Lusernpellets vs hackad lusern??

charmant

Trådstartare
Vad är skillnaden?veterinären sa till mig att ge min spinkiga pålle det.
vad har ni för erfarenheter av dessa två?
Tacksam för svar

Sv: Lusernpellets vs hackad lusern??

Lusern hackat strå är ett grovfoder, så man kan byta ut en del av det andra grovfodret (hö, höslilage...) med det om man har ett grovfoder med dåligt proteinvärde och ändå uppfylla tuggbehovet.
lusernpelletsen är ju helt mald lusern packat till pellets och är istället ett proteinrikt kraftfoder. Det ska blötläggas för att inte riskera att hästen får foderstrupsförstoppning.
Lusern innehåller höga halter Ca (Kalcium) och man får då se över att man ger tillräckligt med P (Fosfor) för att få en lämplig kvot mellan dessa två.

ja, vetekli är Fosforrikt, men det väger typ ingenting så man måste ge så mycket för att det ska "bli" något... Annars finns ju tex Kraffts Miner Vit med lägre Ca-innehåll än tex Blå. Fosforbalans kan man ju oxå pytsa i om det bara är Fosfor som saknas i foderstaten.

Åh! Det her er jo så svårt! :o Antar at min fråge ikke går å svare på; men jeg spør: Hvor mye kli må til for å "balansere" 1 kg. med lucern? (pelleterat)

*lånar knapp*

Jag har valt att ge lusernpellets till min pålle tillsammans med müsli och kornkross. Jag har funderat på det här med Ca och Fosfor.

Jag ska ge Hippo müsli, kornkross och Hippo Lusern. Vet inte om det blir en bra blandning. Någon som kan det här med balans mellan dom olika innehållen?

Om det bara handlar om vilket som passar en bäst, pelleterat eller hackat så kan jag hjälpa till. Jag har alltid haft hackad lusern som komplitering till dåligt hö.
Enda nackdelen med hackat är att det blir lite ontisgt i krubban, väldigt skitigt eftersom det fastanr överallt när det blir blött, men man behöver ju inte blöta ner det så dete ju bra.
Minuset med pelleterat är väl att du måste blöta det men att det inte kladdar så mycket.
Hoppas att jag fattade frågan rätt. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 322
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar