Lusern till westernhästen?

Sv: Lusern till westernhästen?

har nu äntligen läst hela tråden...
som jag förstått så går de flesta hästar i USA på lucern som enda grovfoder. Och de har många hästar som inte är onödigt på tårna:)

Med det sagt, så kan det förstås finnas enstaka individer som inte tål lucern, även om jag inte nu kan begripa varför.
Havren vet man ju varför, nämligen stärkelsen.
Teorin om Ca och Mg är intressant, ska hålla ögona öppna och se vart diskussionen leder.

Jag ger mina hästar lucern, om/när jag behöver höja proteinkvoten. Helst utan melass.

Ja, jag ska också följa tråden. Ämnet är ju högintressant.

Men det lusern som jag har gett har haft melass. Det ska man kanske ha lite koll på.

jag undviker melass i alla foder, varför ge sockerprodukt? Hästen kan nöja sig med de sockerarter som finns naturligt i grovfodret, anser jag. (alltså ger jag inte heller betfor, som innehåller en hel del melass, utan ger iställer speedi.beet)

Detta var intressant, är personligen storanvändare av lusern, har ett quartersto som lider av pssm om än väldigt lite, men hon blir klart sämre av tex havre eller havreinnehållande pellets, så kornkross och lusern är hennes kraftfoder, dock ger jag henne en del betfor som av någon anledning (finns säkert någon duktig människa som kan förklara detta) inte höjer hennes sockervärde, men ger behövlig energi och nog socker för att kunna lagra fett under den kallare årstiden. En av mina andra hästar en 75% quarter tål inte spannmål eller betfor, men melass går bra, så han får endast lusern, med melass i, de övriga får som stoet och mår bra av detta, håller fint hull och har bra med energi utan att bli tokiga. Läste inte hela den andra tråden och funderade på teorin om Calsium/Magnesium, nyfiken? Vet bara att pssm är obalans av fosfor och magnesium, vilket krävde lite forskning, när jag hade en "tokig" häst i stallet, pssm "fanns" inte på den tiden när jag köpte henne mitten på 90-talet.
Vad är speedibeat?
Mvh Mia

Jag ger och (har länge gjort) lucern, i vissa fall stora mängder. Har aldrig märkt av några problem. Tror ärligt talat inte de problem som beskrivs beror på lucernet i sig,snarare någon individuell överkänslighet hos någon enstaka häst (allt går ju att vara allergisk mot), mesttroligtvis melassen. Jag undviker också melass i möjligaste mån.

Annieq, vad gäller betfor. När jag misstänkte cuschings på en av mina märrar så sköljde jag betforen.Kom på att det var ett vädligt enkelt och smart sätt att få bort sockret, bara fibrerna kvar. Man lägger det i blöt i mycket (!) vatten sedan sköljer man det i några omgångar tills fibrerna är väldigt ljusa.

Fodrar min pålle med lusern, både i pellets och hack och har inte märkt av att han blir knasig av det. Han får även betfor :p

Det var en valdig spält, tåg lita tid att läsa igenom.
Lusern el Alfalfa är en bra foder medal med hog protin halt. Det kan vara lite för hög for visa lätt föd haster. Man ska alltid vara försiktig att gå över till ett nytt foder. Om hasten få uttslag eller om urin lukter valdig stark amoniak gå över till vanliga grass/timothy.
I Arizona var det bara Alfalfa vi gert till haster och hade ingen problem med det. Ibland fick vi rye grass men den dammad så valdig.
Arizona

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Nu behöver jag lite hjälp att tänka av er kunniga hundmänniskor! Jag har en bichon havanaisvalp på 5 månader som jag oroar mig...
2
Svar
30
· Visningar
8 783
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 651
Senast: Askur
·
Övr. Grenar Hallojs! Som ett tips från Wrangler att "tänka utanför boxen" så kom hon på att höra med er hur ni hanterar och tränar dessa fullblod...
Svar
16
· Visningar
4 722
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 657
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka