Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?
Ett tips från mig är att se över sin tid. Tar man bort några minuter här å där och lägger det i en hög så blir det en rejäl stund över. Har du möjlighet att minska tiden hos din häst i genomsnitt några minuter per dag? Kan du få hjälp i stallet så du inte behöver vara där lika länge varje gång? Kan någon i din familj ta en promenad med hunden då och då eller det kanske finns någon som vill vara dagmatte nån gång ibland?
Hunden är hos dagmatte de dagarna jag inte ska på hundträning efter skoltid, jag har inte ens lyckats lösa så jag kan ha med mig hund ner till staden jag ska plugga i och även träna hunden. De dagarna jag ska träna hund blir min häst bortprioriterad (får då sin vilodag) så det är ju ganska svårt...
Min familj bor 60 mil härifrån. Har bara min sambo här och han jobbar ju som sagt cirka 60 timmar i veckan och då blir det jag som har hunden och han är med mig till stallet då. Så det är lite svårt, tyvärr
De dagarna jag inte hinner hem förrän sent får ev sambon hjälpa mig i stallet o mocka/fixa foder eller så betalar jag för den tjänsten.
kl
till TS
Ett tips är att sätta ut kaninen på annons till en låg struntsumma INKL tillbehören. För nog är kaninen värd tillräckligt mycket i dina ögon för att du ska kunna skänka bort grejerna tillsammans med honom?
Det är ofta enklare att skänka bort ett djur om man skickar med tillbehören.
Då blir även kaninen attraktivare som objekt eftersom köparen slipper lägga ut en massa pengar på att köpa grejer eftersom den egentligen gör dig en "tjänst" som tar över ditt s.k "problem" dvs kaninen.
Jag har en känsla av att folk som svarar på annonser om att ta över gamla kaniner, faktiskt bryr sig mer än de som impulsköper en söt liten unge.
Lycka till med den lilla.
Tyvärr ligger problemet i att jag inte alls fått respons... Jag har fått ett enda svar och det kändes inte genomtänkt med tanke på att det är en kanin med krävande päls, en normalpälsad kanin hade passat dem bättre.
Jag har inte tänkt sälja bara kaninen utan jag vill ha bort allt på en gång, enklast för mig. I annonsen har jag erbjudit ALLT, t.o.m klosax och borstar ingick. Men icke sa Nicke. Det är därför som jag känner lite frustration i den här tråden.
Jag har också häst (samt jobbar heltid) och är i stallet varje dag. Jag skulle nog hellre ta in en medryttare än att göra mig av med kaninen. För övrigt behöver man ju inte göra så mycket med en kanin förutom att låta den vara med. Min ligger i knät nu och ifall jag t ex jobbar hemma så ligger hon på golvet medan jag stryker henne med foten och hon putsar mina fötter.
Min kanin vill dessvärre inte sitta i knät, tro mig, jag har haft honom tillräckligt länge och försökt sen när han var liten men han är inte social på det sättet... Han hoppar bara iväg och om man håller honom kvar blir han bara stressad. Jag har försökt länge men gett upp och låtit honom vara, klappat honom lite och släppt ut honom också just för jag inte vill stressa honom. Därav tankarna på att han ska bli utekanin och ha kompis (så hans sociala behov blir tillfredställd på ett annat sätt.)
Sen känner jag ingen som jag hyser tillräckligt med tillit för att rida min häst, hon är lite speciell. Men å andra sidan är jag inte riktigt social av mig så jag känner inte alls många heller.
En sak jag kom att tänka på:
Kanske du kan ha honom i stallet??
Vi hade kanin i ett stall, den bodde i box om natten samt vinter men var ute i en sån där trekantig bur på dagen. Nu kanske du inte kan ha kaninen i BOX, men utebur där? Eller så kanske någon i stallet kan tänka sig adoptera honom med tillbehör?
Det har jag också tänkt på men de i stallet har inte velat ha en kanin där. Vi pratade ett tag om att hyra stallet hemma på gården men det blev inte något eftersom det skulle bli för dyrt för oss. Ska han flytta ut vill jag helst att han ska ha kompis och då måste jag kastrera honom, jag har inte tid eller ork med små kaninungar.