luzern hackat strå

S

snerpa

Idag har jag inhandlat en säck med kraffts luzern hackat strå. Min ena islandsvalack tappar i hull, och jag tror han behöver en protein förstärkning. Att han inte äter den mängden grovfoder ute som jag trott. HUr mycket kan jag ge honom? Är det bäst att blanda det med kraftfodret, eller ska jag sätta en spann i boxen?
 
Sv: luzern hackat strå

Jag ger mitt fullblod 3kg/dag i en hink i boxen, eftersom vårt hö innehåller väääldigt lite protein, och hon behöver mycket sådant (protein alltså men även mj för att hålla hullet).
 
Sv: luzern hackat strå

Vet du vad ditt hö innehåller? Lucern hackad strå är ett bra komplement, men man bör också veta vad man kompletterar ... Våra islänningar får det ovanpå frukosthöet i hagen just nu. Fungerar fint, men det gäller ju att rätt häst äter sin mängd.

Om din häst inte äter den mängd grovfoder han borde äta i hagen, vet du varför? Andra hästar med högre rang, eller dags för tandöversyn - det finns lite olika orsaker som kan vara bra att ha koll på.
 
Sv: luzern hackat strå

Vi har ett bra värde på hösilaget Smältbartprotein 31, energi 5,2
Tänderna är kollade av spec. i aug. Jag tycker att han tappat hull och lust bara den sista veckan. har köpt B-vitaminer i dag. dE har gått ute på lösdrift och kanske att han hellre lekt och busat än hållit sig framme i utfodringsrutinerna. Nåväl tar in honom nu på natten och ger honom av det vanliga grovfodret plus en spann med luzern i.
 
Sv: luzern hackat strå

Tänk på att du måste vänja in långsamt med lusern. Jag brukar börja med 1/4 kg första veckan, 1/2 kg andra veckan och sedan brukar det gå bra att gå upp i 1 kg. En 10-liters hink rymmer ca 1,5 kg, så var försiktig!

Carina på Silver Arabians
 
Sv: luzern hackat strå

Förmodar att det sammanfaller med pälsfällningen, den kan ju vara lite tuff?! Men det är bra att du har koll, för det är lättare att snabbt sätta in andra åtgärder som t ex extra foder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
2 120
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 068
Senast: super
·
Foder & Strö Nu får ni slänga in alla era tips på vad jag ska ge till vår MAGRA häst. Han har absolut INGET över ryggen och är totalt insjunken vid...
2
Svar
39
· Visningar
5 785
Senast: Masse
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 496
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp