Lyfta taket - kostnad

Sv: Lyfta taket - kostnad

Arbetsgången har sett ut så här:

Vi stod på det befintliga loftgolvet och satte dit de nya balkarna 60 cm över det, först med en rejäl spik för att hålla balken uppe medan vi bultade och därefter två bultar på varje sida. Det som tog tid var förberedelserna med mätning och så (t ex så fick vi mäta bredden på varje enskild takstol för att köpa rätt bult), annars var det ett ganska så smidigt jobb som pappa och jag fixade på några timmar.

Återstår nu att slita upp loftgolvet och sedan ska vi såga av de gamla bjälkarna. Tror inte att det kommer att vara några problem för bärigheten, men det är ett rätt tufft jobb då det är väldigt välgjort och med gammalt hårt virke. Vi kommer ju inte att göra ett nytt loft utan det ska vara öppet upp till nock, men brädorna till det gamla loftet är riktigt breda, tjocka och fina så de ska vi försöka bända loss och återanvända.

Jag har lite funderingar kring detta med att höja taket.

Vi har en gammal ko-lagård som jag vill göra till häststall, takhöjden är 2,10. Ovanför är ett höloft som är rejält högt i tak. Frågan är om vi kan göra som ni gjort. Men jag är fundersam på hållbarhet osv. I taket i ko-lagården sitter ju tjocka bjälkar som sitter fast i väggen som består av liggande timmer. Ovanför loftgolven så är det stående plank som vägg, cirka 1,5 m upp. Då kommer det ytterligare en ram av liggande timmar. I denna ram sitter våra takstolar.

Är det rimligt att anta att man skulle kunna sätta nya takbjälkar i samma ram som takstolarna och på så sätt få rejält högt i tak i det tänkta stallet?? Eller riskerar hela bygganden att rasa ihop om vi tar bort de gamla bjälkarna som sitter nu i det liggande timret?

Om du eller någon annan kan svara på mina fungeringar är jag tacksam.

/Lizzie

Jag har lite funderingar kring detta med att höja taket.

Är det rimligt att anta att man skulle kunna sätta nya takbjälkar i samma ram som takstolarna och på så sätt få rejält högt i tak i det tänkta stallet?? Eller riskerar hela bygganden att rasa ihop om vi tar bort de gamla bjälkarna som sitter nu i det liggande timret?

Om du eller någon annan kan svara på mina fungeringar är jag tacksam.

/Lizzie

Snabbt svar av stressad Flip: Min kompis stall låter som det du beskriver. Hon hade ca 2 m upp till lägsta bjälken och höjde sedan taket så att det är ca 3 m nu, utan några som helst problem.

Angående ventilationsrör så har vi det i taket på varje box. Rören från ventilerna går snett upp genom golvet och ut långt upp på väggen istället för i taket. Vi har också högt i tak på rännet så jag antar att de som byggde om tyckte det var en enklare lösning.

Snabbt svar av stressad Flip: Min kompis stall låter som det du beskriver. Hon hade ca 2 m upp till lägsta bjälken och höjde sedan taket så att det är ca 3 m nu, utan några som helst problem.

Vi skulle i sådant fall få en takhöjd på 3,5-4 meter, vilket för min del är helt OK.

Kollade lite mer på loftet igår. Vår uthusbyggnad är L-formad. Där lagårdsdelen utgör foten på L-et. Resten är loge, vedbod, garage. Byggnaden är byggd i 2 delar, lagårdsdelen för sig, öppen loge på 4,5 meter och sedan vedbod osv. Där logen är - där har vi kallstall nu. Taket är ihopbyggt och i själva vinkeln i L-et så är det några tjocka bjälkar som går från taket ända ner till väggen som består av liggande timmer. Dessa bjälkar är inte i vägen för en eventuell höjning av taket för ett ev stall. Behöver bara höja taket på ena halvan av lagårdsbyggnaden. Den andra halvan består av ett gammalt hönshus och ett foderrum som jag numera har som sadel/foderkammare.

Ska försöka ta lite foton på takbjälkarna - är ju så himla svårt att verbalt förklara hur det ser ut :angel:

Tyvärr så har vi INGEN i vår bekantskapkrets som kan något om byggnader. Maken är svetsare och svetsar allt jag ber om :love: men när det kommer till snickerijobb och byggnader så är han mer frågande :D

/Lizzie

Ska försöka ta lite foton på takbjälkarna - är ju så himla svårt att verbalt förklara hur det ser ut :angel:

Jag *tror* jag hängde med på din beskrivning och av den bild jag får uppmålad framför mig så ser jag inga problem att höja det taket.

Det visade sig att när vi rev loftgolvet i vår lilla 5 x 10 meters länga så höll de bjälkarna inte alls ihop byggnaden som vi trodde. De låg i stort sett bara ovan på bärlinan! Det har från början bara varit tre bjälkar som hållt byggnaden från att "glida i sär" och en av dessa var redan borta. Plötsligt kändes våra fina nya bjälkar med två rejäla spikar och fyra bultar som både hängslen och livrem i kubik:p

Var inne på en bekants fristående loge häromdagen stl ca 8 x 15 m. Där var de tvärgående bjälkarna frankt avsågade och ersatta med tre (3!) nya.. Dock gick det en liten bräda från varje avsågad bjälksnutt till takstolen så att en stabiliserande triangel skapades på varje ställe.

Apropå vår stallbyggnad så har vi förutom loftet rivit bort 1,5 tegelvägg och ett gäng bjälkar och stolpar, gjutit golvet jämnt och gjort en ny dörröppning på gaveln. Nu pågår uppregling och nästa vecka brädfodrar vi invändigt och gör väggen mellan skötselplatsen och gruppboxen. Det börjar arta sig!

:banana:

Djurdelen på vår ladugård har oxå låg takhöjd, vi löste det genom att bygga en utedrift i anslutning till "stallet". Alltså i änden på stallet byggde vi ett skärmtak med tre väggar och i änden på ladugården gjorde vi en dörr. Jag tar in hästarna för fodring och skötsel, det är lågt i tak men inte så lågt så att detta inte fungerar. Har ingen kostnad på detta heller eftesom vi gjorde jobbet själva. Det som kostade var virke och plåten till taket. Ett förslag om utedrift är ett alternativ?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka