lyckade struppipningsoperationer?

B

biven

Hej
igår fick jag hem min häst igen efter sin operation av struppipning.Det hade gått bra.. vad dom inte berättade för mig var att det skulle komma luft ut ifrån halsen på henne!! mådde lite illa..
men men, det går väl över förhoppningsvis.
När hon kom hem stod pojkarna och gnäggade efter henne, och hon tyckte det var jätteskoj, men ville väl pipa lite, och det gick inte. hon lär snarare som en drake som frustade och sprutade ut eld.. hehe.
Ringde veterinären idag för att berätta att det hade gått bra med resan och så, förklarade om hennes läte, och frågade om hon blev bra från det. men det skulle hon inte. hon kommer alltid vara hes och inte få ett vackert gnägg. BUHUU!!! :cry: :cry:
Är det någon här som har haft sin häst för operation?
har det visat sig vara en stor förändring? (mer än i plånboken,från lite rik till luspank..hehe)
jag hoppas att det ska gå bra med min kuse med, men är lite orolig för flugorna.. men det ska ngo lösa sig
ha det gött!!!

Jag har haft en hel del travare som varit halsopererade, ung samma sätt som din...en del tappar rösten och dom blir som sagt aldrig bättre sedan heller....andra hostar när dom äter....
En enda struppipare har jag haft och han blev iallafall ok...har startat och gått skapligt ( travare)

Ägde tidigare en vallack som var opererad struppipare. Det märktes inget på honom,förrutom att han hade ätit dåligt efter operationen och rasat i vikt. Han var fortfarande smal när jag köpte honom 8mån efter op. Han lät alltid som han druckit en pava wiskey när han gnäggade. :rofl:

Hade en arabhingst en gång i tiden som blev op. för epiglottiscysta. Han "pös" också en tid efter op. Gnäggningarna blev dock normala sedan.

epiglottiscysta?
vad är det för något?
Gör dom samma ingrepp där? att dom går in i strupen och öppnar upp?
jag tror att hennes gnägg kommer att bli bättre. kanske inte som förut men iallafall bättre..
hon äter bra och är pigg och framåt. Nu hoppas jag bara att det läker fort och att hon kan gå med sina kompisar och slippa stå ensam i en liten hage...

struplockscysta.
Ja, tror att op-tekniken är i stort sett det samma.

Min arabvalack opererades i februari för struppipning. Öppnad vid ganascherna samt även längre ner på halsen för narkostuben.
Han gnäggar inte så ofta, men det pös och bubblade ur båda hålen ca två veckor, sen läkte de ihop.
Nu är han i galoppträning igen och allt verkar bra.

vad skönt att höra!
att era hästar mår bra och att dom har blivit bättre.
Det gör mig lite lugnare...
Min häst tycker det är pest och pina att stå själv i hagen, så det är väl därför hon gnäggar så pass..
Längtar tills det läkt ihop så att hon kan gå med sina kompisar igen.
Hur lång tid tog det innan det läkte?
Tack för svaren! :D :D

Liknande trådar

Hundhälsa För två år sedan rasade tillvaron hemma. Min man bröt nacken i en olycka och jag blev svårt sjuk i samma veva. En av hästarna dog och en...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 811
Senast: Takire
·
Övr. Hund Hej! Det här är mitt första inlägg på forumet och jag måste få råd av er kloka. Jag har sån obeskrivlig ångest just nu och vet inte hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 962
Övr. Hund Iom att min vovve gick bort nyligen kom jag att tänka på Reina (betyder drottning på spanska). Hon var inte min hund. Det var en stor...
Svar
1
· Visningar
878
Senast: Berin
·
Hundavel & Ras Igår skjutsade jag grannen till veterinären med en av de finaste schäfrar jag någonsin känt. Vi hade tid kl 08.15 och mindre än 30...
Svar
5
· Visningar
1 248
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka