Lusernhack vs Lusernpellets

Rea

Trådstartare
Min häst gillar verkligen inte sina pellets och jag hade gärna sett att han åt med lite bätte aptit.
Som dagens läge är får han 3 kilo pellets/dag och det är på nåder han äter det, skvätter gärna ut i boxen och han är inte alls glad för det:(.
Har ni haft "pelletsvägrare" och provat med hack istället? Hur mycket skillnad blir det i volym om man vill fortsätta ge minst 3 kilo hack? Tänkte i min enfald att hacket kanske tilltalar honom mer...
Jag vill ge mycket grovfoder och vårt ensilage kräver att proteinet "puffas" upp lite och jag väljer med fördel att ge ett grovfoder. Därav mitt val av lusern.

Sv: Lusernhack vs Lusernpellets

Det blir MYCKET hack med 3 kilo! Stor volym. Om din häst hellre äter det får du prova. Mina har hellre ätit pellets än hack.

Om jag kommer ihåg rätt så ett vanligt vitt Krafftmått med löst i stoppad strå motsvarade ca 250 gr. Vilket gör att det blir 4 mått för ett kilo. Vilket i sin tur skulle innebära att du skulle ge din häst 12 mått för att komma upp i samma mängd som du ger idag.

Har haft både pellets och hack, föredrar hack men om givan måste ges så stor som till din häst så är kanske pellets att föredra. När våra fick pellets så blötlade vi detta precis som betfor. Aldrig några problem att få de att äta upp. Delar du upp det på 3 givor så borde det väl inte vara så trögt att få i sej

Har haft både pellets och hack, föredrar hack men om givan måste ges så stor som till din häst så är kanske pellets att föredra. När våra fick pellets så blötlade vi detta precis som betfor. Aldrig några problem att få de att äta upp. Delar du upp det på 3 givor så borde det väl inte vara så trögt att få i sej
Eftersom givan måste vara "stor" och han inte gillar pellets som jag skrev så är det ju inte precis som att jag föredrar pelletsen.
Det delas upp i 3 givor och det är trögt att få i sig. Vad som borde eller inte borde är en helt annan femma.
Har provat blött, fuktigt, torrt, uppblandat med betfor, melass osv osv.

Eftersom givan måste vara "stor" och han inte gillar pellets som jag skrev så är det ju inte precis som att jag föredrar pelletsen.
Det delas upp i 3 givor och det är trögt att få i sig. Vad som borde eller inte borde är en helt annan femma.
Har provat blött, fuktigt, torrt, uppblandat med betfor, melass osv osv.
Ja, ibland skriver man som en "kråka". ;) Köp ett hö som innehåller hög andel m lusern. Är det av ngn särskilld anl som du inte vill ge kraftfoder, annars kan ju kornkross vara ett alternativ ? om man vill att de ska lägga på sej lite men inte bli för het

Jag vill inte ge kraftfoder av den enkla anledningen att jag anser att hästen är bäst skapt till att äta grovfoder och KAN jag lösa foderstaten med grovfoder så gör jag helst det.
Jag köpte en säck hack igår och han har inte "skopat" ut något på golvet så jag håller en tumme att han äter detta även i längden.

Tråkigt att höra att han inte gillar pelletsen.

Jag upplever det som att min häst gillar pelletsen bättre än hacket. Jag ger dock hellre hack eftersom det är mer likt grovfodret och lite mer att tugga. Min häst puffar gärna ut hacket ur krubban. Jag ger 2 kg om dagen vilket motsvarar 10 proppade litermått. Otroliga mängder mat. Funderar på att ersätta delar av hacket med pellets istället så att det blir mindre mängd mat.

Ja, det är stoooora volymer som krävs:crazy:.
Köpte nya hinkar igår, modell större än de töntiga 5 liters jag haft innan.

Jag har testat att blöta upp 1 kilo pellets så det blir helt rinnande och sen blanda det med 1 kilo hack, verkar funka helt ok. Kanske något du kan prova med Damen? Det blir lite mindre volym i alla fall.

DOCK så har jag kommit på vad det är min djeffla häst håller på med, han skopar ut och kastar rundor med maten för att komma åt äppelbitarna som kan finnas i maten, så från och med igår så blir det inga äppelskruttar/bitar i krubban.

Får se om det ger resultat:).

Ha ha, ja så gör min oxå. Därför har jag börjat ge havre och äpple/morot uppepå eller bredvid så hon kan äta det först. Men ändå försöker hon rota vidare under hacket efter mer gosaker. Funderar även på om det kan vara en bra idé att sätta upp en till krubba/hink för enbart hacket. Förstår hon att det inte finns mer gosaker i den krubban då?

min häst äter inte lusernpellets. hon är mycket bestämd på den punkten. jag har testat att blöta och blanda med hippon, men då sorterar hon helt fräckt ut hippon och lämnar lusernet som en mosad gegga i botten på krubban. så jag konverterade till hack och det ÄLSKAR hon! nu är krubban alltid renslickad.:) men du, 3kg hack blir mycket. fast det är ju inga problem om hästen går med på att äta så mycket.

På min ponny räckte det att byta märka på lusernpelletsen så åt hon det. Gillade väl inte konsistensen på de gamla (de nya är mindre och lite hårdare packade), men om hacket funkade för din så är ju det bra:)

*Lånar knapp*

Testat Kvarnbyfoders lusernpellets? Helt melassfritt är det oxå o har en hög protein kvot. Smrp på 150gr/foder!
Min märr gillade inte kraffts lusernpellets, men gillade hacket bättre. Pga att volymen blev för stor o det blev väl lite dyrt i längden, så då testade jag Kvarnby lusernpellets o hon gillar det bättre!
Äter det än idag o jag ska beställa fler säckar inom kort. Högt Calcium oxå.
Unghästen äter detta med god aptit. Trots att vi har så pass bra grovfodervärdena behöver både märren o unghästen lite mera proteiner därav lusernet. Är inne på samma linje som du (Trådskaparen alltså) när det gäller naturligare foder till häst.

Jag ger hack till mitt sto med föl, har gett uppåt fem kilo per dag och det är ju rejäla mängder, särskilt vid ett mål. Jag skruvade därför upp en rektangulär 90-liters vatten"bunke" inne i deras utebox. Allt får plats, och inget spill! Annars fungerar ju en riktigt stor krubba, eller hink.

Jag ger redan Kvarnbys, tycker att det är bättre foder för pengarna. Har provat Kraffts ockå men hästen tycker att det kunde han lika gärna vara utan;).

Som det är i dagsläge får han 2 kilo hack som jag blandar med 1 kilo pellets som är rejält uppblötade, modell "koblajja":D. Det funkar ganska bra. Det brukar ligga lite kvar i krubban från morgonfodringen men det slinker ner när han kommer in på eftermiddagen.

Så jag håller tummarna att han accepterar denna kombinationen.

Och i boxen har han krubba modell STOR så volymen är inget problem längre, det är bara det att jag tycker att om jag kan få 30 kilo pellets för 100 :- så känns 25 kilo hack för 160:- som en onödig utgift. Men går det inte så går det ju inte...

Liknande trådar

Foder & Strö min häst har svårt att hålla hull, haft honom i ca 3 månader och tidigare ägare har fodrat med lusernhack, det gör även jag men hur...
Svar
10
· Visningar
799
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har en 30 årig connemara ponny som hållit hullet fint tills hon blev 29. Vi har haft regelbundna besök hos vet för koll av tänder...
2
Svar
24
· Visningar
1 867
Senast: Fille
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 082
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Hej! Jag har ett varmblod som är 5 år som nu har fri tillgång till hösilage och äter ca 0,5 kg kraftfoder om dagen. Eftersom han är...
Svar
6
· Visningar
2 310
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • Ghost sadel