Lusern + kraftfoder??

Jenny1

Trådstartare
Jag startar en ny tråd och hoppas fler är intresserade... Jag vill ha råd om vad jag kan ge en svårfödd amerikansk varmblodstravare.. Jag har fått upp henne ganska mycket i hull, men det fattas fortfarande.. Bilder finns här: http://www.fotogalleriet.se/alb_show_id66734_page0.html Det är den stora hästen det gäller, Viva. Bläddra framåt i albumet så finns bilder på hur hon ser ut nu också, flera bilder där huvudet inte fick plats, tagna enbart för att visa hur hon ser ut i kroppen nu... Nu får hon:
Fri tillgång på hö dagtid, (oanalyserat, jag kan inte analysera av olika anledningar...)
drygt 1 kg Krafft Sport
1 kg Lusern pellets
1 dl Majsolja
B-vitamin

Hon är dock något för pigg fortfarande, så jag funderar på hur jag ska göra.. Ska jag lägga till lusern hack också, till natten, och dra ner mer på Krafft sport? Jag vill alltså att hon ska lägga på sig mer hull men inte bli piggare! :)

Alla fodergurus, kan ni hjälpa mig? :bow:
 
Sv: Lusern + kraftfoder??

Ingen??? Hur gör ni andra som har hästar som lätt blir heta men som ändå behöver lägga på sig hull?? Heta, magra hästar finns det väl en del?? Vad ger ni era hästar för foder för att de ska hålla sig fina?
 
Sv: Lusern + kraftfoder??

Jenny1 skrev:
Jag startar en ny tråd och hoppas fler är intresserade... Jag vill ha råd om vad jag kan ge en svårfödd amerikansk varmblodstravare.. Jag har fått upp henne ganska mycket i hull, men det fattas fortfarande.. Bilder finns här: http://www.fotogalleriet.se/alb_show_id66734_page0.html Det är den stora hästen det gäller, Viva. Bläddra framåt i albumet så finns bilder på hur hon ser ut nu också, flera bilder där huvudet inte fick plats, tagna enbart för att visa hur hon ser ut i kroppen nu... Nu får hon:
Fri tillgång på hö dagtid, (oanalyserat, jag kan inte analysera av olika anledningar...)
drygt 1 kg Krafft Sport
1 kg Lusern pellets
1 dl Majsolja
B-vitamin

Hon är dock något för pigg fortfarande, så jag funderar på hur jag ska göra.. Ska jag lägga till lusern hack också, till natten, och dra ner mer på Krafft sport? Jag vill alltså att hon ska lägga på sig mer hull men inte bli piggare! :)

Alla fodergurus, kan ni hjälpa mig? :bow:


Öka på lusernpellets givan, mitt sto får 2 kg.
 
Sv: Lusern + kraftfoder??

Tack för svar! Hur mycket kraftfoder ger du din, förutom lusernet?? Jag har nyligen börjat med lusern, så vi har inte hunnit upp i så stora mängder än, men jag blev tveksam till hur mycket kraftfoder jag ska ge förutom lusernet.. Jag vill ju helst inte att hon ska explodera när jag rider.. :crazy:
 
Sv: Lusern + kraftfoder??

Hmm inte så många svar du har fått ännu... men puttar upp tråden åt dig och hoppas att du kan få fler tips.

Mitt tips är fortfarande att öka lusernet på ett eller annat sätt, kanske byta ut hela Krafft Sport mot motsvarande mängd MJ lusern (om K Sport innehåller 12MJ per kg så ska du alltså ge 1.5kg lusern istället för 1kg K Sport).
(Det jag blev osäker på i vår diskussion var hur du ska göra till natten... om hästen vill äta så mycket lusernhack som behövs osv.)
 
Sv: Lusern + kraftfoder??

jag ger också lusern pga att min pålle skulle upp i hull och jag vill inte ge havre eftersom han blir så het av det så därför ger jag korn och kli också, lusernet ger jag 1½kg av, kornet 1kg och kliet får han 4dl av, sen 3dl betfor.
 
Sv: Lusern + kraftfoder??

Jag är inte alls något proffs men har fått tips från många håll, just nu får min magra häst 10 kg hö, 2 kg krafft groov, ca 2 kg lusern hackad strå, 1 dl olja och B-vitamin per dag. Vi ska så småningom lägga på korn också. Nu har vi ganska nyligt kommit upp i dessa mängder men han har ju inte blivit tunnare i alla fall. Han brukar vara ett energiknippe men håller sig ganska lagom på denna foderstat.
 
Sv: Lusern + kraftfoder??

Tack för era svar... Korn har jag testat, hon äter inte det... Hon är rätt kräsen, vilket blir ett bekymmer när hon är mager..
Lusernet har jag ju ganska nyss börjat med, så än vet jag ju inte hur mycket effekt det ger. Funderar på om jag ska ge Lusernhack till natten i stället för hö + de lusernpellets hon får!? (Som nu är uppe i 1,25 kg...) Kan det bli för mycket lusern?? Jag tänker att jag då borde kunna ta bort Krafft Sport eller möjligen ge lite, ca 0,25-0,5 kg, på morgonen. Behöver jag tillsätta några mineraler då??
 
Sv: Lusern + kraftfoder??

hej har presic gått en utbildning om foder till häst. där jag fått lära mig om olika sorter vad dom har för efekt m.m. om jag vore dig skulle jag ge soya. det har en väldigt bra efekt då det är mkt protein där i men starta med en låg mängd ca en 1/2 dl. sen öka sakta upp till ca 2dl du får se allt eftersom hur mkt du behöver kan ju räcka med en dl om dagen beroende på hur mkt som fattas! vad får din häst idag? mvh /JOHANNA
 
Sv: Lusern + kraftfoder??

racerbumbi skrev:
hej har presic gått en utbildning om foder till häst. där jag fått lära mig om olika sorter vad dom har för efekt m.m. om jag vore dig skulle jag ge soya. det har en väldigt bra efekt då det är mkt protein där i men starta med en låg mängd ca en 1/2 dl. sen öka sakta upp till ca 2dl du får se allt eftersom hur mkt du behöver kan ju räcka med en dl om dagen beroende på hur mkt som fattas! vad får din häst idag? mvh /JOHANNA

Soya har jag inte testat... Hon får nu: Fri tillgång på hö i hagen, oanalyserat, jag kan inte analysera det då det är väldigt stor åtgång på hö hos oss = olika partier stup i ett...
0,5 kg Krafft Sport (Har nyss minskat...)
1,5 kg Lusernpellets, ska upp i två kg har jag tänkt mig (har nyligen börjat med lusernet så jag vet inte än vad det ger för effekt..)
1,5 dl majsolja
B-vitamin
Hö inne till natten, funderar på att byta ut det mot Lusern, hack, men det kanske blir för mycket lusern??
 
Sv: Lusern + kraftfoder??

Om hon är lite för pigg, kan det vara värt att prova att byta ut Sport mot Krafft Groov 125? Lite mindre MJ men mer protein.
 
Sv: Lusern + kraftfoder??

Jenny1 skrev:
Soya har jag inte testat... Hon får nu: Fri tillgång på hö i hagen, oanalyserat, jag kan inte analysera det då det är väldigt stor åtgång på hö hos oss = olika partier stup i ett...
0,5 kg Krafft Sport (Har nyss minskat...)
1,5 kg Lusernpellets, ska upp i två kg har jag tänkt mig (har nyligen börjat med lusernet så jag vet inte än vad det ger för effekt..)
1,5 dl majsolja
B-vitamin
Hö inne till natten, funderar på att byta ut det mot Lusern, hack, men det kanske blir för mycket lusern??

Nu tänker jag igen så det knakar... hmm... :cool:

Jag tänkte på det där med lusern hack - du hade ju prövat förut och hon ville ju inte äta det. Tror du att hon äter det nu? :crazy:
Kan du inte fråga om en smakbit från foderförsäljaren? (typ 0.5kg att ta med dig hem) Kan ju vara frustrerande om du köper en säck och sen vill inte hästen äta det.
Och anledningen till att vi kom in på att hästen skulle nebart ha lusern hack till natten var ju just för att då kanske hon äter upp det (om hon inte får nåt annat). Men samtidigt så ska den ju ha några kilo till natten så du skulle behöva ge minst 3-4kg... kanske blir heltokigt... Så kanske skulle man hitta på andra lösningar.

Det där med soja KAN vara bra. Du skulle kunna pröva! Just blandningen olja och soja kan göra susen!! :idea:
= Lättsmält, VÄLDIGT näringstätt av både energi och protein.
Om du t ex ger 2dl olja (ca 200gram blir det va?) så ger det drygt 6MJ plus om du ger 4dl (240gram) soja så ger det ytterligare ca 3MJ och ca 120g smbrp.

ALLTSÅ - om du fortsätter att öka lusernet tills du kommer upp i 2.5kg, tar bort Krafft Sport helt och lägger till SOJA och ökar oljan till 2dl. Och fortsätter med fri tillgång på hö. Vad säger du om det?
Soja borde hon äta, det gillar dom flesta hästar. ;)
 
Sv: Lusern + kraftfoder??

milly skrev:
Nu tänker jag igen så det knakar... hmm... :cool:

Jag tänkte på det där med lusern hack - du hade ju prövat förut och hon ville ju inte äta det. Tror du att hon äter det nu? :crazy:
Kan du inte fråga om en smakbit från foderförsäljaren? (typ 0.5kg att ta med dig hem) Kan ju vara frustrerande om du köper en säck och sen vill inte hästen äta det.
Och anledningen till att vi kom in på att hästen skulle nebart ha lusern hack till natten var ju just för att då kanske hon äter upp det (om hon inte får nåt annat). Men samtidigt så ska den ju ha några kilo till natten så du skulle behöva ge minst 3-4kg... kanske blir heltokigt... Så kanske skulle man hitta på andra lösningar.

Det där med soja KAN vara bra. Du skulle kunna pröva! Just blandningen olja och soja kan göra susen!! :idea:
= Lättsmält, VÄLDIGT näringstätt av både energi och protein.
Om du t ex ger 2dl olja (ca 200gram blir det va?) så ger det drygt 6MJ plus om du ger 4dl (240gram) soja så ger det ytterligare ca 3MJ och ca 120g smbrp.

ALLTSÅ - om du fortsätter att öka lusernet tills du kommer upp i 2.5kg, tar bort Krafft Sport helt och lägger till SOJA och ökar oljan till 2dl. Och fortsätter med fri tillgång på hö. Vad säger du om det?
Soja borde hon äta, det gillar dom flesta hästar. ;)

Tack snälla Milly för att du tänker åt mig!! :bow: :bow: :bow: Som sagt, jag har aldrig ägt en svårfödd häst förut, tvärtom, jag har haft fjordingar och nordis... Så jag är rätt novis på det här området..

Precis, hon åt inte lusernhack förra vintern, men jag tänkte jag kunde testa igen... Vad gör man inte... Men idén med Soja låter bättre!! Och att öka på lusernpelletsen, för dem äter hon... Jag vill inte ändra jättemycket just nu heller eftersom jag nyss lagt till både lusernet och oljan, så att bara sätta till soja och öka på lusernet mer låter toppen!! Jag ska testa det och se vad som händer... Då borde jag ge Tokosel också väl?? Är det sojaolja man ger till hästar, eller sojamjöl?? (Jag har aldrig gett soja till häst förut... :o )
 
Sv: Lusern + kraftfoder??

Jenny1 skrev:
Tack snälla Milly för att du tänker åt mig!! :bow: :bow: :bow: Som sagt, jag har aldrig ägt en svårfödd häst förut, tvärtom, jag har haft fjordingar och nordis... Så jag är rätt novis på det här området..

Precis, hon åt inte lusernhack förra vintern, men jag tänkte jag kunde testa igen... Vad gör man inte... Men idén med Soja låter bättre!! Och att öka på lusernpelletsen, för dem äter hon... Jag vill inte ändra jättemycket just nu heller eftersom jag nyss lagt till både lusernet och oljan, så att bara sätta till soja och öka på lusernet mer låter toppen!! Jag ska testa det och se vad som händer... Då borde jag ge Tokosel också väl?? Är det sojaolja man ger till hästar, eller sojamjöl?? (Jag har aldrig gett soja till häst förut... :o )

SojaMJÖL! Sojaolja innehåler ingen protein (all olja är ren energi).
Hmm, Tokosel beöver du nog ge, ja. Soja innehåller visserligen ganska gott om selen men du ska ju bara ge ett par hundra gram av det... Så säkrast är att lägga till Tokosel också!

Glöm inte att vara VÄLDIGT försiktig när du introducerar sojamjöl i foderstaten. Börja med ett par matskedar bara första dagaran...
 
Sv: Lusern + kraftfoder??

behöver du all energi?? hur är tempramentet? med tanke på att hon har fri till gång på hö behöver du nog ingen kraft.det brukar vara dåligt med smrp i hö och det är ju där soyan kommer in, och olja är ju mkt energi i.. ta inte för mkt soya inte bra med protein överskott.. passa dig om du ser små knölar eller om hon får svullna ben!!!!!
 
Sv: Lusern + kraftfoder??

tänk på att den bästa foderstaten består av ca 100% grov foder.. tyvärr går detta inte uppnå utan ett kanon hö.. räkna med ca en månad innan du ser resultat på soyan. hur många ggr fodras hon?
 
Sv: Lusern + kraftfoder??

Energin har behövts under vintern, men inte nu längre... Så nu har jag tagit bort Krafft helt och minskat oljan till 1 dl, ev. tar jag bort den också om hon fortsätter vara jättepigg... Hon är pigg och blir lätt het. Men under vintern har kraftfodret behövts, som sagt. Jag ska hålla koll på tecken på proteinöverskott, ger ju bara små, små mängder soya än så länge... Hon fodras morgon och kväll och har fri tillgång på hö ute. (Är ute från 6 på morgonen till 8 på kvällen ungefär.)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 491
Senast: Irival
·
Foder & Strö Måste hitta någon lösning på min hästs karledsproblem, skavkänsliga hud och svårläkta sår. Hon har haft knutor i huden och sår i...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 763
Senast: Natasja
·
F
Foder & Strö Hej alla bukare! Ny här :) Nina heter jag och har en ögonsten till häst men en mager häst :( Jag undrar vad ni tycker om denna...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 965
Senast: Fli
·
T
Foder & Strö Jag har ett varmblodstp på 14 år som jag inte får upp i vikt längre. hon har hållt sig skapligt i hull under vintern men nu på...
Svar
15
· Visningar
1 293
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp