Sv: Lyfta taket - kostnad
Från golv till nock är det runt sex meter lite drygt.
De gamla bjälkarna satt på typ 1.80 meters höjd tror jag, jag kunde lägga hela handflatan på undersidan av dem när jag stod på stallgolvet med båda fötterna i backen och sträckt arm...
De nya är nog på 3,5 m höjd eller något sånt - det blir väldiga ögon-uppskattningar för jag har inte mätt.
Byggfirman var billiga, snabba, rejäla och bra så de fick vara kvar lite längre än tänkt, och göra lite av det vi tänkt göra själva...
- "rensa" stallet på befintlig gammal ko-inredning (allt i trä, tack och lov inget foderbord...)
- ta bort innertak, gamla bjälkar och sätta dit nya bjälkar
- gjuta nytt golv 6 x 18 m
- bygga ny mellanvägg mellan stalldel och loge, det var ju öppet upp till nock efter vi tagit bort innertaket i stallet
- bygga fyra boxar (de monterade till och med dit skjutdörrarna i rena farten)
Totalt var de hos oss i tio arbetsdagar, varav i stallet sju dagar. Slutnotan för detta blev (inkl moms)
- Cityboxen-fronter fyra skjutdörrar 11 850 kr
- Arbetskostnad stallet cirka 20 000 kr
- Material (cement, virke, spik å skruv mm) ca 9 500 kr
Hoppas jag inte glömt att ta med något, eller blandat ihop metrar och kronor, får be om ursäkt i förväg i så fall.
Vi höll på att flytta in i huset i samma veva, och jobba heltid med tre barn, så det var toppen att kunna fokusera på flytten och inte vara på två ställen samtidigt... och lyxigt att kunna flytta hit hästarna en månad tidigare än beräknat.