Lustigt beteende

E

Elviramax

Har en 3-åring hemma sen ett par månader som jag jobbar med. Hon är inte riden/körd (än) men jag är ute och går med henne mycket, hon har haft sele, jag jobbar med ledarskapsövningar (utifrån det jag läst på nätet) och har just börjat lastträna henne. Det går framåt, om än väldigt sakta...

Nu till min fråga: Ibland när jag leder henne (eller som igår när jag lasttränade henne, vilket betydde att jag upprepade gånger fick lirka för att få henne att gå fram till lämmen och stå kvar där) så nafsar hon till väldigt kvickt i ärmen. Igår fick jag för mig att hon såg lite grinig ut, tidgare har jag trott att det enbart var nåt lekfullt över det hela. I övrigt visar hon inga tendenser alls till att vara grinig, hon är världens gladaste och mysigaste...:love:

Vad tror ni? Vad utlöser det hela? Blir hon lite smågrinig på mig när jag inte ger upp? Eller vill hon få igång en lek som ett slags avledande manöver? Behöver jag förbereda mig på ett hugg längre fram? Hon är lägst i rang i hagen (går med en gammelponny)

Sv: Lustigt beteende

Min 3-åring gör likadant. Jag brukar vifta med armen/hota till tillbaka för att visa att jag inte accepterar att hon gör så och hon har blivit mycket bättre.
Men jag vill också veta varför hon gör så!

Så gör min åring också. Men jag har också sett att hästarna gör så mot varandra i hagen. Även min gamla valack (som tyvärr inte finns längre) gjorde så mot stona ibland. Tittar man på en flock unghästar fram för allt hingstar så biter dom varandra ganska kraftigt. Jag tror det kan vara både en inbjudan till lek men också ett försök till att ta kommandot

Äger ett 4 årigt quartersto som höll på med detta när hon var yngre när jag satte lite press på henne vid markträning. Det är bara ett försök fr hästen att få lite ledarskap fr oss de testar lite, matte kanske flyttar på sig när jag naffsar i armen eller sidan. Men en snabb smäll tillbaka bara så gjer de upp med testingen.

OK, tack för era svar.

Funderar lite - verkar som de flesta av er som svarat har ston som gör så här. Kan det vara ett typiskt "sto-beteende" ?

Jag har ett sto som nu är sex år. Jag har haft henne i tre och ett halvt år och hon har gjort så hela tiden. Hon biter i min jacka eller tröja när jag går vid sidan om. Jag minns förra våren när jag hade kort ärm för första gången. Då råkade hon bita mig på riktigt. Det gjorde hon bara en gång. Men hon har fortsatt med detta beteende att låtsas bita. Jag har hela tiden tolkat det som ett lekbeteende. Jag tror att hon gör så när hon vill prata med mig, få igång mig på ngt sätt. Jag brukar inte bry mig om det. Hon försöker inte på ngt annat sätt att ta över ledarskapet så jag bryr mig inte.

Min valack gjorde också mot mig och sina kompisar. Kunde dra av mig handskarna också om han ville

Liknande trådar

Hundträning Då ekonomin inte tillåter besök hos tränare just nu, tänkte jag börja med att vända mig till hund här på buke då jag vet att det finns...
Svar
9
· Visningar
2 204
Senast: dpmatte
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 004
Senast: Efwa
·
B
Hästhantering Hej. Har ett väldigt långt inlägg men även om ni tycker det är jobbigt så skulle jag verkligen bli glad om ni tog er tid och läste för...
2
Svar
37
· Visningar
4 335
Senast: Ponnytant
·
Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
1 972
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama