Lusernpelletsfrågor

Qosack

Trådstartare
Tänkte ge ponnyn lusernpellets för att få upp proteinvärdet.

Har sökt gamla trådar och många skulle aldrig våga ge det torrt medans andra ger det torrt....

Många bekräftar att det sväller till det dubbla vid blötläggning men frågan är gör inte vilket pelleterat foder som hellst det?

Hon är inte särskilt kräsen, heller inte glupsk men hon brukar inte gilla alltför mycket vatten i betforn tex så jag misstänker att en gröt av av lusern troligen inte går hem...Hon dricker vatten ur hink och hon dricker nästan slut på den varje natt. Kan det räcka att blanda lusern och betforen (som inte direkt svämmar över av vatten) precis innan fodring?

Funderar om jag gjorde rätt när jag tog pelleterad form (tänkte mest prismässigt i affären). Har testat hippocampusprogrammet och energiintaget blir för högt så fort jag överstiger 5,5 kg på höet och jag tycker det är för liten mängd, speciellt i vinter. Så hack hade kanske känts mer rätt, mer som hö...

När jag räknar för att komma upp i bra proteinvärden så skulle det krävas 2 kg lusern/dag. Det blir 1 kg morgon och kväll, det känns mycket då det på säcken står rekomenderad giva mellan 0,5-2 kg/dag och vi har ju 'bara' en ponny.

Sjutton vad svårt det ska vara!!!
 
Sv: Lusernpelletsfrågor

Strunta i vad som står på säcken. Lusern är grovfoder o det ger man ju mycket av.

Ang pellets o svälla så faller ju de isär. De blir ju inte dubbelt så stora bitar utan luckras upp när de blir blöta. Tycker det låter som en bra ide att slå betforn på lusernen.
Du kan ju ge både hack o pellets.
// Linda
 
Sv: Lusernpelletsfrågor

Det där med om man ska ge det torrt eller inte beror som sagt på hur glupsk häst man har samt vilken sorts lucernpellets man ger.

Kraffts lucern sväller rejält i vatten.

Kvarnbys lucern faller sönder i smul och är inte alls samma svällning på.
Vi ger Kvarnbys torr till en av hästarna men Kraffts vågar jag inte göra det med sen en häst satte det i halsen.
 
Sv: Lusernpelletsfrågor

Jag har Kraffts lusernpellets och häller på varmt/ljummet vatten över det så det täcker och lite till, då sväller det (jo, det sväller mycket mer än andra pelletssorter) och det blir nästintill inget vatten över som 'skvalpar' över.
 
Sv: Lusernpelletsfrågor

Jag skulle aldrig våga ge något pelleterat foder torrt just för att det sväller och kan ställa till rejäla problem.
Dock kan jag ge ett par stycken som godisliknande eller så när det faller på men aldrig i större mängder.

Om din häst inte tycker om vattnig mat så kan du ju likväl hälla på lite vatten så det precis räcker till att sugas upp. Det vill säga inte så det blir som en gröt utan mer en.. massa. Himla bra föklaringar jag kommer med ikväll.. :cool:
 
Sv: Lusernpelletsfrågor

Jag har alltid i 15 års tid gett alla hästar kraffts lusern torrt, har aldrig varit några problem. Även mina inackorderingar ger lusern torrt. Lillfölis äter lusern torrt. Har aldrig haft anledning att ändra på detta.
 
Sv: Lusernpelletsfrågor

Jag har gett olika lucernpellets omväxlande torrt och uppblött i ett par år till mina hästar utan problem, dock var min åring extra hungrig en dag i somras och lucernen hade nog bara svällt 5-10 minuter, uppbladat i våt betfor som varit uppblött några timmar. Unghästen fick foderstrupsförstoppning, som löste sig av sig själv torrt och jag när jag pratade med distriktaren. MEN detta var otroligt otrevligt, har aldrig varit med om det tidigare. Jag kommer att ge det uppblött till alla framöver.
Jag vet att flera ger det torrt och jag tror framförallt att det fungerar på hästar som får fri tillgång och inte blir så glupska.
/U
 
Sv: Lusernpelletsfrågor

Jag ger min gamle vallack lusernpelletts(Kvarnby).
Blöter upp och låter svälla.
Skulle inte våga låta bli att blöta upp då jag varit med om flera hästar(inte mina) som har fått både foderstrupsförstoppning OCH kolik av torrt pelletterat foder.
Min vallack är 21 år och tänderna är väl inte heller så bra, det är ytterligare en anledning att blöta det. Tycker att han håller hullet fint nu, tillsammans med hö.
 
Sv: Lusernpelletsfrågor

Nu blir jag lite fundersam på pastejja. Du ger lusern blött tillsammans med uppblött betfor och då får hästern foderstrupförstopppning och efter det vågar du inte ge det torrt??!!
 
Sv: Lusernpelletsfrågor

Ger min ponny lusernpellets och betfor tillsammans. Har mycket vatten på betforn och slår detta över lusernen vid fodring. Så lusernen står alltså inte i blöt innan.
 
Sv: Lusernpelletsfrågor

Men det är ju stor skillnad på att det bara stått 10 min mot att det verkligen är uppblött (säg 1-2 h). Det blir ju bara lite svällda pellets om det bara stått 10 min medan det är som en gröt om det stått i timmar.
 
Sv: Lusernpelletsfrågor

Det där med gröt tycker jag är lite läskigt, det går att få foderstrupsförstoppning av gröt pga att det inte går att tugga. Hästar vill gärna tugga vad dom stoppar in i munnen (undantag tokglupska hästar).
 
Sv: Lusernpelletsfrågor

Tack alla för svar! Även om det var som som jag trodde skiftande....

Jag håller än så länge på att introducera lusern så det tar ett tag innan jag är uppe i full mängd, så jag får se hur hon reagerar. I går fick hon det uppblött med betforvattnet och det gick bra.

Funderar på att ge hälften hack och hälften pellets så mängden pellets minskar samtidigt som hacket gör att tuggtiden kanske förlängs. Alla fall till natten.
 
Sv: Lusernpelletsfrågor

Vi fick avliva en ponny pga foderstrupsforstoppning efter att hon ätit lucernpellets.
Hon var gammal och inte särskillt glups, och pelletsen var delvis uppblött, men det satte sig ändå ...:cry:

Så - jag skulle aldrig ge torr pellets.
Tycker att hacket är mycket bättre.
 
Sv: Lusernpelletsfrågor

Jag ger Edel lucernpellets till min häst. Denna sväller och faller isär på nolltid, det räcker med att hälla på vatten precis innan servering och röra om lite.
 
Sv: Lusernpelletsfrågor

Nu funderar jag på att köpa lucern från kvarnby i stället, såg att jag har en återförsäljare i grannbyn! Ghhaaaa att jag inte kollade olika märken först innan jag köpte....Står nu med en säck från krafft...Enligt hemsidan så behöver den produkten från Kvarnby inte blötläggas och proteinvärdet är högre än Krafft så det går inte lika stor mängd heller...:(

Det är så typiskt mig, handla först och läsa på sen....Hart Krafft någon smakgaranti så jag kan hävda att hästen vägra äta deras lusern?
 
Sv: Lusernpelletsfrågor

Annars kan du väl sälja säcken till någon annan alternativt blanda lite tills den är slut :)
 
Sv: Lusernpelletsfrågor

Jag har iaf märkt att det har blivit stopp i halsen ett antal ggr (som tur var har de gått att massera bort) när pelletsen varit lite halvsvällda. När det varit 'gröt' har de aldrig satt i halsen.
Den av våra som fått ordentligt foderstopp hade blandat foder i halsen, ingen specifik sort som fastnat. Han var bara glupsk och äter nu all mat i en balja på golvet för att minimera risken samt minska mängden i varje tugga.
 
Sv: Lusernpelletsfrågor

Nu blir jag lite fundersam på pastejja. Du ger lusern blött tillsammans med uppblött betfor och då får hästern foderstrupförstopppning och efter det vågar du inte ge det torrt??!!

Betforn var uppblött tidigare, lucernen kom jag i senare (ville inte blanda in mamma i att blanda olika foder till hästarna i somras så jag bad henne bara att blötlägga betfor. När jag kom från jobb så la jag i betforn, pratade några ord med mamma och traskade upp till hästarna med spannarna. = Lucernen hade bara svällt delvis. Eller det var inte det su inte fick ihop?
/U
 
Sv: Lusernpelletsfrågor

Att blanda lite tills krafftsäcken är helt slut var ju smart, får bli så:)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst är halt och står f.n i sjukhage, och kommer göra så ett tag. Hon har fri tillgång på ensilage ute, totalt 4 kg hö inne (1+3, de...
Svar
7
· Visningar
1 117
Senast: pixietail
·
T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 296
Senast: traff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp