S

sucka

jag och hunden ska gå den kursen, nu tänkte jag är den kursen lika för alla ställen eftersom det finns kurslitteratur till den?
om den är lika, vad är det då som ingår i kursen, moment och så tänkte jag?

Sv: Lydnad I

Det är kanske olika från Bk till Bk men om den skall utgå ifrån att ni skall kunna starta lydnads klass 1 skall väl följande moment ingå.

1 ) Platsliggande ( 2 min )

2) Tandvisning

3) Linförighet

4) Frittfölj

5) Platsläggande ( under gång )

6) Inkallning

7) Stående

8) Hopp över hinder

Tackar. Jag antar att kursen är till för att man ska kunna starta den klassen ja, eftersom det är en tävlingsförberedande kurs. :crazy:
Det blir nog intressant det där! :D

Calazirya skrev:
Det är kanske olika från Bk till Bk men om den skall utgå ifrån att ni skall kunna starta lydnads klass 1 skall väl följande moment ingå.

1 ) Platsliggande ( 2 min )

2) Tandvisning

3) Linförighet

4) Frittfölj

5) Platsläggande ( under gång )

6) Inkallning

7) Stående

8) Hopp över hinder
Vad menas med fritt följ och platsläggande under gång? Och vad exakt krävs vid linförighet?

Och sedan undrar jag lite hur man lär hunden stå? Mina hundar kan inte det och det borde de kunna tycker jag. Men jag har inte helt koll på hur de ska stå och hur man lär dem det.

Fritt följ är när hunden går fot utan koppel, linförighet utan koppel alltså. Platsläggande under gång är när du kommenderar hunden att lägga sig under fritt följ, skulle man kunna säga. Hunden går alltså fritt följ, och på tävlingsledarens kommando kommenderar du ligg, hunden ska lägga sig, men du ska gå vidare.

Ståendet innebär stående under gång, alltså samma sak som läggandet under gång, fast hunden ska stå upp. Jag har inget bra inlärningstips, först lärde jag hunden kommandot stanna i ett annat sammanhang, och sen förde jag in det i lydnadsträningen.

Frittfölj = Linförighet men utan koppel

Platsläggande under gång: Under frittfölj skall du ge hunden kommando för ligg och den ska lägga sig medans du fortsätter gå.

Stå: Jag har gjort så att jag tränat hunden på kommando STÅ när jag står bredvid honom, inget svårt utan bara ta tillfälle i akt att lägga till kommandot.

När han förstår komandot kan man börja träna mer avancerat..

jag provar mina kunskaper här, rätta mig om jag har fel - någon som kan!

fritt följ är fot utan koppel. (?)
platsläggande under gång är när man lägger hunden medan man går fot och sedan fortsätter man själv gå medan hunden stannar liggandes där man beordrade det.

vad man kan göra är att säga stå och sedan hjälpa hunden att förstå genom att lägga en hand lite under magen så att man hjälper den lite genom att "trycka" den uppåt. det var iaf så "min" tränare sa att man skulle göra. dock har det inte fungerat så bra för oss. så jag vill gärna ha andra exempel på hur man lär hunden stå.

Tack alla som svarade!!

Min dobbis på 5 år är duktig i det mesta faktiskt soch hon kan :
platsliggande utan några problem
tandvisning fungerar bra
linförighet......ööööööööhhhhh, hennes fot är inte acceptabelt tror jag
fritt följ, hon kan dock gå perfekt fot utan koppel
platsläggande under gång är inte heller några problem
inkallningne fungerar jättebra
stående är värre, hon tar gärna ett steg efter mig typ
hoppa hinder, det gör vi ju ofta på vår egen hemmsnickrade bana så det borde ju sitta

Men jag antar att hundne ska lyda på första tillsägelsen och inte på andra som min gör? När hon är riktigt koncentrerad på att göra mig till viljes så räcker det emd en gång, men ibland krävs det att man säger kommandot två gånger.

Men visst är hon duktig, min flicka? :D Inte trodde jag att hon var såå lydig ändå :D
När man går kursen, får man använda sig av godis då? Får man göra det på en tävling?

Liknande trådar

Hundträning Skulle vilja utbilda en hund till att upptäcka cancer. Någon som har gjort det här (eller annan specialsök) som vill berätta om vägen...
Svar
2
· Visningar
514
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 568
Övr. Hund Har en Mim Allsafe hemma i L men den är lite för stor för mina hundar. Tänkte att en M blir perfekt då men döm av min förvåning när den...
Svar
0
· Visningar
248
Senast: Viva
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 830
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30