Lutande ridbana

Sv: Lutande ridbana

martha skrev:
Du kan ju luta det befintliga underlaget ändå, bara gräva undan mera där men lägga i mer singel...då får du ju ändå en väl lutad och naturlig dränering på banan....utan upp o nerförslut....

Fragan ar val hur mycket underlaget flyttar sej under arens lopp? Kommer man inte fa en lutning till slut i alla fall, eftersom underlaget inte ar fast utan flyttar sej?

Snuffsan:
Forsok att ha sa lite lutning som mojligt, det ar ganska jobbigt att rida pa en bana som lutar at nagot hall. Dessutom har sanden en benagenhet att flytta pa sej at det hallet det lutar, sa man maste jamna ut sanden lite oftare an vanligt.
Dranering kommer du att ha i ridbanan med eller utan lutning.

det beror ju på vad det är för underlag, vilket inte framkommit...hos mig flyttar sig allt då jag har lera, men med sandjord brukar ju underlaget hålla sig mycket bättre på plats.

Tror du skall försöka att få den att luta så lite som möjligt, jag tycker iaf det är väldig svårt att rida på lutande underlag, det blir en onödig svårighet och skapar en massa extra besvär. Försök en gång, så känner du hur det är!
En bana ska ideelt sett ha sitt högsta punkt längs mittlinjen, och luta liiite utöver mot sidorna, för att få bra drenering.

Vi bygger också bana och vi har fått lära oss så här. Från mitten av banan ska leran packas så att den är hög på mitten och slutar sedan sagt utåt alla kanter. När alla olika lager och div. mattor är utlagda ska banan givetvis inte slutta. Regnet går igenom div. olika lager för att sedan rinna ovanpå leran och ut ur banan (eftersom att regn ej tränger ner i lera).

Så för oss, ingen lutning på den färdiga banan. Vi anväder laserinstrument för att hålla koll på lutning!

Våran är 60 m l lutar ca 1 meter (jag ska kolla exakt när jag kommer till stallet), och det märks inte det minsta, inte ens på min unga oblancerade häst.

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
954
Senast: Lars L
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt stor ridbana i ren naturlig sand. Vi har inte tillfört något till den utan marken är av ren sand vilket är...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar