luva i terräng?

Sv: luva i terräng?

Jag vet att jag har sett flera ha det, men i TR står det lite oklart. Mom 437 Almänna regler övrigt: Insektsskydd är tillåtet i banhoppningsprovet i enlighet med TR III.
Men det står inget om terrängen

Står det inte något i stil med att samma utrustning gäller som i banhoppningen?
Isåfall får man ju..........

och meningen innan det som du skrev står det: huva eller blinkers är förbjudna. :confused: men sen vet jag ju att det är många ponnyryttare som har det..

ingen som vet HELT säkert?

Jag har också undrat då min väninnas dotter blev tillsagd när hon red debutant på ponny, men jag har ju också sett att hästjuniornerna hade det på EM?

Huva och blinkers är inte samma sak som den "huva" vi använder, den heter egentligen insektsskydd.

Senast ändrad:

fast EM är internationell tävling = FEIs regler gäller....
dessutom kan ju ÖD eller motsvarande ge tillåtelse vid "extrema" förhållanden, var så i dressyren i schenefeld tex.

En generell tolkning bland ÖD är att huva (och blinkers) är inte tillåten, men i banhoppningen finns tillägget att insektskydd är tillåtet vilket innebär att det inte är tillåtet i dressyr/terräng. Sen kan man inte gå efter att vissa ändå haft det för långt ifrån alla ÖD bryr sig om att kolla och än mindre säga till ;) utan det är först när någon (konkurrent) protesterar som man kollar, och då är det ju så dax...:eek:

En generell tolkning bland ÖD är att huva (och blinkers) är inte tillåten, men i banhoppningen finns tillägget att insektskydd är tillåtet vilket innebär att det inte är tillåtet i dressyr/terräng. Sen kan man inte gå efter att vissa ändå haft det för långt ifrån alla ÖD bryr sig om att kolla och än mindre säga till ;) utan det är först när någon (konkurrent) protesterar som man kollar, och då är det ju så dax...:eek:

Det stämmer. ÖD har sett mellan fingrarna eller inte varit påläst.
ÖD kan inte ge tillåtelse nationellt enligt förbundet.
Däremot kan Ground Jury ge tillåtelse internationellt..

pratade med öd på tävlingen igår, han sa att det inte var tillåtet med luva (dock startade flera med det), han sa också att det var ngt nytt :confused:

jag har haft det i terrängen, aldrig nån som sagt nåt..

Nytt kan det ju knappast vara när skrivningen fanns redan på 80-talet.... och som nån annan redan sagt så ser man nog ofta mellan fingrarna på sånt som inte spelar så stor roll, typ luva, länkpannband, nylonträns, mm. Jag har t.o.m sett stjärnsporrar på ridhästryttare som definitivt borde veta att det är totalförbjudet :eek: Så gå inte efter vad ni ser och tro att det är tillåtet för att någon annan har det

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I dag går det sista momentet i fälttävlan – banhoppning. Under morgonen gjordes en andra veterinärbesiktning av hästarna efter terrängen...
Svar
0
· Visningar
102
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sverige slutar sexa i lagtävlingen i fälttävlan. Men det hade kunnat sluta med brons – om det inte varit för straffet i gårdagens...
Svar
0
· Visningar
143
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Hästmänniskan Vad köper man för häst nuförtiden om man vill ha en häst som går bra i terräng? Tycker dom flesta hästar är så tävlingsavlade och gör...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
16 070
Senast: ameo
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka