Lusern för muskler

P

peroseng

Jag har börjat ge min häst 1 kg hackad lusern för att bygga upp hästens ryggmuskulatur. Nu har hon ätit det ca 1 och en halv månad och resultatet har blivit en tjock häst men musklerna lyser fortfarande med sin frånvaro. Kan hästar ha dålig ryggmuskulatur utan att lida av proteinbtist eftersom hon bara blir tjock. Vad tror ni?! :banana: :banana: :banana:

Sv: Lusern för muskler

Ingen kan få muskler vara av att äta. Muskler får de av rätt träning.

Min häst har till exempel nästan inga ryggmuskler, men hon har ingen proteinbrist för det. Frånvaro av muskler och brist på proteiner är två helt olika saker. Så det är bara att träna på ;)

Jag har gett min flicka krafft protein(inte för att hon led av proteinbrist direkt,men lite hull och muskler saknades allt:) )
Nu är hon toppenfin och proteinet fungerar suber(hon har till och med börjat få lite "hingsthals"):bow: :bow: :bow:
Har inte så stora erfarenheter av lusern,men du kan ju alltid prova med protein.Fast det är otroligt dyrt(kostar nästan 400 kronor/säck):eek: Men det är ju mamma som betalar,hehe:d

Hoppas det fungerar!!

Lycka till!!!

de han förstås också bero på hur man rider.Mkt dressyrträning(i rätt form) och klättring i backar gör säkert susen!!

Men jag har hört att alla hästar kan vara fint musklade med rätt foder utan att man behöver rida dit dom. Tränar för övrigt dressyr flera gånger i veckan och hästen går på tygeln. Har fått höra att min häst (känner den tidigare ägaren) aldrig haft speciellt mycket muskler och att hon är svårfödd.:crazy:

prova med ett tillskott som heter Muskel E från biofarmab, det innehåller e-vit och selen (som hjälper varandra) så kommer din häst bygga bra med muskler (polarens ponny blev felriden samtidigt som den fick Muskel E hon fick värsta broilerbogen)

Men jag har hört att alla hästar kan vara fint musklade med rätt foder utan att man behöver rida dit dom. Tränar för övrigt dressyr flera gånger i veckan och hästen går på tygeln. Har fått höra att min häst (känner den tidigare ägaren) aldrig haft speciellt mycket muskler och att hon är svårfödd.:crazy:

Min musklar sig fint bara av att gå i hagen, dock kräver hon mkt protein. En kvot på minst 7 vill jag ha, gärna något högre.

Jodå, hästen sätter muskler även utan arbete om de får tillräcklig med protein. Men kanske är inte totalmängden tillräckligt? Hur mkt smältbart råprotein får hästen?

Däremot blir musklerna inte starka eller uthålliga utan träning. HH

Vet inte hur mycket smältbart råprotein det övriga fodret hästen får innehåller men hon får ju 1 kg lusern och på säcken står det att lusern innehåller 105 g smältbart råprotein. Det kan hända att inte 1 kg räcker men vet inte om jag vill ge så mycket mer då jag inte vill ha en tjock häst. Hon verkar lägga på sig hull väldigt bra med hjälp av lusern. Kanske jag borde pröva det där tillskottsfodret som innehåller e-vitamin och selen.

Endast 1 kg lusern ger inte så mycket proteiner om det nu råder stor brist på den varan i totalfoderstaten.Du måste ha rätt schyssta värden på grovfodret för att 1 kg lusern ska klara av att kompensera ev. proteinbrist.
Jag skulle ha provat att byta ut ett par kg hö mot mer lusern och avvaktat ett tag till, eller lagt till något kraftfoder med mer "sprutt" i. Det finns många bra proteinrika fodermedel på marknaden.

Det allra bästa är förstås om du VET vad du ger din häst, dvs göra en analys, så slipper du gissa.;)

Hon äter 4 liter havre,1liter betfor,1 kg lusern,b-vitamin (för att hon är känslig i pälsen),1 dl mineral och ca 12 kg hösilage.:D

Det låter som väldigt lite mat om du vill få upp proteinet. 4 dl havre är ca 200 gram och 1 liter betfor är ganska mycket energi (om du nu räknar det på torr). Jag skulle plockat bort betforen och havren och bara gett lusern och höjt det till 2-3 kg. Du kan ju prova ett annat märke med mer protein i, till exempel kvarnbys som innehåller 150 gr. Min häst ska få 3 kg lusern och 1 kg havre i år om det är okej värden på höet.

Vad är det för häst du har? Är den svårfödd?

Jag har börjat ge min häst 1 kg hackad lusern för att bygga upp hästens ryggmuskulatur. Nu har hon ätit det ca 1 och en halv månad och resultatet har blivit en tjock häst men musklerna lyser fortfarande med sin frånvaro. Kan hästar ha dålig ryggmuskulatur utan att lida av proteinbtist eftersom hon bara blir tjock. Vad tror ni?! :banana: :banana: :banana:

Tar lååång tid att bygga muskler...räcker int bara att mata upp, krävs ju rätt och långsiktig träning med. :)
Bara att kämpa på! Lycka till!

:D

visst kan pållarna få slappismuskler i hagen, men det krävs ju en viss balans mella foder och träning. träna inte för hårt!! ge hästen 2 dagars vila/vecka, då muskler byggs i vila. träna hårt 2-3 dagar i veckan, rid ut mycket så får du en glad häst. klättra gärna mycket. jag brukar leda min häst när jag skrittar fram/av, och då går jag till närmaste backe och låter hästen rygga upp en bit, och upprepar detta några gånger. ryggning i uppförsbacke tvingar hästen till extremt stor bakbensaktiv, men var försiktigt, det är riktigt jobbigt, gå inte över gränsen. gör inget när det är vilodag, pyssla lite extra istället. tänk även på att galopparbete inte bygger jättemycket muskler, det ger mest kondition. mest muskler bygger hästarna i skritt, i rätt form. träna gärna mkt sluta-öppna-sluta-öppna. det ökar både rygg- och bakbensaktiv samt smidighet.
din fråga var om foder, mitt svar kommer i träning.. men men.. :)
lycka till!

Hej!
Muskelutvecklingen i rygg och överlinje kan hämmas av sadeln, om den är för trång finns inte plats för musklerna.

Träningsmässigt rekommenderas skrittpromenader på lång tygel men med aktiv rygg (unghästform - se till att bakbenen kliver fram ordentligt, att hästen inte sänker ryggen och att den söker sig framåt-nedåt med nosen, med eftergift för handen när du ber om det). Samt gymnastikhoppning, cavalettibommar och skogsridning, ut och kliv över stock och sten, klättra lite. Och så vila mellan.
Det är extra viktigt att tänka på vila i uppbyggnadsskedet - en trött muskel bryts ner om den tränas dag efter dag. Gäller särskilt överlinjen eftersom man som ryttare belastar den vid varje ridpass.

Rådet om rygga uppför i nerförsbackar ska man vara försiktig med. Det gäller svag lutning och max ett par steg, på välbalanserad och -koordinerad häst. Stor risk att snedbelasta, anser jag. Avsuttet kan man möjligen prova, ett par steg då. (Se tråd om detta på "dressyr".)

Eftersom vi inte vet vad ditt hösilage har för värden så är det svårt att bedöma din foderstat, eller justera den korrekt. Men eftersom hästen blir fet av lusernet, och fortfarande behöver mer muskler, så finns det enkla justeringar att göra.
Dra i första hand ner på de energitätaste fodermedlen (havre och betfor), och ge mer lusern istället. Du kan även dra ner lite på hösilaget eftersom det inte verkar ge hästen vad den behöver i proteinväg, och lusern är ett grovfoder som kan ersätta en del hö / hösilage.

Till att börja med kanske:
10 kg hösilage
2 kg lusern
1-2 liter havre
en skvätt betfor för smakens skull möjligen, men det är mest energi i det (=fettbildande)
b-vitamin kan du ge bäst du vill, det är vattenlösligt, så eventuellt överskott kan kissas ut
mineraler vågar jag mig inte på, det ska beräknas utifrån hösilagets värden egentligen. Lusern är rikt på kalk, så du behöver antagligen ett mineral med låg Ca / P kvot (krafft miner vit tex).

Soja är annars det mest proteintäta fodermedlet du kan ge. Det ska ges i små mängder dock.
Ge varje foderbyte minst två veckor innan du väntar dig en synbar förändring hos hästen.

Om hästen har fått för lite protein innan så kan man få en förbättring bara av att ge mer (=tillräckligt) protein.

Om hästen har fått tillräckligt med protein men har otillräckligt med muskler så behöver musklerna tränas upp. Då blir den bara fetare av mer proteinfoder. Självklart ser den maffigare ut när fettet fördelar sig över musklerna, men starkare blir den inte.

Om inte träningen heller hjälper så får man utreda det hela närmare, t ex kolla så att hästen verkligen är helt fräsch i muskulaturen, att utrustningen passar - men framför allt: att ryttaren tränar hästen på rätt sätt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 043
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka