luva, hopp-platta tillåtet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

Hera2002

när man tävlar Lb dressyr ära luva och hopp-platta tillåtet?:confused: :)

Hur gäller det med benskydd/benlindoer? vad får man ha?
0 koll :D

Sv: luva, hopp-platta tillåtet?

Luva samt benskydd/lindor är förbjudet. Skydd får du dock ha på framridning.

Ang magplatta finns det inget generellt förbud, så har man en hel sadelgjord med platta _borde_ det vara tillåtet MEN det kan säkert variera beroende på vilken överdomare du frågar.

Som Princefair skrev, luva och beskydd är inte tillåtet.

Jag har tävlat med magplatta och det har gått bra, men TR är luddigt så det är bäst att fråga överdomaren.

Vad? Är luvan förbjuden igen? Hur skall dom ha det egentligen?

Ja det är det. Fattar inte varför det inte är tillåtet här. :confused: (skulle öka mina chanser då:angel: )

fattar inte varför ni vill ha hopplatta på dressyrtävling...:confused: :confused:
plattan är ju till för att skydda magen mot broddarna när man hoppar..

(trycker för övrigt det ser jättekul ut när man är på små klubbtävlingar, och man ser folk som hoppar 50 på grus och har platta :) ) ambitiöst!

fattar inte varför ni vill ha hopplatta på dressyrtävling...:confused: :confused:

(trycker för övrigt det ser jättekul ut när man är på små klubbtävlingar, och man ser folk som hoppar 50 på grus och har platta :) ) ambitiöst!

hmmmm jag:confused: (du svarade mej:confused: )

Jag har aldrig ens sett en dressyrgjord med hopplatta och tänker inte tillåta hopp över dressyrstaket:angel: så JAG har då inga önskemål om sån på min dressrygjord:D

om man egentligen ägnar sig åt hoppning och bara har en hoppsadel med tillhörande magplattegjord kanske man inte har lust att köpa en vanlig sadelgjord bara för att man vill testa en dressyrtävling? en tanke bara.

när man tävlar Lb dressyr ära luva och hopp-platta tillåtet?:confused: :)

Hur gäller det med benskydd/benlindoer? vad får man ha?
0 koll :D

Du får ha benlindor/Skydd på framridning men ej på banan.
Luva kan du få dispens till att ha, då måste du fråga överdomaren.
Magplatta är tillåtet.

Jag kan ju bara svara för mig, varför jag har ridit med magplattegjord på tävling.

Jo, för att sadeln inte ligger still annars. Och, jorå, den är utprovad, men har man en häst som har en rygg som en gris så är det inte lätt att få saker att ligga still. Anti-glid pad/schabrak och magplatta tipsade sadelutprovaren om för att få allt att ligga på plats.

När jag skaffar dressyrsadel får vi se hur det går. :crazy:

OT

Då skulle du skratta åt mig! Min kära pålle tycker att man ska hoppa långt över små hinder, så jag har alltid magplatta, trots små hinder (iofs alltid vid hoppning för den delen), för säkerhetsskull liksom ;)

Senast ändrad:

Finns ju mer än en häst som föredrar att ha en magplattegjord jmf med en 'vanlig' gjord. Det finns ju tryckfördelargjordar (både för dressyr och hopp) man kan använda, men om man då råkar ha en magplattegjord, eller tänker hoppa högre sen, så kan man ju lika gärna ha den direkt.

Fbl har en magplattegjord, hon har aldrig hoppat ett hinder. Men märktes tydligt att hon föredrog valackens tryckfördelargjord framför en vanlig gjord. När jag då behövde en längre gjord till henne och kikade begagnat (iom att hon inte ska ha den sadeln eg) så i rätt fär och storlek osv så fanns just en magplattegjord, men ingen tryckfördelargjord. Så vad sjutton, hon fick sin magplattegjord och alla är glada. Utom möjligen du då ;)

varför jag vill ha hopp-plattan på en dressyrtävling är för att jag tycker den fördelar trycket under magen bättre än en vanlig gjord, och för att hon är van vid den eftersom vi bara hopptävlar.

Men det är ju inte särskillt svårt att byta ut hoppgjorden om det behövs.
;)

varför jag vill ha hopp-plattan på en dressyrtävling är för att jag tycker den fördelar trycket under magen bättre än en vanlig gjord, och för att hon är van vid den eftersom vi bara hopptävlar.

Men det är ju inte särskillt svårt att byta ut hoppgjorden om det behövs.
;)

aha okej :)

Men hur gäller det med förbygel/martingall får man ha det?:crazy: :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
Tävling Det är äntligen dags att komma ut på tävlingsbanorna igen! :) Många år sen jag tävlade hoppning sist, så jag har uppdaterat mig genom...
Svar
3
· Visningar
1 270
Senast: WS6
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka