Lyfta taket - kostnad

Fredag

Trådstartare
Jag har precis varit och tittat på en trevlig gård som jag planerar lägga bud på. Takhöjden i ladugården är givetvis inte tillräcklig. Det saknas ca 40 cm på lägsta takbjälken, högsta delarna av taket (planket) är 2,50 m - dvs ok.
Golvet vågar jag inte chansa på att slå sönder och gräva ner, för jag misstänker att det är berg undertill och då blir det svårt/omöjligt.

Väggarna på rännet fortsätter upp, så det är inte snedtak direkt däruppe, vilket borde förenkla jobbet.

Är det någon som gjort det? Vad kostade det och var det besvärligt? Hur stor yta lyftes?

Sv: Lyfta taket - kostnad

Ja, vi har lyft taket i stallet från 2,20 till 2,90. Totalt 132 kvm (24 m x 5,5 m). Vi gjorde det själva och la I-balk istället för träbjälkar. Det var ett :devil: jobb! (Ursäkta!) Kostnad har jag ingen aning om då vi gjorde jobbet själva. Men det går med vilja och envishet.

Ni var alltså snickarkunniga... Järnbalk med I-profil säger du?

Jag hjälper gärna till och är en god hantlangare, men kan inte själv tyvärr (och har ingen karl till hjälp heller :().

Ja, de heter I-balk men jag tycker prolfilen ser ut som ett H. Då vet du säkert vilken balk jag menar. De var tunga och vi hade lyftanorningar i takstolarna för att få upp dem på plats. Vi hade tur att det fanns en kant på väggarna som de nu ligger på. Mellan balkarna la (slog) vi in träbjälkar (2 x 8 tum) för att ha något att spika golv respektive tak i. Vi passade även på att isolera hela innertaket.

Ok, då förstår jag i alla fall hur ni löste det hela. Här finns tyvärr ingen praktisk "hylla" att lägga balkarna på, men man kan ju skapa en.

Fler som kan berätta och nämna lite priser? Andra metoder?

En som bor någon mil här ifrån som jag ser när jag kör till jobb har höjt sitt tak. Har ingen aning om vad det kostade men de hade en annan metod.
Man gjorde en ram som låg inder alla takstolarna och troligen lossade man också takstolarana från väggarna. Sedan kom en stor lyftkran och lyften hela ramen och med den då också hela taket och takstolarna. Sedan murade man uppväggarna och lade tillbaka taket. Som det ser ut jämfört med andra delar av gården så höjde de ca 40 cm på det viset.

Ok, då förstår jag i alla fall hur ni löste det hela. Här finns tyvärr ingen praktisk "hylla" att lägga balkarna på, men man kan ju skapa en.

Fler som kan berätta och nämna lite priser? Andra metoder?

Den "hylla" jag pratade om som våra balkar ligger på är den där väggarna tar slut och takstolarna vilar på. Nu är det här en gammal ladugård delvis tillverkad av liggande timmer. Balkarna är idag det som håller ihop väggarna annars skulle de nog börja luta.

Ok, då kom yttertaket ner precis där ny lyfte innertaket? Många ladugårdar som ser ut så, snedtaket slutar liksom där golvet på rännet tar vid. Här är det säkert 1-2 m vägg innan snedtaket börjar även uppe på rännet.

Masse:
Din version har jag också hört talas om i något fall. Låter dyrt... Här är djurdelens väggar av stenbumlingar, kanske värt att nämna i sammanhanget.

Kom igen nu, någon borde ha en prislapp - det är ju många som gjort liknande ingrepp!

Kom igen nu, någon borde ha en prislapp - det är ju många som gjort liknande ingrepp!

Vad vill du ska ingå i prislappen? Jag antar att du behöver köpa nya bjälkar? Ska du återanvända loftgolvet eller köpa nytt? Ska du anlita ngn som gör det eller göra själv?

Min kompis hade ett stall som precis som ditt hade ngn meter innan takstolarna att höja på. De gjorde allt själva men använde helt nytt (och högklassigt) virke. Storleken på hennes stall bedömer jag till ca 13 x 6 m. Kan ev få prislapp från henne om du är intresserad. Gick fö mkt bra att höja taket, blev en otrolig förbättring på stallet!

låter ju enklare, och billigare om du tar bort de gammla takstolarna och köper nya takstolar i den höjden du vill ha taket och lägger på de gammla taket.

Jag är intresserad av alla prislappar. Som jag nämnde tidigare är jag en bra hantlangare och jobbar gärna, men ingen byggnadssnickare - behöver hjälp.
13 x 6 m är nog inte helt olikt djurdelen på denna ladugård, så det hade varit förträffligt!

låter ju enklare, och billigare om du tar bort de gammla takstolarna och köper nya takstolar i den höjden du vill ha taket och lägger på de gammla taket.

Det där förslaget förstår jag inte alls. Takstolarna sitter ju ett par meter ovanför taket i djurstallet/golvet på rännet.
Jag behöver ju heller inte lyfta taket på hela ladugården, bara djurdelen. Dvs ändring av takstolarna är "overkill" och sannolikt onödigt dyrt/stort arbete.

Bygg stallet på logen i stället, högt i tak och bra luft året om, gör en varm och go skötplats i ladugården så slipper du frysa på vintern och ha foderförvaring, sadelkammare, fikahörna osv. där istället så blir slutsumman mycket lägre.:p

Det där förslaget förstår jag inte alls. Takstolarna sitter ju ett par meter ovanför taket i djurstallet/golvet på rännet.
Jag behöver ju heller inte lyfta taket på hela ladugården, bara djurdelen. Dvs ändring av takstolarna är "overkill" och sannolikt onödigt dyrt/stort arbete.

Nä jösses! Att flytta upp bjälkar och ev loft är ju inte särskilt komplicerat. Efter hand som man sätter dit nya bjälkar och loft så tar man bort de gamla bjälkarna och loftet. Vi ska också lyfta taket på stället vi just köpt, men ta bort loftet helt. Det är dock lite lurigare för oss då vi behöver gå upp en bit på takstolen. Är en1800-tals ladugård i korsvirke så man får ju fundera en del innan man gör större förändringar...

Om jag förstår det hela rätt så är de ju inte taket på byggnaden som är problemet utan innertakhöjden så att säga. Vi har oxå det problemet. Vårat innertak är dessutom körbart på övervåningen så vi vill inte höja det så vi kommer ingenstans. Känns roligare att bygga ett nytt stall än att bygga en maskinhall.
Om du inte skulle få problem med att innertaket sitter högre upp så borde det ju gå att flytta det högre upp. Eller kanske ha öppet upp i nock?
Det måste ju gå att lyfta hela övervåningen oxå, men det känns mer avancerat. Vad har du för behov av övervåningen?
Jag har tyvärr ingen aning om vad det kostar att leja någon att göra det. Kan du inte ringa några firmor o höra? Att ta bort innertaket eller höja det känns ju inte så avancerat men ska det lyftas behövs det ju rejäla grejer o övervakning av arbetet av någon som förstår sig på det hela.

Rännet/loftet (alla dessa dialekter...) är körbart ja, ladugården ligger i souterrain (stavning?) där djurdelen har ingång från nersidan, dvs våningen under.
Djurdelens tak skulle man kunna lyfta och fortfarande ha rännet körbart till största delen eftersom inkörsporten ligger precis på sidan om djurdelen.

Att ha helt öppet till nock är en möjlighet, men det vette sjutton om jag vill det. Rännet är som sagt mycket högt med egna väggar på ett par meter innan taket tar vid ovanpå väggarna. Här på väg upp mot småländska höglandet är vintern bitvis rätt bister.
Man måste ju ändå lösa takbjälkarna i djurstallet även om man har öppet upp i nock. Dessa sitter för lågt för att bli godkänt, själva golvplankorna på rännet som utgör översta takdelen sitter på ca 2,50 m, dvs rätt ok höjd - om man bara kunnat bli kvitt att balkar undertill.

När/om det väl kommer till kritan får jag givetvis begära in offerter. Men att göra det innan jag ens äger stället känns lite konstigt. Jag tror inte byggfirmorna ser så seriöst på en sådan förfrågan, de har fullt upp med jobb ändå nu för tiden.

Senast ändrad:

Bygg stallet på logen i stället, högt i tak och bra luft året om, gör en varm och go skötplats i ladugården så slipper du frysa på vintern och ha foderförvaring, sadelkammare, fikahörna osv. där istället så blir slutsumman mycket lägre.:p

Logen tittade jag på med just dessa "ögon", att placera stallet där istället. Men, takhöjden är densamma och jordgolvet ser ut att ha berg som kommer upp bitvis, dvs inte grävbart för att gjuta golv... :(
Man kanske kan tjäna en dm mot gamla djurdelen, men inte tillräckligt för att få det godkänt.
Bra idé annars!

e de ett hus i torpa du ska köpa??? Skicka ett pm till mig iaf=)... bor i torpa nämligen!

Det verkar som det är som hos oss, fast vi har stall under hela alltet. Jag vill inte heller ha öppet upp i nock, känns som det blir lite väl högt och som du säger är det skönt med isoleringen. Det måste ju bli bäst att höja golvet på den delen där du har stallet under. Är ju användbart till mycket ändå.
Om jag hade varit du hade jag hört mig för. Känns lämpligt att fundera vilka kostnader man får för reparation/renovering om man skulle köpa gården. Så man har med sådana grejer som man vet från början när man lägger budet. Det kommer ju garanterat oväntade saker som kostar pengar efter att man köpt gården. Dessutom får du ju en uppfattning om vad ett sådant projekt kan tänkas kosta. Även om det inte blir just denna gården så kan det ju vara bra att veta eftersom det är problem med takhöjden i många äldre djurstallar.

Senast ändrad av en moderator:

Jag var ute och tränade på cykeln precis och tog mig förbi gården och "råkade" öppna dörren till ladugården för att ta mig ytterligare en titt (ingen bor där). Djurdelen stegade jag upp till 9 x 12 m faktiskt, rätt stort! 3 väggar är av sten, den som går mot logen är av trä.
Jag tittade också lite närmare på hur övergången till stallets tak ser ut mot rännet och takbjälkarna som är på tvären ligger helt enkelt ovanpå stenväggarna. Planket som utgör rännets golv är spikat på dessa tvärbjälkar, sedan är det ett antal ytterligare bjälkar på undersidan av de långa tvärbjälkarna som jag antar hjälper till med kåkens stabilitet rent generellt. Inget lutar någonstans, så den är nog frisk.
Det slog mig i alla fall att det torde vara rätt så "enkelt" att riva väck golvplanket på rännet så att man blottlägger takbjälkarna i stallet. Plocka väck en balk i taget, lägga en halvmeters mellanlägg till stenväggen och sedan balken igen ovanpå - och så nästa likadant, osv. Slutligen på med golvplanket igen. Voila - klart!
En liten minimal trappa från gamla golvet på rännet till nya, högre golvet så att man lätt tar sig upp.
Man borde passa på att montera in ett stående ventilationsrör samtidigt antar jag, självdrag med spjäll (fast det är jättehögt i tak på rännet, så fasen vet om det blir så enkelt montage).

Jag ska första prata med banken till veckan. De har en besiktningsman som lär vilja titta på stället. Jag kan också slå en signal till en lokal byggnadssnickare och be honom kasta ur sig en ungefärlig siffra på den beskrivning jag har.
Det känns som om det är görligt själv, okomplicerat, men jag behöver instruktioner först för att inte råka göra något misstag jag inte tänkt på. Tips på vägen av ett proffs liksom. Är ju själv också och alla moment är nog inte så enkla att lösa själv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka