luva, hopp-platta tillåtet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: luva, hopp-platta tillåtet?

men förbygel utan martingall är tillåtet? :S :)

okej, tycker att det är dumt när det är olika regler för ponny och häst.. fast det brukar ju finnas anledningar till det mesta :smirk:

om du har allvarliga tankar på att tävla/starta dressyr tävling kan det vara bra att skaffa ett TR.

självklart får du fråga på buke, menar inget illa....;) bara för din egen skull.

precis, då slipper man förlita sig på luddiga förklaringar av förvirrade bukefalister utan gällande TR ;) (som jag ex. :D)

ett annat tips är att kolla www.stallbacken.com där finns en hel del av de viktigaste reglerna, ex utrustning (uppdaterade)

jajag får nog kanske ta och göra det om det blir nån fler tävling.. :)

men nu läste jag om ryttarens utrustning, att man ska ha kavaj men måste man det på en klubb/inbjudningstävling?:S

Måste man ha sporrar?

Sporrar nämns på Stallbacken:
"Sporrar av metall, som skall bäras rättvända. Sporrens skänklar (den del som sitter runt stöveln/skon) ska vara släta. Sporren skall vara rak eller mjukt böjd nedåt och peka rakt bakåt från mitten av sporren. Om hjulsporrar används skall trissorna vara avrundade och kunna rotera. Sporre med rund hård plastkula och sporre utan utskjutande del (dvs 0 mm långa) är tillåtna. På Lokaltävling eller framridning behöver man inte ha sporrar. Sporrar får inte vara konstruerade så att de kan såra eller sarga hästen. På ponnytävling skall sporrarna dessutom vara trubbiga och max 15 mm långa Kommentar: ordet 'maximalt' är borttaget vilket innebär att ponnyryttare måste ha exakt 15 mm långa sporrar, utom på de tävlingar där sporrar inte behöver bäras. Förhoppningsvis är detta bara en miss."

ja, du måste bära kavaj om inte överdommaren godkänner att ekipagen får rida utan, men räkna med kavaj.

*kl*
Det finns massor med trådar under dressyrutrustning om vad som är tillåtet och inte. Jag rekommenderar dessutom er som tänker er att börja tävla att skaffa ett TR, där står allt ni behöver veta...

/B_A_L, moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
Tävling Det är äntligen dags att komma ut på tävlingsbanorna igen! :) Många år sen jag tävlade hoppning sist, så jag har uppdaterat mig genom...
Svar
3
· Visningar
1 270
Senast: WS6
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka