Lusern pellets

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Russin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 344
R

Russin

Vad är lusern pellets bra för? jag vet vad det är men inte vad det är bra för..
Är lusern, hackad strå eller mix bättre?:confused:

Sv: Lusern pellets

Lucernpellets är ju samma sak som vanlig lucernhack, den enda stora skillnaden är väl just att det kommer i pelletsform.

Och lucernmix är ett ekonomiskt oförsvarligt foder ... 9 MJ och 65 g smb rp gör det mera till ett bra hö. Till långt högre kostnad ...

Kraffts Lucernpellets eller Strå är i princip samma sak; en foderråvara. Det är enbart lucern med lite melass tillsatt som bindemedel (är väl 5% i pelletsen och 10% i strån). Värden är 8,5 MJ och 105 g smb rp. Bra som tillskott för hö som inte innehåller tillräckligt med protein och räknas som grovfoder.

Okej, jag bara undrade. Men finns det ngt som ni skulle rekomendera till min ponny?
Beskrivning:

Gotlandsruss
sto
något mitt i mellan kraftig & smäcker(se min avatarbild)
ca 130 hög, lång rygg.
Glad och pigg till humöret
snäll och framåt i ridning.

Hoppar ca 2ggr i veckan, hoppträning och terränghinder
Rider ut mkt ca 1-1½ timme
Dressyr: olika beroende på vad vi tränar på.
Tävlar lokalt mellan-ofta( i hoppning )

Jag vet att man först och främst ska ha ett bra grovfoder, och det har jag. Hö just nu och i vinter ska vi ha hösilage.

glömde skriva att vi backtränar ca 1 gång i veckan, för att bygga upp muskler.

Okej, jag bara undrade. Men finns det ngt som ni skulle rekomendera till min ponny?
Beskrivning:

Gotlandsruss
sto
något mitt i mellan kraftig & smäcker(se min avatarbild)
ca 130 hög, lång rygg.
Glad och pigg till humöret
snäll och framåt i ridning.

Hoppar ca 2ggr i veckan, hoppträning och terränghinder
Rider ut mkt ca 1-1½ timme
Dressyr: olika beroende på vad vi tränar på.
Tävlar lokalt mellan-ofta( i hoppning )

Jag vet att man först och främst ska ha ett bra grovfoder, och det har jag. Hö just nu och i vinter ska vi ha hösilage.

Frågan är ju hur värdena på höet ser ut, vet man inte det kan man inte ge några tips, mer än att sitta och gissa.

Har du analys på höet?

Hon får 2 olika sorters hö, ett proteinrikt och ett mindre proteinrikt.

Frågan är ju ändå HUR proteinrikt och hur mycket hon får av just det. Om du har analys på ditt hö så är det lättaste om du lägger ut siffrorna här så kan man ge en fingervisning.

Om höet täcker proteinbehovet finns det ju ingen anledning att fodra med lucern, fast det vet man ju inte utan en analys.

Men jag ska inte fodra med lusern!
Jag undrade bara vad det var bra för.

Lusern är som (enligt vad jag lärt mej) ett bra hö som man köper som pellets och i påse. Dyrt men bra.

Vi gav våra hästar lusern innan vi tog in dom från betet. Bara för att gräset började ta slut.

Lusernpellets sväller väldigt mycke så blötlägg i MYCKE vatten så att det blir en gegga hästarna verkar gilla.:D

Om du vill kan jag gå ut till stallet, hämta en påse och skriva av innehållet.

Jag har redan nattat hästarna men ska kolla i morgon om vi inte har en påse liggandes som jag kan läsa på.

Vad är lusern pellets bra för? jag vet vad det är men inte vad det är bra för..
Är lusern, hackad strå eller mix bättre?:confused:

lusern är bra om man har ett lågt värde på sitt hö.
eller om man ej vet värdet på sitt hö, men misstänker lågt värde på tex protein. då kan man ge lusern med fördel, (för säkerhets skull)

själv ger jag lusern pga oanalyserat hö, plus att mina hästar blev tunna på betet.

Lucern är ett grovfoder med hög proteinhalt som man kan komplettera med om man har ett hö med hög energi och låg proteinhalt (väldigt vanligt tyvärr). Personligen tycker jag lucern hack är bättre än pellets eftersom hästen då får sitt tuggbehov tillgodosett mer än om man ger pellets. Lucern mix har lägre halt smrp vilket gör att det blir dyrare (eftersom det är proteinet man vill åt).

Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
785
Senast: matson
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 477
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka