Lusern kan skada livmodern på hästar!

Sv: Lusern kan skada livmodern på hästar!

(forts)Det är bara inte allmänt känt att lusern har en baksida som kan skada, speciellt livmodern. Som jag vet är det, som sagt, inte allmänt känt så jag vet att många kommer gå emot det här. Men jag vet, efter EGNA erfarenheter (alltså INTE i teorin) att lusern faktiskt kan vara skadligt i lite större mängder. En vildhät kan få i sig upp till 1 kg lusern per dag men ämnesomsättningen blir att den bara tar upp mindre än hälften av smbr halten. Det reulterar att mängden är lagom.

Och var finns belägg för detta påståendet?

Du menar att proteinet inte skulle vara smältbart för hästen i stora mängder?

Eller menar du att själva växten lusern skulle vara skadlig?

Och var finns belägg för detta påståendet?

Eller menar du att själva växten lusern skulle vara skadlig?

Det är inte jag som påstår det utan jag har en diskussion med en tjej om detta.

Jag tror att det är detta hon menar.

Konstigt att hästar kan smälta de stora mänger bete de kan sätta i sig under sommarens lediga dagar... Fast det kanske är farligt och kan skada livmodern på avelssto på bete?

...och låt mig gissa, tjejen säljer själv ett alldeles FANTASTISKT fodermedel som man bör använda i stället?

Fick veta av en stallägare att hästar blev förstörda av lusern, det skulle man bara ge korta perioder av till unghästar. Underbart.

Tjejen som förde det vidare hade på min inrådan börjat ge sin häst lusern istället för stallägarens dyrare, sämre foder. Konstigt nog började hästen på bara 10 dagar ändra sig i kropp och humör. Men då fick ägaren minsann veta att det var snudd på djurplågeri att fodra med lusern eftersom hästen blev FÖRSTÖRD.

Håhåjaja, allt med måtta...

Ja du, jag tycker iaf att det låter helt sjukt och jag har aldrig hört det förut.

Varför hon började skriva om det var för att min tränare ger sina avelshingstar fri tillgång på lusern (så mkt lusern dom orkar äta), olja och fri tillgång på hö då såklart och dom tyckte att det var en hemskt metod. (Det är alltså två tjejer, den ena är veterinär och den andra vet jag ej som påstod detta).

...och låt mig gissa, tjejen säljer själv ett alldeles FANTASTISKT fodermedel som man bör använda i stället?

Det vet jag inte. Tjejen är 13 och hon som är veterinär är 20. Blir man verkligen färdig veterinär när man är tjugo?

.

Tjejen som förde det vidare hade på min inrådan börjat ge sin häst lusern istället för stallägarens dyrare, sämre foder. Konstigt nog började hästen på bara 10 dagar ändra sig i kropp och humör. Men då fick ägaren minsann veta att det var snudd på djurplågeri att fodra med lusern eftersom hästen blev FÖRSTÖRD.

Håhåjaja, allt med måtta...

Det finns så konstiga människor och jag tar det denna tjej påstår med en nypa salt om man säger så. Lusern är väl den naturliga proteinkällan om man nu vill få upp hästen i vikt och vad jag lärt mig kan man ge hästen det som enbart grovfoder eller byta ut en del grovfoder mot lusern tex om man vill få upp kvoten i foderstaten, men det lyssnar inte dessa tjejer alls på.

Den här "veterinären" måste vara rena underbarnet med tanke på att det tar 5,5 år att utbilda sig till veterinär... :rofl:

Ja du...tänk vad mycket konstiga teorier det finns..;)

Vi har en 26 årig gammal avelshingst som har haft fri tillgång på luzernpellets dom sista åren..Har väldigt dåligt med tänder..

Wibrantus
wibbevinter4.jpg

wibbesommar05.jpg

Ser inte ut att må dåligt över det..och nej..man hinner inte bli veterinär vid 20 års ålder..nä.

AM

Det var det jag tänkte på. På hennes press står det att hon är 12 och hon säger att hon är 20, detta är då stallet.se och jag har märkt att människor med kunskap finns det dåligt med där.

Men det finns ju människor som kan gå på sånt där så varför öhv påstå nåt så dumt.

Ja du...tänk vad mycket konstiga teorier det finns..;)

Vi har en 26 årig gammal avelshingst som har haft fri tillgång på luzernpellets dom sista åren..Har väldigt dåligt med tänder..

Wibrantus
wibbevinter4.jpg

wibbesommar05.jpg

Ser inte ut att må dåligt över det..och nej..man hinner inte bli veterinär vid 20 års ålder..nä.

AM

Ja han såg ju sjuk ut...... Inte. Jätte fin häst!

Nu lyssnar dessa brudar inte ett dugg på vad jag säger och båda har gått emot mig. Även fast jag säger att: Hallå, det finns faktiskt länder där dom enart fodrar med lusernhö och halm men icke, dom vill inte ta till sig nånting.

Kan gå vidare och berätta att dom åren vi tar in sämre hö så har vi kompletterat med luzern till fölmärrarna..och ja, ibland mer än kilot.

Men dom fölar och blir dräktiga ändå..trots stora mängder luzern.

AM

Brukar alltid finnas ett korn sanning som sedan blir tämligen förvirrat när det får spridas.

Det har funnits en del funderingar kring hur kondenserande tanniner påverkar fortplantningen. Jag vet i stort sett inget men det pågår mycket forskning eftersom det har betydelse för bland annat eko-jordbruket. Ärtväxter som man har i vall för att binda luftens kväve och därmed slippa konstgödning (lucern, klöver, ärtvicker...) innehåller tanniner.

http://www.evp.slu.se/ekoforsk/Projekt05_07/Tanniner.htm

Som jag kommer ihåg det så var det vissa djurslag som hade svårare att bli dräktiga pga höga intag av tanniner (men jag kan ha fel).

Tanninger har jag inte hört som problem i samband med baljväxter däremot östrogener men dessa förstörs vid torkning(ger fruktsamhetsstörningar men förstör inte livmodern).
PL

knapplån

Det talas som PL påpekar om 2 olika saker i tråden. Dels förekomsten av s k anti-nutritionella faktorer i många växter. De hindrar upptaget av protein. Sådana finns i lusern men betydligt mer i i andra proteinkällor som soja, ärtor mm. I dessa senare finns s k tanniner i hela växten, i lusernet bara i fröhöljet. Oftast skördas lusernet långt innan frösättning varför det borde vara mkt lägre nivåer av sådana i lusern. I praktiken visar det sig också att hästar växer bra och musklas fint av lusern som proteinkälla.

Det andra det talas om är växtöstrogener. I baljväxter inklusive lusern finns såna. Lusern är ett vanligt huvudfoder till avelsmärrar i många länder, liksom periodvis i mitt eget stall. Det finns inga misstankar i några studier om att det skulle ge brunstproblem på häst. För nöt finns en del arbeten om att stor rödklöver och lusern diet kan ge brunststörning. Har aldrig sett uppgift om att det förekommit brunststörning hos nötter som ätit torkad lusern eller klöver, bara betad eller väldigt blött silage.HH

Tack Helena och Peter för klargörande! Håll med om att det är intressant när något som i grunden är baserat på fakta blir något helt annat på vägen. Jag tror det är det som hänt här. Har man någonsin lekt viskleken så vet ni vad jag menar (http://sv.wikipedia.org/wiki/Viskleken).

Jag kommer med gott samvete blanda i lucern, vicker och annat i vallen när jag sår till våren.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka