Lusern eller betfor?

C

CrazyGirl

Har en fråga till er som kan lite om kraftfoder osv.

Jag har två olika hästar, men båda har lite dåligt o hålla sig bra i hullet.
Då båda har lätta att gå ner i vikt på hösten/vintern/våren osv.
Sommaren håller dom sig bra i hullet, men annars har dom lätt o gå ner.

Ena är ett travar sto, som går på lusern,kornkross och havre.
Ganska mycket om dagen.

Andra är en fullblods korning.
Som enbart går på betfor o kornkross.
Men undrar ifall han lika gärna kan gå på lusern i stället för betfor, eller om hon kan gå på betfor i stället för lusern.

Har hört att lusern är bra, för hästar som har dåligt hull eller så.
En kompis förra häst va jätte mager osv, och sen fick han lusern och havre, tidigare enbart gått på havre.
Och han gick upp i vikt, och är jätte fin idag.
Så är lusern bättre än betfor?
Tacksam för svar. :)

Sv: Lusern eller betfor?

Jag skulle hellre ge lusern istället för betfor..
Inte lika "sött" och tycker att lusern hjälper mer, har lusern till våran lite svårfödd friser, så skulle satsa på lusern:)

Jag skulle hellre ge lusern istället för betfor..
Inte lika "sött" och tycker att lusern hjälper mer, har lusern till våran lite svårfödd friser, så skulle satsa på lusern:)

Ok :)
blir nog lusern då.
eftersom fullblodet blir äldre nu kanske de är bra. :)
lättare o hålla hullet då med, inte bra om han går ner..
svårt o få han o gå upp igen

Det är två olika foder. Lusern innehåller mkt protein. Betfor är ett energifoder. Lusern är ett grovfoder, betfor kan också egentligen räknas dit. Det betyder att de innehåller mkt fibrer och är bra för hästens mage. Betfor innehåller inte en massa socker. Läs gärna i gamla trådar om detta mhja sökfunktionen.

Jag hade gett båda delarna.

Många rekommenderar olja till svårfödda hästar. Senaste numret av ridsport hade en bra artikel om äldre hästar som ju ofta tappar i hull. Jag ger lucern, havre, betfor och lite olja till mitt lite tunna fullblod och så givetvis en massa hö när gräset tagit slut

Många rekommenderar olja till svårfödda hästar. Senaste numret av ridsport hade en bra artikel om äldre hästar som ju ofta tappar i hull. Jag ger lucern, havre, betfor och lite olja till mitt lite tunna fullblod och så givetvis en massa hö när gräset tagit slut

Ok.
Ger också mycket hö till hästarna, och höet vi har är väldigt bra.
Jätte fint hö, så dom håller sig riktigt bra i hullet.
I allafall denna vinter, har fullblods korsningen varit i kanon hull.
Han blir ju även så het på vintern o rida, så han går ju väldigt mycket..

Skulle nog ge som någon skrev här: Lucern, betfor, olja, salt och ev. havre.
Skippa i kornkrossen :)

Vad du ska ge beror väl helt på vad du har för värden i ditt hö...

Jag rekommenderar ett bra hösilage!
Hjälpt mina pinnstaket till pållar.
2 fullblod, de har ätit massor med tilläggsfoder hela sina liv, bytte från hö till hösilage i höstas och nu är de tunnor. går på endast 0,5l betfor och 2l kornkross /häst/dag nu... och 13kg hösilage, den ene är 165, den andre 155 och de klarar sig bra på det.

Han på 165 kan jag ge ex på att förrut åt han 3l lusern, 1l betfor, 4l kornkross, olja m.m.... och gick aldrig upp...

Höet är otroligt bra de vi har.
Jag har båda hästarna på foder, och får inte styra för mycket själv vad jag ska ge utan måste fråga om lov.

Fullblods korningen, skulle inte gå på lusern utan betfor.
Har båda för ev köp, speicellt fullblods korningen.
När jag köpt han, styr jag själv vad jag ger.
Men han ska aboslut inte gå på havre, men han forsätter på betfor o kornkross.
Sen den andra får gå på lusern,havre och kross.
Tack ändå för alla tips!

Åh, självklart bra hö får dom!

Jag hade ett halvblod som hade svårt att hålla hullet. Jag provade lusern men det hände absolut ingenting. Tog bort lusernet och la istället till betfor (till extrafet havre och kornkross), och inom tre veckor var han som en annan häst! Han fick väldigt mycket hösilage oxå. Man får nog pröva sig fram lite försiktigt för att se vad som passar för bäst för just den hästen. ;)

Men då får du väl räkna på vad hästarna har för behov, hur stor del av behovet som täcks av höt och sedan lägga till lämpligt kraftfoder för att täcka upp resten av behovet.

Ena funkar bra på lusern,havre o kross.
Och andra betfor o kross.
Och bra hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 876
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 321
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 446
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka