Lyfta taket - kostnad

Sv: Lyfta taket - kostnad

Vi tog bort hela innertaket och har öppet upp till nock. En byggfirma räknade på bärighet och tog bort de nedre bjälkarna och satte dit nya högre upp.

Lite huttrigt på vintern innan man mockat första boxen, men gud vilken bra luft och ljus!
Jag har inte ångrat mej en sekund. Men det är ju jag det :p .

Tyvärr minns jag ju inte exakt hur mycket just det kostade, men rev ner innertak och satte upp nya bjälkar det fixade de redan första dagen. Gjöt även nytt golv i stallet bl a så jag vet inte vad de tog för just taket.

(Kan PM:a namnet om du vill, finns i småland. De kan ju kika på vilka möjligheter du har om det blir aktuellt.)

Jag misstänker att det går fort med taket för proffs, det ser inte besvärligt ut faktiskt! Men ska man in med nytt tak högre upp så kommer det till lite material förstås, en del kanske går att återanvända.
Rännet behövs nog för hö och halm om inget annat, så jag tror allt att jag vill ha det kvar.

PM:a gärna namnet och lite siffror om du har - även om gjutningen ingick! Ytan/volymen på betong hjälper i sådana fall.

Vi tog bort hela innertaket och har öppet upp till nock. En byggfirma räknade på bärighet och tog bort de nedre bjälkarna och satte dit nya högre upp.

Hur högt har du från golv till nock på ett ungefär?
Hur mkt högre upp uppskattar du att de satte de nya bjälkarna?

Tyvärr minns jag ju inte exakt hur mycket just det kostade, men rev ner innertak och satte upp nya bjälkar det fixade de redan första dagen. Gjöt även nytt golv i stallet bl a så jag vet inte vad de tog för just taket.

Jag är nyfiken på hela kostnaden (takhöjning och golvfix - gjorde de mkt mer hos dig?) om du har den i huvudet!

Från golv till nock är det runt sex meter lite drygt.
De gamla bjälkarna satt på typ 1.80 meters höjd tror jag, jag kunde lägga hela handflatan på undersidan av dem när jag stod på stallgolvet med båda fötterna i backen och sträckt arm...
De nya är nog på 3,5 m höjd eller något sånt - det blir väldiga ögon-uppskattningar för jag har inte mätt.

Byggfirman var billiga, snabba, rejäla och bra så de fick vara kvar lite längre än tänkt, och göra lite av det vi tänkt göra själva...
- "rensa" stallet på befintlig gammal ko-inredning (allt i trä, tack och lov inget foderbord...)
- ta bort innertak, gamla bjälkar och sätta dit nya bjälkar
- gjuta nytt golv 6 x 18 m
- bygga ny mellanvägg mellan stalldel och loge, det var ju öppet upp till nock efter vi tagit bort innertaket i stallet
- bygga fyra boxar (de monterade till och med dit skjutdörrarna i rena farten)

Totalt var de hos oss i tio arbetsdagar, varav i stallet sju dagar. Slutnotan för detta blev (inkl moms)
- Cityboxen-fronter fyra skjutdörrar 11 850 kr
- Arbetskostnad stallet cirka 20 000 kr
- Material (cement, virke, spik å skruv mm) ca 9 500 kr

Hoppas jag inte glömt att ta med något, eller blandat ihop metrar och kronor, får be om ursäkt i förväg i så fall.

Vi höll på att flytta in i huset i samma veva, och jobba heltid med tre barn, så det var toppen att kunna fokusera på flytten och inte vara på två ställen samtidigt... och lyxigt att kunna flytta hit hästarna en månad tidigare än beräknat.

Det låter ju helt osannolikt biligt!!! Wow...

Ni hade "bara" 4 boxar och behövde inte förprovning och allt vad det innebär alltså. Funderar en hel del på brandtätningsreglerna nämligen, ska ju till sånt också. Jag räknar med 5-6 boxar om detta blir av.

Nej vi slapp sådant då. Funderar i och för sig på att fixa två uteboxar i anslutning till ligghallen bredvid logen, hästarna verkar föröka sig här, så jag åker väl på det i alla fall :o .

vi var inne på att höja taket i ladugården när jag bodde hemma. men enligt pappa så var det billigare att riva skiten och bygga nytt än att höja taket... har ingen aning på kostnaden på kalaset eftersom vi inte gjorde det. sen beror det väl förståss också på hur byggnaden ser ut!

Det här är en byggnad som är lämpad för att höja taket på, rent praktiskt - så inte skulle det bli billigare att bygga nytt här inte! :)

Har ytterligare en fråga i detta sammanhang. Ni som höjt taket, har ni ordnat med fuktspärr samtidigt? Hur?
Eller lagrar ni inte hö eller halm ovanpå?

Halloj igen! Givetvis satte vi en ångspärr (en åldersbeständig plastfilm) på undersidan av takbjälkarna därefter vit plåt i taket som torde fungera som en brandspärr också. Satte även in ventilationstrumma i samma veva. Vi har inte fått en enda höbal förstörd under den gångna vintern som var helt hopplöst fuktig.

Senast ändrad:

Hade ni isolering emellan och hur tjocka golvplank har ni på skullen?

Trumma - det bästa ventilationsalternativet som jag ser det, men har ni hög- eller låghus på ert stall? Jag menar, hur högt i tak är det på skullen? Om det var högt, hur satte ni den?

F'låt, när jag läser dina gamla inlägg så ser jag att ni hade isolering. Men du får gärna berätta hur mycket och vilken sort! :)

Du är självklart förlåten!!!:D Vi har gullfiber. Det kan inte brinna och det är nog 170 mm tjockt, kanske 195 mm, är osäker. Under bjälkarna glesspikades brädor som plasten först spänndes upp i, sen skruvades plåttaket i brädorna. Skullgolvet är ca 22 mm tjocka brädor, sågat ur egen skog, vilket känns lite extra :love:.
Ventilationstrumman är s k självdrag vilket har varit tillräckligt. Har hört att elmotorer som står och snurrar stressar hästarna och jag vet bara hur det är när jag stänger av datorn när jag ska äta (den står i samma rum som matbordet), det blir sagolikt tyst. Mellan skullgolvet och yttertak är det kanske 2,5 meter. Tror att röret kallas spirorör eller liknande. Det är inte alls tungt och inte svårt att sätta upp. Det finns en krage att köpa till röret. Se bara till att du isolerar det annars får du kondensvatten som droppar ner i stallet. Även det jättelätt; bara att isolera med gullfiber och linda fast det med nylonsnöre. Vill du så går det att snickra en träkrage runt men det har inte vi gjort.

Tack för den detaljerade beskrivningen!!!

Trumma låter bäst, men jag tror det är svårt här, jättehögt i tak - "tyvärr". Svårt att få till helt enkelt när det är jättehögt. För att inte tala om håltagningen i yttertaket...Man vill ju ha den placerad rätt centralt dessutom, mitt i stallgången helst och inte längst ut nästan vid väggen (för att spara höjd till yttertaket).
Får nog titta på vägglösningar dessvärre, med liten fläkt.

Hur många hästar har ni i ert stall? *nyfiken*

Detta bygge är för 6 hästar.
Har en fundering faktiskt somkanske är urbota dum och helt sätter eventuell brandisolering ur spel. Om man höjer halva skullens tak, dvs delen över djurstallet, ungefär en halvmeter och skippar att fylla igen "trappsteget" som bildas på skullen hade man ju fått en rejäl naturlig ventilation, nästan som kallstall.
Frågan är dock hur hö och halm skulle bli däruppe. Det är dock en enrom skulle med mycket volym.
Antar att det inte går att få godkänt med tanke på brandskyddet.

Senast ändrad:

Stallet ser ut som ett T-uppifrån och är uppdelat på två avdelningar och vi har 4 boxar i den ena och 5 boxar i den andra avdelningen.

Ingen som har prislappar mer än Tuva-Li? :bow:

Nu är vårt tak höjt (lätt gjort faktiskt) så då kan jag meddela prislappen: knappt 2000 kr (varav hälften gick till 8 st bjälkar 45mm x 145mm x 3,60m och andra hälften till bultarna). Något loft kommer vi inte ha, det är så lite utrymme kvar upp till nock så det blir inte lönt.

Bjälkar kostar bara runt 30 kr/löpmetern och jag tror att det är smidigare att sätta upp nya medan man står på loftgolvet än att man försöker återanvända de befintliga och därmed försöka riva samtidigt som man bygger! Är de gamla bjälkarna fina så går de säkert att återanvända på ett annat ställe i ett senare skede :)

Wow, grattis! Det var inte dåligt jobbat.

Får man fråga vilken teknik ni använde när ni växlade av?

Får man fråga vilken teknik ni använde när ni växlade av?

Arbetsgången har sett ut så här:

Vi stod på det befintliga loftgolvet och satte dit de nya balkarna 60 cm över det, först med en rejäl spik för att hålla balken uppe medan vi bultade och därefter två bultar på varje sida. Det som tog tid var förberedelserna med mätning och så (t ex så fick vi mäta bredden på varje enskild takstol för att köpa rätt bult), annars var det ett ganska så smidigt jobb som pappa och jag fixade på några timmar.

Återstår nu att slita upp loftgolvet och sedan ska vi såga av de gamla bjälkarna. Tror inte att det kommer att vara några problem för bärigheten, men det är ett rätt tufft jobb då det är väldigt välgjort och med gammalt hårt virke. Vi kommer ju inte att göra ett nytt loft utan det ska vara öppet upp till nock, men brädorna till det gamla loftet är riktigt breda, tjocka och fina så de ska vi försöka bända loss och återanvända.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka