Lusern hack, vänja in?

caradan

Trådstartare
Hur mkt lusernhack kan jag börja med till häst som inte ätit lusern innan (vad jag vet) och hur snabbt kan jag öka det?
Vill helst ha en hink med stort sett fritillgång i frantiden.
 
Nu får min häst lusern pellets och fick ett halvt kilo direkt. Inga konstigheter med min häst, men de är alla individer, inte säkert det är lika för en någon annan.
 
Jag är inte särskilt försiktig med grovfodertillvänjning, men är det melass i så hade jag börjat med en veckas upptrappning. Ger alltid magbalanserande medel vid nytt foder.

Händer inget med magen (lösare etc) ökar jag på i en rätt rask takt när det kommer till grovfoder.
 
När jag vande in lucern på min häst så trappade jag upp till full dos (som mest ca. 500 gr) på typ 10-14 dagar. Men var jag ganska försiktig också.
 
Hur mkt lusernhack kan jag börja med till häst som inte ätit lusern innan (vad jag vet) och hur snabbt kan jag öka det?
Vill helst ha en hink med stort sett fritillgång i frantiden.


Med strå brukar det inte vara några problem att öka givan. Jag tycker hack tar så jäkla mkt plats så min får pelleterat, men han gick upp till sin giva på ett par dagar bara. Han har ätit luzern tidigare dock så jag vet hur han funkar på det.
 
Jag hade inte varit orolig för att ge mina hästar fri tillgång direkt i kombo med fri tillgång på hösilaget de redan äter.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
484
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Finns det någon typ av hack utan lusern? Hade velat ha något mellanting mellan hösilage och gräspellets och om möjligheten finns även...
Svar
7
· Visningar
1 140
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 040
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp