Lutande ridbana

Snuffsan

Trådstartare
Hur mycket får en ridbana luta innan det blir för mycket? Jag anlägger ridana nu och marken har en lutning i riktning mot en bäck, vilket är bra eftersom det blir en naturlig dränering. Men hur mycket får den luta max? Det är i banans längdriktning.

Sv: Lutande ridbana

Värst är när man inte kan sitta och titta på lektioner och dricka kaffe samtidigt, där går min gräns.

:angel:

jag vet inte det här med hur mycket den får luta... men jag har ridit på 3 ridbanor som lutat olika mycket.

Det jag vill säga är att det är inte kul att sitta och jobba en häst på en lutande ridbana (även med en ganska liten lutning) och speciellt om man har en yngre häst för då känns det ännu tydligare.

Det är precis som att sitta och jobba halva tiden i uppförsbacke och andra halvan i nedförsbacke. Det blir ju att halva tiden får hästen bromsa upp steget och halva tiden ta i mera. Jag upplevde det som väldigt svårt att göra nått seriöst arbete även med en mycket liten lutning.

Testa att rida där innan du gör ridbana.
Det går ju att "fylla ut" marken vid den lägsta punkten och/eller sänka/gräva ut vid den högsta punkten så att den blir så plan som möjligt.
För som jag skrev tidigare...
Det är inte kul att jobba en häst i en sluttande ridbana.

Jag har alltid hört att man rekommenderar en viss lutning på ridbanan, just för avrinningens skull. Ett par % i alla fall.

Har du kikat på den här länken? LÄNK

som nån sa här: prova och rid där!

vi har en "ridbana" som har drygt en meters skillnad i höjd (längsledd, drygt 40 m lång)
och den är helt värdelös att rida på om hästen inte orkar bära sej helt själv.
resultatet på en lutande bana blir en häst som tappar balansen och onödigt
"bråk" mellan ryttare och häst om detta...

1-2 % står det där. 2 % på 50 m är en meter. Slutsats - en 50m lång bana kan slutta 1 m. Tack!

En av unghästarna jag rider nu står uppstallad på ett stall med en sluttande ridbana och det är fruktansvärt jobbigt. Jag vet inte hur mycket det lutar, jag tycker inte att det syns, men det KÄNNS när man rider.

Framförallt i galoppen är det i princip omöjligt att hålla honom balanserad när det går nerför. Jag väljer alltid att göra fattningarna i uppförslut.

Så det känns nog mer än det syns.

/C

*knapplån*

Lite offtopic kanske men vi har en rakbana på 600m varav 300m stiger lite, inte mkt jag tycker det är marginellt, men vart det syns är på pulsen. Dom har skillnade i puls om du kör fort bortöver eller neröver. Inte bara jag som märkt det utan de andra som tränar där.

Jag fattar det mer som att man skall slutta längs med med utgång från mitten..alltså att kortsidorna sluttar mer än långsidorna!? som ett längsgående tak ungefär, då får du inte problemet med uppför o nerför...jag har ju en walker där det är ung samma..den är ju högre i mitten med markduk, singel och stenmjöl samt dräneringsslangar under och ut i ett dike...walkern blir trots detta blöt om det regnar för mycket för hästarna trampar ju sönder ganska mycket ändå....nu har jag lermark här men det kanske inte du har......

"Ligger ridbanan på sluttande mark lägg lutningen i markens riktning." står det. Lutningen är i banans längdriktning.

**Ridbanan bör ha en lutning av 1-2 procent ut mot kanterna. Antingen med brytpunkt längs med medellinjen som ett tak eller beroende på markens lutning i övrigt**

Jag tänkte mer på detta, och att det kanske är lättare att rida om man gör så....schakta, dränera o gräva upp får man väl göra ändå????? Man kan ju få den att luta mot bäcken i vilket fall....

Ja, det är ju klart att jag ska schakta, dränera och gräva. Annars blir det inte mycket till ridbana.

Men jag vill utnyttja en del av lutningen mot bäcken för att få banan naturligt dränerad. Frågan är alltså hur mycket lutning jag kan ha.

Du kan ju luta det befintliga underlaget ändå, bara gräva undan mera där men lägga i mer singel...då får du ju ändå en väl lutad och naturlig dränering på banan....utan upp o nerförslut....

Martha, jag VET hur jag ska bygga banan. Jag VET att man fyller ut med bärlager. Min enda fråga är hur mycket kan en bana luta utan att det blir jobbigt att rida på den.

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
954
Senast: Lars L
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt stor ridbana i ren naturlig sand. Vi har inte tillfört något till den utan marken är av ren sand vilket är...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar