Lusern pellets?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Smultron92
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 003
S

Smultron92

är det någon som fodrar/har fodrat med lusern pellets här?
vad tycker ni om det, bra dåligt?
Hur upplevde ni att det fungerade/icke fungerade?
åt eran/era hästar det?
Blötte ni upp det?

berätta gärna andra saker som ni tycker/upplevt av lusern med, då det lutar till att fodra med det?

Sv: Lusern pellets?

jag utfodrar med Luzern pellets. Jag blötlägger, och då jag är lite "nojjig" så låter jag det stå ett bra tag och riktigt svälla(blir mer som en gröt)mest för att jag tycker att mina hästar dricker sämre på vintern och vill ge så mkt vatten som möjligt... ibland tycker inte hästarna om det men i överlag så brukar de äta de/eller lära sig:smirk:
att tillägga de behöver ju inte förvällas utan kan ges bara blött direkt.
De av mina hästar som har fått det, är de som har svårare att hålla hull,(rätt ointresserade av grovfoder)och/eller man inte vill ge övermkt kraftfoder , och de har alla haft bra resultat av Luzern. Rekommenderar det.
/Bonde456

är det någon som fodrar/har fodrat med lusern pellets här? Ja jag gör det.
vad tycker ni om det, bra dåligt? Ett jätte bra kompliment till den vanliga grovfoder givan.
Hur upplevde ni att det fungerade/icke fungerade? Fungerar jätte bra.Min häst har tidigare varit lite dålig på att äta tillräckligt med grovfoder då har luzern varit ett bra kompliment.just nu ger jag det dock pga värderna på höt för att fylla ut kvoten.
åt eran/era hästar det? Förra året när hästen stod i ett annat stall så åt han det inte..fast det hadde nog sina orsaker.Nu äter han det utan problem.ger för tillfället 1kg pellests dagligen som han stoppar i sig med god aptit.Har även tidigare innan den här hästen haft hästar som fått luzern och det har aldrig varit några problem.
Blötte ni upp det?Ja det gör jag.skulle aldrig ge det torrt.Luzern hackat strå blöter jag dock inte.Har gett det i perioder oxå

Jag ahr fodrat med Lusern pellets tidigar, det fungerade väldigt bra. Blötte upp det åt mina hästar, inackoderingen ville inte äta det blött så hon åt det torrt, eller inte helt torrt för det blandades med uppblött betfor strax innan utfodring.

Med mitt nya hösilage (kvot på drygt 9) behöver jag inga proteintillskott:banana::banana:, inte kraftfoder heller:bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
817
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka