H

Häst 2004

Hej! Finns d ngn som kan hjälpa mig med en fråga ang detta foder!?
Har förstått att det är ett stråfoder! Kan man ex ge det som lunch till hästen om den behöver lite extra tillskott.
Min häst (5 år, sto, halvblod) rids 5-6 dgr i veckan , normalt arbete.
Hon är ganska tunn och har inte så mkt muskler. Känns som om hon skulle behöva lite mer energi emellanåt.

Hon får c:a 8 kg hö, 2 kg kraft (hippo basic, hippo breed) mineraler,
1/2 dl betfor.

Tacksam för svar!
:confused:
 
Sv: Lusern

Lusern är utmärkt att ge en till din häst om du har ett hö som är proteinfattigt. Proteinbrist kan ju vara en av orsakerna till att hon är tunn. Innehåller även en hel del energi "det är ju det hästarna bliir tjocka av" En tunn häst kan behöva så mycket energi att du inte kan täcka behovet med hö, du skulle isåfall vid låga värden få ge kanske 17 kg vilket ingen häst får i sig. I sådana lägen är det vettigt att ge lite lusern. Ger själv min unghäst, det är ett smakligt och bra hästfoder.
Eftersom det är relativt mycket protein vänj din häst sakta !
Lycka till!
 
Sv: Lusern

De allra flesta hästars energibehov går att täcka med hö utan att hästen behöver äta kopiösa mängder. MJ på hö brukar ligga på mellan 7-9. Proteinet kan dock skifta väldigt beroende på när höt är skördat, vad höt innehåller m.m.

Har hästen dåligt med muskler så är det protein som ska till. Är hästen även mager så ska det mer energi till också.

Men som sagt så behövs det en analys på höt för att veta vad som felas hästen i foderväg.
 
Sv: Lusern

Hej! Tack för Era svar!
Nej, jag har inte tagit ngn analys på mitt hö, pengarna har rullat iväg nu när jag precis blivit hästägare...
Däremot vet jag andra som har samma hö, de brukar märka direkt på sina hästar om det är ett dåligt hö, dvs de magrar. Deras hästar håller sig bra på detta höet, men jag vet, höanalys måste till för att veta vad som fattas!

Om jag nu väljer att fodra med lusern, är då lusern i pelletsform det bästa alternativet?

:o
 
Sv: Lusern

Vill du att hästen ska ha mer tuggtid så är strå det bästa. Lucern hackad strå går att jämföra med ett mkt bra hö. Pellets bör blötas innan utfodring precis som betfor och går ju snabbt för hästen att smaska i sig. Annars så är det samma värden på båda varianterna. Priset är nog det samma också tror jag.
 
Sv: Lusern

Lånar den här tråden lite...

Någon som vet om det finns risk för fång om man ger lucern till en överviktig ponny? Vad är annars en lämplig proteinkälla för en sådan ponny, som även behöver mer energi vid ridning?
Tack på förhand!
 
Sv: Lusern

Energi i fodret är inte = en pigg häst, det är energin som din häst blir överviktig av.

Alla hästar, och kanske i synnerhet fånghästar, mår bäst med en väl sammansatt foderstat som motsvarar deras behov. För att få en tjock ponny piggare torde en viktnedgång vara bättre.

Proteinkällans lämplighet beror också på grovfodret - dvs hur mycket protein som behöver sättas till höet för att kvoten skall bli ok.

Häst 2004: även om pengarna "runnit i väg" så är det ofta på sikt mera ekonomiskt att analysera grovfodret för kraftfoder kostar också slantar ...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lusern

Det är inte min ponny så jag vet inga direkta detaljer som ex resultat av höanalys, exakt hur mycket hon rider osv. Men visst borde den bantas genom ridning, jag håller med. Men kan man inte hjälpa till genom att se över foderstaten också? Det jag vet är att höet innehåller mycket energi och lite protein. Den äter 6 kg om dagen, är en c-ponny samt får endast några nävar havre.
Det jag tänkte på, förutom att den kanske rids för lite, är att den får väldigt mycket energi och väldigt lite protein i sin totala foderstat. Därför ställde jag frågan om lämplig proteinkälla för överviktig ponny, iom att jag hört att lucern kan ge fång. Jag är medveten om att det inte är energin i maten som hästen blir pigg av.
 
Sv: Lusern

Jag kom på att deras hö hade liknande värden som våra, dvs:
Energi 9,2
Smältbart protein 32
 
Sv: Lusern

Lucern ger inte fång. Det är inte protein som ger hästar fång utan hastiga foderbyten och kolhydrater/stärkelse. Man bör undvika att ge för mycket spannmål till fånghästar.

En fånghäst som är för tjock är inte bra alls, med ett hö med över 9 MJ är det svårt att ge tillräckligt med hö utan att den får för mycket MJ. Jag hade blandat upp höt med halm och sen gett ett kraftfoder med mycket protein/lite MJ i som komplement. Eller så hade jag letat efter ett annat grovfoder med lägre MJ.
 
Sv: Lusern

Det här är ingen fånghäst vad jag vet. Det jag undrade var om påstående att lucern kan ge överviktiga ponnys fång. Men då stämmer alltså inte det.
Du rekommenderar alltså att hitta ett annat alternativ än havren? Inte havre kombinerat med lucern? Vilken typ av kraftfoder skulle det kunna vara i så fall?
 
Sv: Lusern

Har en islandsvalack som gärna ligger högt i hull. När jag fick ett hösilage med mindre MJ men ändå bra med protein fick han fina muskler OCH gick ner 30 kg. Red inte så väldigt mycket mer (varannan dag som jag alltid gör, lite mer klättring bara). Höet/silaget är viktigt, kan man få mindre MJ och ändå bra med protein gör det mycket! Tog bort kraftfodret och gav enbart mineral blandat med 2,5 dl betfor eftersom silaget täckte behovet. Morötter o äpplen...
 
Sv: Lusern

Ah, trodde det var en fånghäst.

Nej, lucern i sig kan inte ge fång. Inte en näve havre heller.

Foder som är lämpliga till fånghästar och hästar som ligger i riskzonen för fång är ett foder som innehåller så lite kolhydrater/stärkelse som möjligt och mycket fibrer.

Här har jag saxat lite nyttig information om fång från Hallands djursjukhus hemsida:

Utlösande faktorer:

Överbelastning av kolhydrater.

Den absolut vanligaste faktorn till att hästar får fång. Kolhydraterna påverkar tarmfloran i grovtarmen på ett negativt sätt. Här kan alla hästägare göra en insats för att undvika fång hos sina hästar ( se senare ).

1. Akut överbelastning. Tex då hästen kommit in i foderkammaren och förätit sig på kraftfoder. Vid kraftigt vår- och HÖST -bete då gräset innehåller höga halter av fruktans ( ett vattenlösligt socker).

2. Långvarig överbelastning. Tex överviktiga ponnyer ( övervikten kommer av för högt intag av energi, framförallt kolhydrater, i förhållande till hästens dagliga förbrukning

Infektioner/förgiftningar

Tex vid kvarbliven efterbörd hos ston, efter kolikoperationer och andra allmänna infektioner.Här finns teorier om att endotoxiner skulle vara utlösande faktorer eller att infektion/förgiftning stör tarmfloran på liknande sätt som kolhydrater.

Traumatiska/mekaniska skador

Överbelastningsfång vid kraftig hälta på ett annat ben tex frakturer. Skenfärd på asfalt.

Kroniska förändringar i hoven efter tidigare episoder av fång, tex hovbensrotation.

Metaboliska sjukdomar

Lever sjukdom – leverns främsta funktion är att ta hand om de giftiga biprodukterna från kroppens metabolism/förbränning. När leverns funktion ej klarar av detta, ökar gifthalten i blodet och resulterar i ett förgiftningstillstånd.

Cushing’s syndrom- en sjukdom som drabbar främst äldre hästar och innebär att hypofysen producerar för mycket hormon som i sin tur påverkar binjuren att producera hormoner, däribland kortison. En av följdeffekterna, förutom ökad risk för infektioner, är fång.

Kortisonbehandling

Långtids behandling med olika kortisonpreparat kan utlösa fång hos hästar. Därför anses behandling av fång med kortisonpreparat som kontraindicerat även om det förr i tiden var ett vanligt förstahandsval. Man skall däremot inte vara orolig om hästen måste behandlas med kortisonpreparat vid andra sjukdomstillstånd, då denna reaktion är mycket ovanlig.

RÅD TILL ER HÄSTÄGARE

1. Var försiktig med att släppa hästar på kraftigt bete ( framförallt överviktiga och lättfödda ponnyer ). Detta är särskilt viktigt på våren, men också på hösten då gräset växer en andra omgång. Gräset innehåller nämligen höga halter av fruktans vid dessa tider. Fruktans ökar också då gräset blivit "stressat" tex efter en frostig natt. Alltså: BEGRÄNSA TILLGÅNG TILL BETE!!!! Har man en överviktig ponny/häst så är den inte lämpad att släppas på bete mer än korta stunder.

2. Var försiktig med kraftfodergivan. Behöver din häst verkligen kraftfoder? Dodson & Horrell har tagit fram ett kraftfoder för "fånghästar", FIBERGY ( inte att förväxla med fibergi ). Fibergy kan med fördel ges som alternativt kraftfoder då det innehåller väldigt lite kolhydrater. Tycker man att hästen tappar för mycket vikt kan vegetabilisk olja tex rapsolja blandas med fibergy.

3. Alla foderförändringar skall göras gradvis för att inte störa tarmfloran.

4. Har man problem med övervikt trots att hästen bara får hö / hösilage kan grovfibergivan bytas ut mot en del halm.

5. Glöm ej att ge mineraler och vitaminer ( ge extra vitamin E om olja ges ).

6. Regelbunden skoning + verkning."
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lusern

pilou skrev:
Lusern är utmärkt att ge en till din häst om du har ett hö som är proteinfattigt. Proteinbrist kan ju vara en av orsakerna till att hon är tunn. Innehåller även en hel del energi "det är ju det hästarna bliir tjocka av" En tunn häst kan behöva så mycket energi att du inte kan täcka behovet med hö, du skulle isåfall vid låga värden få ge kanske 17 kg vilket ingen häst får i sig.

Va?? jag vet hästar som äter 25kg om dygnet eller ÄNNU mera... 17kg är inga problem!
Det finns säkert hästar som nöjer sig med betydligt mindre och bara lämnar om man ger mer än 10kg och då är det förstås ingen idè att ge dom sånna enorma mängder. Men de flesta hästar skulle lugnt kunna sätta i sig 17kg... och skulle må jättebra av det! Ju mer grovfoder desto bättre... :)
 
Sv: Lusern

pilou skrev:
Lusern är utmärkt att ge en till din häst om du har ett hö som är proteinfattigt. Proteinbrist kan ju vara en av orsakerna till att hon är tunn. Innehåller även en hel del energi "det är ju det hästarna bliir tjocka av" En tunn häst kan behöva så mycket energi att du inte kan täcka behovet med hö, du skulle isåfall vid låga värden få ge kanske 17 kg vilket ingen häst får i sig. I sådana lägen är det vettigt att ge lite lusern. Ger själv min unghäst, det är ett smakligt och bra hästfoder.
Eftersom det är relativt mycket protein vänj din häst sakta !
Lycka till!
Jag räknar med att mitt lilla halvblod får i sig nästan 20 kg per dag? :o Han e lagom i hull :d

Så det går. Ger han ca 8 kg inne och resten i hagen under dagen. (går ute mellan 07,00 - 20.00. Vid insläppet sen får dom mer hö och kvallsmat : )
Tyvärr har jag ingen höanalys men vill gärna att han går upp lite så har idag börjat ge lite lusern pellets.

Vissa hästar kan nog äta hur mycket som helst :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 595
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 352
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 939
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp