Lusernpellets till svårfödd häst!

gucci

Trådstartare
Hej!
Jag har ett varmblod som är 5 år som nu har fri tillgång till hösilage och äter ca 0,5 kg kraftfoder om dagen. Eftersom han är lite tunn funderar jag på att ge lusern pellets! Då han redan har fri tillgång på grovfodret så tänkte jag att det kanske blir mycket för honom att tugga hackad lusern och att det kanske är lättare för honom om man blandar lusern och krafft och har lusernpellets som "krafftfoder" (jag vet att det är grovfoder). Då han inte hade fri tillgång kubde han ofta lämna kvar hö i boxen vid utsläpp då det var för mycket, han orkade helt enkelt inte äta upp allt. Vad tycker ni? Hur hade ni gjort?

Träckprov är även gjort. Han vill bara inge gå upp i vikt. Han har "hö-mage" men är fortfarande tunn över ryggen så det är proteinet som behövs.

Sv: Lusernpellets till svårfödd häst!

Oj det ska inte stå ca innan 0,5 kg krafftfoder. Det är 0,5 kg om dagen, inte cirka 0,5 :)

Visst kan du ge lusernpellets om du vill det.
Men du kan också öka på kraftfodermängden ganska ordentligt, ett halvt kilo är ganska lite för en häst av större ras.
Om man upplever att hästen har svårt för att hålla hullet på fri tillgång till grovfoder, så är det "mer näring på mindre tuggande" som man bör sträva efter. Och det är ju just det som kraftfoder ger...

Ja då kanske jag ska börja med att öka kraftfodret. Det va precis det jag menade med mindre tuggande. Han står ju och tuggar grovfoder i stort sett dygnet runt så det måste ju va bättre att ge i "kraftfoderform" än strå!

Tycker att du först och främst ska se till att uppfylla proteinbehovet. Inte bara ge mera kraftfoder som mest innehåller energi. Efter vad du skrivit i trådstarten så låter det som proteinbrist.

Tycker att du först och främst ska se till att uppfylla proteinbehovet. Inte bara ge mera kraftfoder som mest innehåller energi. Efter vad du skrivit i trådstarten så låter det som proteinbrist.

Eftersom lusernpellets och hackad lusern innehåller lika mycket protein så lär det ju inte spela så stor roll vilket man tar. Men jag har hört att det är vanligt att ge lusern pellets till äldre hästar som har problem med tänderna? Men som sagt, eftersom min häst tuggar så mycket dygnet runt så kan det ju inte göra så mycket att ge lusernpellets?

Varför inte Groov 125? Smakligare än lusern, och ungefär lika mycket protein. Dessutom slipper man massa tillskott av Ca, som det blir med lusern.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 274
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar