Lyckas med Orkidén

Joyride

Trådstartare
Era bästa tipps för att få Orkidé att blomma länga och blomma om?
Har fått min första orkidé och den börjar tappa blommorna nu :( Har haft den 6 veckor. Den stor ljust vid fönster

Sv: Lyckas med Orkidén

Jag har ett par orkidéer som blommar om gång på gång. Jag är inte ens snäll mot dem. Vatten var 3-4 vecka när de inte blommar och kanske varannan medan de har blommor.

Jag häller aldrig vattnet på växten, utan doppar den i vattenbad och ser till att jorden/barken blir ordentligt genomblöt. Sedan får den stå i fönstret till nästa gång den får vatten. Oftast har dessa orkidéer 2 eller 3 stänglar. Orkidéer är inte mitt specialområde så jag törs inte säga vad det är för sort på dem, men en av de är en brudorkidé i alla fall (kan tänkas att de andra också är det).

Finns en lång orkidétråd, kolla i den :) Finns massvis med olika tips!

Rent spontant kan jag säga att ytterkrukan måste vara luftig, det får inte "fastna" en massa fukt i innerkrukan eller mellan ytter- och innerkrukan. Se till att det är någon centimeter mellan inner- och ytterkrukan och gärna att innerkrukan är några millimeter högre eller lika hög som ytterkrukan. Vattna rikligt men sällan, växten ska torka ut ordentligt mellan vattningarna. Använd bra näring på dom som blommar, cirka varannan vattning och överdoserna INTE! Vintern är dom flesta orkidesorters blomningstid, och nu ska dom gärna stå i söderfönster. På sommaren ska dom stå ljust men skyddade från direkt sol.

Jag har ett fönster som orkidéerna trivs i. Oavsett vad jag gör så blommar de. Men inget händer i våra andra fönster.

KL

Orkideer är väldigt orättvisa blommor!

Hos somliga blommar de länge och blommar om. Hos mig faller blommorna av efter en vecka och jag har aldrig fått en orkide att blomma om.

Köper aldrig dem men folk envisas att ge mig i present eftersom jag gillar blommor. Rätt missriktat...

Förra julen fick jag en vit av arbetskamrater. Den stod i lägenheten med kal stängel redan efter nyår. I april flyttade jag den till torpet och hade den ute ett tag vid en norrvägg. Nu har den stått i gästhusets fönster tillsammans med pelargonerna. Det är runt 15 grader i stugan och jag brottas med valet om jag ska låta den stå kvar där och vara ful eller om jag ska ta in den i huset och låta den stå härinne och vara ful.

Slänga kan jag ju inte. Den lever ju!

alltså det spelar egetnligen ingen roll vad du gör. Har du en orkide som är villig att blomma om så gör det den oavsett. dock får du ha tålamod. min ena blommade inte om förrän efter 1 och ett halvt år !

Bra tråd, jag har fått en svart phalaenopsis på mitt nya jobb, fantastiskt fin! Hoppas jag klarar den. Ska vattna den i morgon, sedan är jag ledig över jul.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
476
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Hemmet Jag har börjat få upp en massa reklam för hållbara blombuketter. Både torkade buketter som ska hålla i minst 6 månader, och lite...
Svar
17
· Visningar
877
Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
648
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix