lusernhö??

snigelfarmor

Trådstartare
varför gör man inte lusern hö?
läste att lusern lämpar sig bäst som ensilage.

Då får man ju mera tugg, istället för färdig hackat.
/jenny
 
Sv: lusernhö??

Bladen smulas sönder, och sen är det bara pinnar kvar. Pinnarna är dessutom jobbiga att tugga och sticks på hästägaren.
 
Sv: lusernhö??

Jag har lusernhösilage, och bladen faller mycket lätt bort. Jag kan tänka mig att det skulle bli ännu värre om det var torrt.

I USA åt min häst lusernhö och det funkade bra, men jag kan inte komma ihåg hur höt såg ut, mer än att det var superhårdpackat.
 
Sv: lusernhö??

Magdalena skrev:
Jag har lusernhösilage, och bladen faller mycket lätt bort. Jag kan tänka mig att det skulle bli ännu värre om det var torrt.

I USA åt min häst lusernhö och det funkade bra, men jag kan inte komma ihåg hur höt såg ut, mer än att det var superhårdpackat.

Hejhej!
I USA odlar man lusern i extremt torra trakter, och låter lusernet ligga orört, man vänder det inte. Sedan har man "hay-preservatives" som man sprayar på när man pressar höet, kemikalier som förhindrar mögel. Då kan man ta in hö med 75% ts istället för 85-86% som krävs utan konserveringsmedel. Är silaget gott? :angel:
 
Sv: lusernhö??

Lucern är en baljväxt och när man torkar den till hö så ramlar allt det nyttiga bort och bara stjälken blir kvar, därför är det svårt att göra hö av lucern.
 
Sv: lusernhö??

Mycket mumsigt :d

Bäst var stallägaren som luktade och sa "det där kommer hon ju inte äta". Jag lägger in och hästen SLUKAR sin provportion före havren! Tji fick han , hehe.
 
Sv: lusernhö??

pinnar säger ni... magdalena, äter hästen bara bladen eller pinnarna oxå? Blir ju mera fibrer av lusern verkar det som , om de käkar pinnarna :) Var har du köpt det?

Kan man ge bara klöver istället för lusern? Skiljer det mycket på värdena, och varför gör man inte klöverhack ex ?
/ Nyfniken*
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Pegasus63
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
521
Senast: Kristall10
·
Juridik & Ekonomi Jag får ständigt upp annonser från TEMU. Ibland ser jag nåt jag är lite intresserad av - men då hamnar jag i nån plats där de säger att...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
7 531
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Finns det någon typ av hack utan lusern? Hade velat ha något mellanting mellan hösilage och gräspellets och om möjligheten finns även...
Svar
7
· Visningar
1 139

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp