Lusernpellets

B

blissare

har en liten undran om lusernpellets... :confused:
Ska den ges torr eller blötlagd..isåfall hur länge och med hur mkt vatten?
Står ju på förpackningen-"bör ges blöt"
-Nybörjare- :crazy: :crazy:

Sv: Lusernpellets

Du ska ge den blöt för att slippa risk för fodrstrupsförstoppning. Jag brukar ha den blötlagd åtminstone 2 timmar. Till ca 3-4 dl pellets har jag nästan 1.5 liter vatten. Fast ju längre pelletsen får svälla ju bättre är det.

Har du bråttom någon dag så du inte ha det stående 2 timmar så blötlägg i varmt vatten för då sväller det fortare.

Inte SKA, man BÖR blötlägga lusernpellets om man har glupska hästar. Jag brukar bara blanda lusernet med blöt betför och ge med en gång. Men det är jag det.

på stuteriet där jag jobbar ger vi det torrt till alla hästar och inget har hänt dom 2 säsonger jag jobbat där..

Sweet skrev:
Inte SKA, man BÖR blötlägga lusernpellets om man har glupska hästar. Jag brukar bara blanda lusernet med blöt betför och ge med en gång. Men det är jag det.

Jag har fått höra från Granngården att man ska blötlägga det för att slippa foderstrupsförstoppning. Fast vad vet jag? :) Nu blötlägger jag ändå betfor oxå så det blir inget extra jobb för mig.

Du ser och lär dig hur mycket vatten du bör hälla i samt när det svällt klart. Varför inte använda dina sinnen, dvs : känn med fingrarna om det känns mjukt och titta med dina ögon om vattnet verkat försvunnit och det ej svällt klart.

Varför ger du inte hackad strå istället? :idea: Behöver inte blötläggas samt ger tänderna en naturlig tuggning jmfr med pellets. Känns som det blir bättre även för magen då det är mera hela fibrer i det än bötlagda pellets som blir som en gröt...de är ju trots allt grovfoderomvandlare av naturen!!! :devil:

Jag fodrar mina hästar med torr lucern och det har gått utmärkt i 10 år. Jag får väl tänka om om något skulle hända men det har det aldrig gjort.

Jag blöter luzernpellets i dubbel volym vatten mot pellets.
20 min räcker men 2 timmar är bättre.
Jag tycker att det är säkrast att blöta all luzern till föl, unghästar och gamla hästar.

Sweet skrev:

Så gör jag med. Ser till att det finns överflödigt vatten i betforn, sen fodrar jag det samtidigt. Lucernpelletsarna smular ju sönder sig på ingen tid alls, så jag ser ingen anledning att blötlägga dem nån längre stund.

En fråga, exakt vad är näringsinnehållet i lusern-pellets?
Någon som vet?

knapptjuveri

jag blöter med dubbelt så mycket vatten tillsammans med betfor och kli! jag har det väldigt blött så allt simmar :p
sen efter ca 2 timmar har all mat sugit åt sig allt vatten.
jag vågar inte ens tänka mig hur lusernet skulle svälla upp i en hals eller tarmarna om jag skulle ge det torrt :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
556
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar