lusernpellets eller lusern hackat strå?

L

lundborg

är det samma värden i dessa?

vilket är mest prisvärt per kg?

någon som vet?

Sv: lusernpellets eller lusern hackat strå?

när jag frågade om skillnaden i pris och värden på kvarnen sist (har aldrig gett hackat, utan bara pelleterat) så sa han att hacken är dyrare per kg, det skulle vara den enda skillnaden.

är det samma värden i dessa?

vilket är mest prisvärt per kg?

någon som vet?

Det skiljer i värden på olika fabrikat av dessa produkter! Tror att Kvarnbyfoders lucernpellets är billigast om du räknar pris / gram smb rp. Hacken är definitivt dyrare än pellets men många hästar ratar pelletsen och då är hacken det enda alternativet om man vill ge lucern. Vill man att hästen ska få mer tuggtid så är det ju också hacken som gäller!

Jag köper Kraffts lusern på Granngården, och betalar ca 20 öre mer/kg för hack än för pellets.

Det är exakt samma värden i dessa 2 (från Krafft), så man får välja om man prioriterar längr ättid för hästen eller lägre pris.:D

tack, då skiljer det inte såå mycket hos Krafft, men Hippo`s har dom lusernhack?

Som någon redan skrivit - Kraffts lusern har samma värden oavsett om det är hack eller pellets.

Men andra fabrikat har andra värden så kolla på värdena så får du se vilken som är mest prisvärd. Kvarnbyfoders har ju hela 45g mer smbrp per kg!! Så behöver man just mer protein i synnerhet är den mycket bättre. Dock är den inte så lätt för oss att få tag på här uppe (tillverkas i södra Sverige). Men det går, de kör hem det, fast då ska man ju helst köpa mycket på en gång.

Tror inte att Hippo har hack. Har de ens RENA lusernpellets?? (som inte innehåller nåt annat som t ex spannmål)
Tror för övrigt inte att jag sett nån annan ha hack än Krafft... men jag har inte full koll.

*hugger sista*

Jag är också på jakt efter nytt lusern.
Jag vill ge hack och ger idag kraffts lusern hackat strå, men skulle vilja få tag på ett hack som inte innehåller melass.
(Tack pinky för att du upplyste mig i din melass-tråd)

Någon som sett om det överhuvudtaget finns att få tag i??

*knapplån*

Är det någon här som vet något lucernpellets som innehåller mer än 105 g smältbar råprotein förutom Kvarnbyforders (som jag inte tror går att få tag på i Stockholmstrakten?)?

Tack på förhand!

Vill varna för lucernhacket i a f, för det kan väl inte vara någon tillfällighet att tre av tre hästar som fick hacket i vårt stall blev sjuka?

Min unghäst höll på att avlida efter ett mkt kraftigt kolikanfall med misstanke om tarmvred. Två andra reagerade med svullnader bakom ganascherna samt på halsen.

De fick inga höga givor kan jag säga och jag bytte säck utifall det skulle vara så att vi fått tag på en som blivit dålig på något sätt.

Jag kommer ALDRIG mer att ge lucernhack i a f.

Jag svarade i din egen tråd innan men skriver här också...

Hippo hade förr iaf ett eget lusernpelletsfoder men tror det är helt borta. Istället tar de in Dangroents lusernpellets och deras lusern hack, Green Power.
Det finns melassfria lusernhack av Green Power men de finns idag inte i svenska foders sortiment. Troligen kommer de att börja ta in dem också; Green Power O-grass o Green Power Alfalfa.

Jag tror vi som konsumenter måste ligga på mer om vi ska få fler melassfria foder/ i komb. med låg stärkelsehalt. När jag letat hittar jag ett mkt större utbud utomlands men i Sverige är det svårt...

:)Kickikompis som kan bli galen på att hitta foder till sin melasskänsliga häst

Ja, vi får hoppas att det kommer ta in de då!

Jag bor ju iofs. inte så långt ifrån Danmark... skulle ju kunna köra över och köpa bilen full med lusern, till skillnad för många andra som fyller bilarna med öl!

Fusk!

Vi bor väl eg. inte heller sååå långt från Danmark(tre timmar).
Kör du och hämtar ett lass så hämtar jag hos dig;) langning:)

*knapplån*

Är det någon här som vet något lucernpellets som innehåller mer än 105 g smältbar råprotein förutom Kvarnbyforders (som jag inte tror går att få tag på i Stockholmstrakten?)?

Tack på förhand!

Edels Lucern innehåller MJ 7,1, smb rp 122 gram, Ca 9,7, P 2,7, Mg 1,8. Edel har foderfabrik i Uppsala så det borde finnas att köpa i Stockholmstrakten.

vart finns det Edel lusern? vilken tillverkare?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
645
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 118
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka