Lyckad buskavel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Biskup
  • Startdatum Startdatum
B

Biskup

Jag har en liten "olycka" hemma på 9 månader, jättebesviken när jag fick reda på att stoet var dräktigt.
Tjuvbetäckt med en ung icke godkänd hingst som dessutom nu är kastrerad och stoet var bara 3år när hon blev dräktig.
(ingen vittna att han betäckte henne så dumt nog gjordes inget vet. besök)

Hade henne utlånad och fick ett samtal i slutet på januari att hon borde vara dräktig.

Mycket riktigt. I slutet av mars ploppade en frisk liten krabat ut och nu, snart ett år efter jag fick reda på att hon var dräktig kan jag faktiskt inte säga att jag ångrar det en sekund.

Jag fick ju hästen jag faktiskt önskat mig nu när jag tänker efter och är nöjdare än någonsin, att hon råkar vara så fruktansvärt söt nu skadar ju inte heller ;)

Släng ut bildbomber på era olyckor som visade sig bli lycka och bra hästar istället!

vill noga påpeka innan några moraltanter ska förstöra tråden att jag är absolut inte för buskavel och det här stoet skulle jag aldrig medvetet betäcka då hon faktiskt inte är något avelsmaterial och nog för att hingsten är en snäll herre så är det verkligen inget att avla på

Bild på lilla Fjellros

312734_2528881905012_1342401919_33005940_116440657_n.jpg

Sv: Lyckad buskavel?

Jag fick en lite olycka när jag impoterade mitt sto. Tyvärr dog mitt fina föl endast 2 veckor gammalt:(

Tellun Ihme
F: 2010
D: 2010

31271719.jpg

31271736.jpg

31271748.jpg

31281939.jpg

Sista bilderna:
31353961.jpg

31353968.jpg

31353954.jpg

Borta:(
31354221.jpg

Jättesöt var han iaf! Vad är det för ras/raser?

MaRomer: Gud vad fin han var, synd att han dog. Vad dog han av om man får fråga?

Tack :D

Blandning mellan Welsh och Islandshäst.

Några fler med lyckade olyckor? ;)

Fick en chock för en månad sedan då jag fick veta att mitt hblsto är högdräktigt. Köpte henne i slutet av april och förra ägaren sa att hon absolut inte gått med hennes hingst...

Hmm efter ett långt och härligt bete och många underbara ridturer så tog jag hem henne och började bli lite fundersam då magen växte trots fjolårshö och magra hagar. Fick inte tag i förra ägaren och stod i valet att banta hästen el ta ut vetrinär som kollade henne... Valde det sista som tur är och fick efter ett blodprov veta att hon är högdräktig och beräknas föla i början av mars...

Är fortfarande i chock att det finns så många oseriösa hästmänniskor därute som inte ser till hästens bästa och säljer en häst som är dräktig utan att ens tala om att risken finns...

Men men efter att ha gått igenom alla tänkbara faser så hoppas jag att stoet klarar sej utan men och att fölungen mår väl....

Det blev inte som jag tänkt mej men hoppas det blir bra ändå...

Ojj! :eek:

Kan det vara så att säljaren inte visste att stoet blivit tjuvbetäckt? Genom åren har man ju läst om fler än en som aldrig hittat stoet och den misstänkta hingsten i samma hage, hästarna har helt enkelt "gjort det de ville" och sedan lyckats ta sig tillbaka till sin egen hage.

Lycka till med fölet i allafall! Hoppas den blir välskapt och fin! :laugh:
Du måste lägga ut bilder när fölisen kommer! :laugh:

Klart det kan vara så att ägaren inget visste men jag blev misstänksam då hon slutade svara på mail, sms och via facebook då jag började fråga om hästen kunde vara dräktig.... Hela grejen blev lixom misstänkt eftersom hon hade egen hingst, men men jag orkar inte vara arg och ledsen utan försöker bara lösa hela rulijansen med ett föl på vintern när man jobbar heltid och har 3 mindre barn... Bara stoet fixar det för jag gillar verkligen hästen!

Det var ju inget roligt läge du har! :(
Jag håller med dig, det verkar lite misstänkt att säljaren gjort sig oanträffbar!

Lycka till allafall, jag håller tummarna att du får ett välskapt föl! :laugh:

Det där med att hingstar hoppar ur hagen och betäcker och sen hoppar tillbaka verkar ha en sak gemensamt:

Det händer bara hingstar som inte är "riktiga" avelshingstar.

Jag har aldrig hört talas om att en godkänd avelshingst, med alla papper i ordning, gör samma sak.

Alltså, jag tror inte ett skit på alla dom där historierna.

Det där med att hingstar hoppar ur hagen och betäcker och sen hoppar tillbaka verkar ha en sak gemensamt:

Jag har aldrig hört talas om att en godkänd avelshingst, med alla papper i ordning, gör samma sak.

Kan bara hålla med!

Kan inte det bero på att godkända hingstar med alla papper i ordning normalt kostar en del, och man därför inte håller dem i hagar de kan hoppa ur? Plus att godkända hingstar som är i avel brukar stå hos vana hingsthållare, som vet hur man ska hålla en hingst utan att det blir tjuvbetäckningar?

om det vore så väl, nej jag har ett hblsto och hingsten är en korsning, så det kan säkert bli en trevlig häst men inget värde i den... tyvärr... men som sagt bara allt går bra.

Vi hade faktiskt ett sto (russ) på jobbet som iofs kröp ut ur sin hage in till hingsten (godkänd welsh hingst) och sen kröp tillbaka.
Vi tyckte hon såg lite fet ut (inte så ovanligt för henne) så satte henne på bantning.. Den 27/12 födde hon en hingst ute i hagen... Kallt va det så in med fölet och på med en tröja. Eftersom det va inom året och godkänd pappa reggades han som welsh partbred med full stam... Vi kalla honom Jesus (jungfru-födsel)

Kan inte det bero på att godkända hingstar med alla papper i ordning normalt kostar en del, och man därför inte håller dem i hagar de kan hoppa ur? Plus att godkända hingstar som är i avel brukar stå hos vana hingsthållare, som vet hur man ska hålla en hingst utan att det blir tjuvbetäckningar?

Min tanke också...

Håller med helt.. Jag anser kan man inte bygga såpas bra hagar att hingsten stannar i SIN hage å stona i SIN hage så ska man ej ha hingst eftersom risken för oplanerade föl finns.......

Jag har haft både godkända hingstar här å hingstar helt utan stam å papper mm. Å alla har gått i hagar mm Å har aldirg vatt med om att någon av hingstarna rymt. Å jag e inget avancerad hingst hållare eller så..

Så de där med att stoet helt plötsligt blir dräktigt utan å ha träffat hingst verkar väldigt vanligt. Å som nån sa att hingsten hoppar till stona å betäcker å sen hoppar tillbaka e bullshit tror jag. Visst de finsn säkert fall de kan han hänt men kan omöjligt hänt alla som helt plötsligt blir dräktiga..

Liknande trådar

M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 385
Senast: Digbil
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·
Avel Har ett dräktigt sto med ca 100 dagar kvar till fölning. Hennes andra dräktighet, men inget levande föl. Den första (2012) slutade med...
2
Svar
21
· Visningar
4 910
Avel Nu är hon efter mycket drama här . Liten men tuff får man säga. Grynet krystar och inget händer, ingen fosterblåsa alls. Till slut ser...
Svar
19
· Visningar
5 398
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.