om det är trångt lyfter jag, ofta en under var arm - en på just över sex kilo och en just under nio. De sitter också i mitt knä om vi reser eller om vi är hos vetten eller liknande.
Shiban kan be om att bli upplyft om hon mot all förmodan tycker något är läskigt och då får hon givetvis komma upp. Jag förstår inte riktigt det här 'Ska inte behandlas som en småhund', mina byrackor är fullt fungerande och aktiva, friska, välkonditionerade hundar trots att jag lyfter upp dem i famnen ibland. Jag gör det ju inte för att jag tror att de inte kan gå själva. 😅

Jag har två, en på 5 kg och en på 2,7 kg.

Den lilla har väldigt hög integritet och hatar att bli buren i onödan, han blir arg. Däremot accepterar han att bli buren i kollektivtrafiken, hos veterinär eller frisör, i trånga folkmassor, när han är trött på att gå eller som idag - när han hade kämpat länge för att ta sig igenom ljungen inne i skogen men hela tiden hamnade på efterkälken för att hans ben var lite för korta :D

Den andra älskar att sitta i knät och honom lyfter jag i princip varje dag för att gosa eller lyfta upp i knät när han ber om det. Också såklart i alla situationer som jag nämnde ovan dvs buss, veterinär osv.

Jag har nog aldrig lyft någon av dem vid hundmöte eller när andra lösa hundar kommit fram men skulle såklart göra det om det var en situation då de var i fara.

Trappor och sånt klarar de på egen hand.

Om det är fara så lyfter/ bär jag henne. Och jag bär henne i trappor, både upp och ner, vi bor på 3e vån och hon har artros och spondylos i rygg/nacke. Väger 8,5kg.

När det är många minus och vi stannar och pratar med någon 😅 Kallt om tassarna säger han och vill upp. Jag bär inte omkring honom normalt sett men kan ta honom under armen när behovet uppstår och han sitter/ligger gärna i knät.
Min hund väger 10 kg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 557
Senast: fixi
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 321
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 923
Senast: jemeni
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 949
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter