Sv: Lyckad buskavel?
Innan jag betäckte mitt sto stod hon hos min kompis. En dag när jag var ute och red så mötte jag en skäck med en tjej på ryggen. Skäcken blev vad jag bedömde fullkomligt hysterisk, och trots att jag var X antal meter ifrån hästen såg jag att det var en hingst, och ryttaren hade NOLL kontroll på den!
Ryttaren kliver av, hingsten är om möjligt ännu mer hysterisk, tjejen vrålar till mig "är det ett sto???" samtidigt som hingsten vilt skrikande dansar runt henne och hon klår den i huvudet med ett spö.
Det hela slutade med att tjejen ropade till mig "du måste rida ner i skogen, han är väldigt sugen". Det var bara att rida ner i skogen, och jag lovar, det var INTE sådan terräng att jag så där jättegärna ville ner där!
Men jag ville inte ha mitt sto betäckt heller, speciellt inte med mig på ryggen på henne!
Nåväl, ett par månader senare är jag i stallet, står och mockar och stallets två hästar, min och kompisens är ute i hagen. Plötsligt hör jag "ett j-a liv" och går ut. In på stallplanen kommer ovan nämnda hingst, lika ljudlig som förra gången jag mötte honom!
Så "tror inte ett skit på" kan du glömma, jag har drabbats av att en hings-
kommit farande in på min stallplan!
Och vi har INTE några inbrottssäkra hagar, för vi har inga hingstar! Däremot är jag ägare av ett MYCKET villigt sto, hon bjuder när hon är brunstig ut sig till allt av hankön och hästras, även valacker! Dessutom är hon så påstridig att hon nära nog våldtar dem!
Denna gång gick det bra, jag beväpnade mig med en långpisk och sprang vrålande ut, och medan hingsten muckade med kompisens förvånade valack fick jag in mitt sto i stallet! Sedan ut med långpisk och häxvrål, sedan fick jag in valacken också, trots helgalen hingst som försökte flyga på den förvånade och snälla valacken! Kan säga att för första (och förmodligen sista) gången i mitt liv PISKADE en häst! Jag slog och slog samtidigt som jag mer eller mindre snurrade in valacken i stallet!
Fick in hingsten i en hage, stängde och gav honom lite hö. Lyckades ta rätt på var hingsten hörde hemma och ringde ägaren. Hon hade inte märkt att han var borta!
Hingsten i fråga är en tinker (eller liknande) och tydligen godkänd för avel, jag kan nada om den rasen. Och när ägaren kom och hämtade honom så frågade hon inte EN ENDA J-A gång om hingsten ställt till med något! När jag sa "ja jag har ett sto" så frågade hon bara lite nonchalant "jaha, hann han betäcka då?" Jag svarade "nej det hann han inte, då hade jag INTE varit så här lugn"!
Så visst fanken finns det lösa hingstar! Och jag kunde ha fått en korsning halvblod - tinker på halsen...