lusern - blötas eller inte?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare jupiter-judex
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 817
J

jupiter-judex

ja, som sagt ska lusern pellets blötläggas eller inte...elller är det valfritt?
räknas även pellets som grov foder så man kan ta bort lika mycket grovfoder som man tillsätter pellets?
om man då som jag har ett silage med ts 47-54, hur mycket ska man då ta bort om jag ska ge 2 kg lusern. blir väl inte 2 kg antar jag eftersom ts halten borde spela roll...

och sen...gillar hästarna (uppblött) lusern pellets??

Sv: lusern - blötas eller inte?

Har frågat en foderexpert ang detta om man behöver blötlägga eller inte. Och det behövde man inte göra ifall man har en häst som äter normalt. Ifall det är en häst som fullständigt kastar i sig så kan man göra det för säkerhets skull. Ja lusern pellets räknas som grovfoder. Sen i frågan om hur mkt du ska ta bort av grovfodret så är ju det helt beroende på vilka värden hösilaget har och hur din foderstat ser ut.

Pelletsen sväller ju mycket så ska du ge mer än nån näve så skulle jag absolut blötlägga för att undvika foderstrupsförstoppning.

Pelletsen räknas som grovfoder i magen på hästen men ger inte riktigt samma tuggtid. Om hästen redan får minimum av grovfoder så kanske det inte är lämpligt att byta ut mot pellets. Får den mycket grovfoder och får tugga tillräckligt ändå så spelar det ingen roll. Det beror ju mycket på individen också hur stort tuggbehov den verkar ha...

Lusernpellets har väl en ts-halt på ca 90%? Så om man bara ska byta ut rakt av räknat efter ts-halt blir det ju ca 0.6-7kg lusernpellets som motsvarar 1kg av ditt silage... (bara ungefärligt mätt i huvet)
Men man måste ju se på näringsvärden också.

De flesta hästar gillar de uppblötta - när de svällt klart så är dom ju ändå ganska torra - uppluckrade liksom...

ok. hm.
skulle i så fall behöva ge 1-2 kg lusern för att komma tillrätta med kvoten....
på 1 kg lusern hamnar jag på 6 och på 2 kg lusern hamnar jag på 7...
så i så fall om jag tänkt rätt måste jag ta bort 3 kg silage för att kompensera 2 kg pellets

kom på en sak till...
hur mycket vatten ska man blöta med? kallt vatten? hur länge ska det blötas?

Jag vet inte vad rekomendationerna säger men jag fodrar mina lösdriftshästar med lucernpellets (de som står inne får hackelse) och när jag blötlägger deras pellets sväller de minst 100%.... och det fort!

Jag tror inte man behöver blötlägga lika länge som betfor, det tar bara >10 min för mina pellets att svälla och då sväller dom mycket! Det blir till en hård gröt.

Men eftersom det sväller så mkt och under så kort tid skulle jag aldrig våga ge någon häst lucernpellets torrt oavsett hur långsamt de äter!

nä det blir ju till att blöta i så fall! men då kan det nog stämma som med betforen då...en del pellets till tre delar vatten

Jag vet inte vad rekomendationerna säger men jag fodrar mina lösdriftshästar med lucernpellets (de som står inne får hackelse) och när jag blötlägger deras pellets sväller de minst 100%.... och det fort!

Jag tror inte man behöver blötlägga lika länge som betfor, det tar bara >10 min för mina pellets att svälla och då sväller dom mycket! Det blir till en hård gröt.

Det där skiljer sig en del mellan olika fabrikat har jag märkt... Har själv använt Kvarnbyfoders och Kraffts. De förstnämnda sväller fort och mycket! Kraffts däremot tar längre tid på sig och sväller också lite mindre om jag minns rätt *försöker minnas några år tillbaka*.

mm, men kraft går bort då det blir för lite protein i förhållande till mj

Den bör absolut blötas..
Min mammas häst (detta hände för flera år sedan) kom av misstag åt att äta ej blötlagd lusern och hon fick då foderstrupsförstoppning.. :(
som tur var kom veterinären snabbt och de löste sig.. :bow:

Jag ger torr lucernpellets till min stora häst. Dock tuggar hon långsamt och mycket väl. Aldrig haft problem med foderstrupsförstoppning! Men det är ju individuellt. Min lilla shettis tycker inte om det torrt, han vill ha det uppblött!

det står uttryckligen på Kraffts hemsida att lucern pellets skall blötläggas för att inte orsaka foderstrupsförstoppning.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 803
Senast: svea
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 935
Senast: Buck
·
Foder & Strö Läst massor nu att en stor andel här på trådar blöter sitt kraftfoder i pelleterad form, lusern och betfor och krafts pellets förstår...
2
Svar
38
· Visningar
3 325
Senast: Sofiiiia
·
Foder & Strö Jag är väldigt intresserad utav foder och brukar roa mig med att knåpa ihop indivisanpassade foderstater men just nu har jag kört fast...
Svar
8
· Visningar
1 431
Senast: sommarvind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka