Sv: Lusern för muskler
Hej!
Muskelutvecklingen i rygg och överlinje kan hämmas av sadeln, om den är för trång finns inte plats för musklerna.
Träningsmässigt rekommenderas skrittpromenader på lång tygel men med aktiv rygg (unghästform - se till att bakbenen kliver fram ordentligt, att hästen inte sänker ryggen och att den söker sig framåt-nedåt med nosen, med eftergift för handen när du ber om det). Samt gymnastikhoppning, cavalettibommar och skogsridning, ut och kliv över stock och sten, klättra lite. Och så vila mellan.
Det är extra viktigt att tänka på vila i uppbyggnadsskedet - en trött muskel bryts ner om den tränas dag efter dag. Gäller särskilt överlinjen eftersom man som ryttare belastar den vid varje ridpass.
Rådet om rygga uppför i nerförsbackar ska man vara försiktig med. Det gäller svag lutning och max ett par steg, på välbalanserad och -koordinerad häst. Stor risk att snedbelasta, anser jag. Avsuttet kan man möjligen prova, ett par steg då. (Se tråd om detta på "dressyr".)
Eftersom vi inte vet vad ditt hösilage har för värden så är det svårt att bedöma din foderstat, eller justera den korrekt. Men eftersom hästen blir fet av lusernet, och fortfarande behöver mer muskler, så finns det enkla justeringar att göra.
Dra i första hand ner på de energitätaste fodermedlen (havre och betfor), och ge mer lusern istället. Du kan även dra ner lite på hösilaget eftersom det inte verkar ge hästen vad den behöver i proteinväg, och lusern är ett grovfoder som kan ersätta en del hö / hösilage.
Till att börja med kanske:
10 kg hösilage
2 kg lusern
1-2 liter havre
en skvätt betfor för smakens skull möjligen, men det är mest energi i det (=fettbildande)
b-vitamin kan du ge bäst du vill, det är vattenlösligt, så eventuellt överskott kan kissas ut
mineraler vågar jag mig inte på, det ska beräknas utifrån hösilagets värden egentligen. Lusern är rikt på kalk, så du behöver antagligen ett mineral med låg Ca / P kvot (krafft miner vit tex).
Soja är annars det mest proteintäta fodermedlet du kan ge. Det ska ges i små mängder dock.
Ge varje foderbyte minst två veckor innan du väntar dig en synbar förändring hos hästen.