Lyckad buskavel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Biskup
  • Startdatum Startdatum
Sv: Lyckad buskavel?

Innan jag betäckte mitt sto stod hon hos min kompis. En dag när jag var ute och red så mötte jag en skäck med en tjej på ryggen. Skäcken blev vad jag bedömde fullkomligt hysterisk, och trots att jag var X antal meter ifrån hästen såg jag att det var en hingst, och ryttaren hade NOLL kontroll på den! :crazy: Ryttaren kliver av, hingsten är om möjligt ännu mer hysterisk, tjejen vrålar till mig "är det ett sto???" samtidigt som hingsten vilt skrikande dansar runt henne och hon klår den i huvudet med ett spö.

Det hela slutade med att tjejen ropade till mig "du måste rida ner i skogen, han är väldigt sugen". Det var bara att rida ner i skogen, och jag lovar, det var INTE sådan terräng att jag så där jättegärna ville ner där! :crazy: Men jag ville inte ha mitt sto betäckt heller, speciellt inte med mig på ryggen på henne! :crazy:

Nåväl, ett par månader senare är jag i stallet, står och mockar och stallets två hästar, min och kompisens är ute i hagen. Plötsligt hör jag "ett j-a liv" och går ut. In på stallplanen kommer ovan nämnda hingst, lika ljudlig som förra gången jag mötte honom! :crazy:

Så "tror inte ett skit på" kan du glömma, jag har drabbats av att en hings- :devil: kommit farande in på min stallplan! :mad:
Och vi har INTE några inbrottssäkra hagar, för vi har inga hingstar! Däremot är jag ägare av ett MYCKET villigt sto, hon bjuder när hon är brunstig ut sig till allt av hankön och hästras, även valacker! Dessutom är hon så påstridig att hon nära nog våldtar dem!

Denna gång gick det bra, jag beväpnade mig med en långpisk och sprang vrålande ut, och medan hingsten muckade med kompisens förvånade valack fick jag in mitt sto i stallet! Sedan ut med långpisk och häxvrål, sedan fick jag in valacken också, trots helgalen hingst som försökte flyga på den förvånade och snälla valacken! Kan säga att för första (och förmodligen sista) gången i mitt liv PISKADE en häst! Jag slog och slog samtidigt som jag mer eller mindre snurrade in valacken i stallet!

Fick in hingsten i en hage, stängde och gav honom lite hö. Lyckades ta rätt på var hingsten hörde hemma och ringde ägaren. Hon hade inte märkt att han var borta! :eek: :eek: :eek:

Hingsten i fråga är en tinker (eller liknande) och tydligen godkänd för avel, jag kan nada om den rasen. Och när ägaren kom och hämtade honom så frågade hon inte EN ENDA J-A gång om hingsten ställt till med något! När jag sa "ja jag har ett sto" så frågade hon bara lite nonchalant "jaha, hann han betäcka då?" Jag svarade "nej det hann han inte, då hade jag INTE varit så här lugn"!

Så visst fanken finns det lösa hingstar! Och jag kunde ha fått en korsning halvblod - tinker på halsen...

http://www.pixbox.se/pic_show_id32867214.html

han är resultaten av en tjuvbetäckning, båda föräldrarna var endast 2 år vid tillfället. :o
(pappan blev klass II på 3-års och har plac LB dressyr och mammahäst blev klass III-IV... inget avelsmateresl direkt:grin:)

inte så vacker bild... men han är bara 3 år på bilden och inte musklad än.
Nu är han 6 år och en väldigt trevlig ridhäst, så det blev någolunda lyckat ändå!!:idea:

Min egen "olycka" är jag inte ansvarig för själv, och jag har kanske inte hela historien heller. Det jag vet har jag fått berättat för mig av den förmodade mammans ägare.

Stoet var ivägskickat på travträning och blev där tjuvbetäckt av tränarens 2-årshingst när han tog sig genom staketet.
Stoet togs sedan hem och skickades på betäckning, men då upptäcktes att hon redan var dräktig, och hon skickades därför tillbaka till travtränaren för att få sitt föl. Så föddes sen min häst, Loopen, även kallad monstret, och blev kvar hos hingstägaren, medan stoet åkte hem till sin ägare och fick ett antal föl efter det.

Min häst blev aldrig nån travhäst eller öht reggad som varmblodstravare (har för mig att det skulle varit väldigt dyrt eftersom han var efter en hingst utan licens?) utan såvitt jag vet reds han in och påbörjade sin karriär som ridhäst. Efter lite villovägar kom han som 12-åring till min vän som foderhäst, men eftersom det var jag som föll för honom istället så blev det så att jag tog över, och sedan 1,5 år tillbaka är han min på riktigt.

Om han kan klassas som "lyckad" buskavel vet jag ärligt talat inte. Han har haft en del besvär av sin stora kropp och har iallafall för att vara ridhäst inte den mest lämpliga exteriören, då han är både lång, kortbent och överbyggd. (Och helt ärligt tror jag inte han någonsin hade sprungit in ett öre på travbanan heller, även om han fått chansen.) Samtidigt vet jag ju ingenting om hans 12 första år och vad som hänt där och vilka förutsättningar han getts då, så kanske hade hans olämpliga exteriör varit ett något mindre "problem" om han fått en bättre chans från början. Men det är ju bara spekulationer.

Psyket däremot gillar jag verkligen, jag har aldrig haft en häst som är mer glad i att jobba, som är lugnare och mer trygg med nya situationer och dessutom snudd på "eftertänksam", om man nu kan säga så om en häst.
Så lyckad eller ej, här är min olycka, den roligaste häst jag nånsin haft!

17062009552.jpg

loopracke.jpg

loop5.jpg

DSC_0395.jpg

Lite halvt lyckad "olycka" :D sto född 1995, pappan är född 1992 och mamman 1991

Bayard 607 som farfar och morfar, föräldrarna har alltså samma pappa
Dragon 465 finns som mormormorsfar och farmorsfar

placeringar upp till 1,30 hoppning och vänder runt hinderstöden i den höjden som ingenting, förjäkla frän häst :)

IlfinBayardsHilda.jpg

Äntligen har jag tid att skriva i denna tråd...

Jag köpte ett föl för snart 5 år sen, e First Wish ue. ampere - Herkules Skickade i väg henne på lösdrift till en "vän", och tog hem henne hösten när hon var 2 år. Skickade i väg henne för inridning i feb när hon var 3 år och hon börjades matchas för 3 års testet. Hon blev tjockare och tjockare och någon skämtade om att hon kanske är dräktig. Mkt riktigt, hon konstaterades dräktig 3 veckor innan hon fölade. Hon hade alltså blivit tjuvbetäckt som 2 åring och reds sen in och löshoppades tills vi förstod vad som skulle ske. Duktiga hästen lurade oss och fölade helt själv, och ut kom en välskapt hingst.:bow: Senare gjordes DNA prover och hingsten som betäckt henne var vid betäckning också 2 år (självklart gick de inte tillsammans, någon hade tagit sig ut????) Hingsten var e. Careful och gick förra året 4 års på Flyinge, så lite talang finns det nog där.:D
Mitt sto heter Wishing Well NT och jag döpte fölet till Well Here I am (Smeknamn Walle/Spigge). Stoet var en fantastisk mamma, och kanske blir det något mer föl i framtiden, men då med en dressyrhingst.
Stoet
421410_10150532038107882_600892881_8917422_1228514115_n.jpg

Nyfödd

Höggravid matte

Jag sålde fölet. :cry: Jag var höggravid när han kom och det passade inte så bra med en extra häst. Hade mitt sto varit äldre hade jag kunna tänka mig att behållit honom, men jag ville inte ha 2 så unga hästar. Men jag har kontakt med köparen och har hälsat på honom, och hoppas få följa hans tävlings karriär framöver.

Det där med att hingstar hoppar ur hagen och betäcker och sen hoppar tillbaka verkar ha en sak gemensamt:

Det händer bara hingstar som inte är "riktiga" avelshingstar.

Jag har aldrig hört talas om att en godkänd avelshingst, med alla papper i ordning, gör samma sak.

Alltså, jag tror inte ett skit på alla dom där historierna.

En rätt naturlig förklaring tror jag är att de som har en godkänd avelshingst oftast har hingstarna skilda från ston ordentligt. De har höga staket speciellt för sina hingstar osv. De som har en hingst hemma som vilken häst som helst har dem oftare nära de andra hästarna. De har ofta inte speciella hagar eller staket heller. Då är risken bra mycket större för tjuvbetäckningar också. Jag säger inte att det alltid är så här, men rätt ofta tror jag.
En av våra grannar hade tex en arabhingst hos sig för några år sedan. När jag var ute och red en dag (på mitt sto) så såg jag något röra sig vid sidan av vägen nedanför denne grannes hus. När jag kommer lite närmare ser jag att där står hingsten och betar sly i godan ro. Jag vände hem snabbt som attan. En annan gång kom gubben cyklande i sakta mak förbi oss och frågade liksom i förbifarten om jag sett en lös häst. Nej, sa jag, och frågade förstås också vilken av dem som rymt. Det är hingsten som har rymt igen sa han lugnt och trampade vidare. Jag är glad att han inte kom hit.

Senast ändrad:

Lite är det nog som du skriver. Men VILKEN hingst skulle, efter att ha hoppat in till ett brunstigt sto, frivilligt hoppa tillbaka in i sin egen hage, utan att lämna minsta spår på staketet?

Lite är det nog som du skriver. Men VILKEN hingst skulle, efter att ha hoppat in till ett brunstigt sto, frivilligt hoppa tillbaka in i sin egen hage, utan att lämna minsta spår på staketet?

Nej det scenariot är ju inte speciellt troligt.

Minns dock på 90-talet då vi fick en ny ridskoleponny utan att det var planerat. Ena ponnyn visade sig vara dräktig när det gått ganska lång tid efter sommarbetet. Efterforskningar visade att det gått en hingst en bit bort, men ingen visste om han varit ute på vift under sommaren. Det var ändå den enda hingst som varit i närheten så troligvis var han pappan. Sunnie Surprise blev ändå en trevlig avkomma.

Här är det inget problem med avelshingsten, han skulle aldrig våga gå i närheten av staketet.

Däremot så var det ett sto som forcerade två staket för att försöka ta sig in till honom. :p

Det skulle mitt ena sto kunna ge sig på att försöka med :o Ser hon ens en valack under sommarhalvåret brunstar hon såpass att hon slutar äta.

Det här stoet tog sig ur sin hage, sprang en bit på en grusväg, forcerade staketet på en hage med hästar i, drog
igenom hagen, förbi hästarna och skulle sedan igenom dubbelstaketet in till hingsten. Men hon hann inte så långt,
som tur var blev hon infångad snabbt. Hingsten blev lite förvånad.

Ston är inte alltid helt oskyldiga. ;)

Mitt sto har i min ägo aldrig träffat en hingst och jag hoppas att hon aldrig heller kommer göra det. För då tror jag den lilla hästfan (strax under 140 cm) skulle hoppa över även de bästa och högsta staketen i världen :eek: :D

Kl
Vår grannes travare hade tagit sig in till mitt hbl sto och gamla shettis valack en sommar för två år sedan :/
Tittade ut genom fönstret och fick sen en stor hingst jaga min lilla shettis på 24 år så han va löddrig av svett!
Stoet sprang runt med sitt regntäcke på sig och när jag kom ut droppade svetten under henne...
Ringde runt överallt för att få tag på ägaren, ingen vi knappt pratat med tidigare så hade inte en aning om vart han jobbade!
En annan äldre granne på över 70-år fick för sig att han skulle gå in och hämta hingsten i hagen bara!
För han skulle vara så himla snäll...
Men lyckades stoppa honom. Inte så klurigt att gå emellan ett brunstigt sto o en villig hingst precis, hur snäll han än må vara...
Lyckades iallafall få tag på mannen som ägde honom så efter en timme va han hemma och fångade in honom.
Fick åka till vet. och kolla stoet eftersom vi inte visste om han hade lyckats komma till.
Det hade han nog gjort så vi sprutade bort det :(
Sen fortsatte hingsten titta över titt som tätt!
Dock höll han sig utanför hagen iallafall...
Grannen hade bara en el tråd utan ström till honom!
När han kom o tog honom frågade han mig om det va ett sto jag hade, öh ja..
Då hade han bara som ursäkt att det kunde ju inte han veta!
Fick ingen ersättning av honom för vet. besök, alkolist.
Han misskötte även sina andra hästar, hade bl.a en unghäst där grimman satt så hårt åt att den va invuxen i ansiktet :/ anmälde honom så han blev av med alla hästarna men det är ju en annan historia...

Mitt sto har problem med ryggen, kotor i länden ställer till det för henne vilket gör att hon blir halt och det krabbar nåt väldigt...
Kan inte hjälpa att tänka att det kan ha varit hingsten som skadade henne när han hoppade upp :(

Liknande trådar

M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 385
Senast: Digbil
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·
Avel Har ett dräktigt sto med ca 100 dagar kvar till fölning. Hennes andra dräktighet, men inget levande föl. Den första (2012) slutade med...
2
Svar
21
· Visningar
4 910
Avel Nu är hon efter mycket drama här . Liten men tuff får man säga. Grynet krystar och inget händer, ingen fosterblåsa alls. Till slut ser...
Svar
19
· Visningar
5 398
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.