lusern, blöta upp???

Sv: lusern, blöta upp???

oj här var det många som svarat:o Tack så mkt för alla jättebra svar:bow: hm det verkar som det varierar mkt med att blöta upp eller ej. Så jag är ju i och för sig fortfarande osäker ifall man ska ge det blött el. ej. Men det verkar ju som man kan ge det torrt oxå. Men för säkerthets skull tänker jag nog blöta upp det lite innan:p

Den lucernsäcken kommer nog från Dangroent eller vad det nu heter, vad jag förstått är det det märket som de flesta hästar gillar, jag kan dock inte värdena men tror att det är mer protein i än i Kraffts.

Okej, men det låter ju super:) Jag har bestämt mig att jag ska ta och köpa en lusernsäck denna månaden. Då får banne mig hästarna gillar det oxå:devil:Haha, men det gör dem säkert:D Så matgalna dem är:angel::rofl:

Sen beror det ju på hur mkt du ger.
När hästen tuggar det torrt kommer salivutsändringen öka och det
följer med ner i magen så den kommer inte vara helt torr ändå.

Smaksak både för sig själv och hästen.
Risken att få foderstrupsförstoppning är inte större än att de
får det av torr havre.

Det är jättebra för tänderna att få tugga.

Lycka till!

Ja i och för sig ha du rätt;)

Nä nu har alla gjort mig ännu mer förvirrad:rofl:
Men jag vet det nu att man kan ge det både torrt och uppblött:p

Jag har provat lucernpellets till mina båda pållar nu i ett par dagar. Shettisen, som i regel är superkräsen (äter knappt betfor...), ÄLSKAR sin lucerngröt. Jag blöter rejält och blandar med lite betfor, mineraler och bakjäst.

Stora pållan, som är MYCKET mer glupsk i vanliga fall, var jätteskeptisk. Tuggade hur avigt som helst. Det var ingen HIT, sa hon. Men på morgonen är det dock uppätet. Det jag har gjort är att slå ut "gröten" i en hög i höet, i stället för att lämna den i krubban. Det verkar funka bättre för henne då. Ikväll provade jag också metoden att bara blöta i några minuter, så att det inte var så grötigt. Verkade också passa damen bättre. Så man får väl prova sig fram. Det verkar vara svårt att hitta hackat lucern här, av någon anledning, så de får väl nöja sig med sina pellets.

Vi blöter lucernen till samtliga våra hästar. Tycker det låter onödigt att inte ge det blött, det sväller ju trots allt typ 4 gånger så stort.

Om hästen inte vill ha det är det ju iof en annan femma.

Jag använder det som det är, alltså icke blöt. Är en smaksak samt praktisk grej.;)

Jag tror INTE det är en smaksak..!!! Vänta tills din häst får foderstrupsförstoppning, de är inte kul vill jag lova... :crazy: :crazy: :crazy: Vet. som kom ut sa att man inte skulle ge lusern torr, hon ansåg att det var som betfor, sväller OTROLIGT mkt...

KL
Är det bara vår lucern som sväller väldigt mycket? :confused:
Kommer inte ihåg märket, varken hippo eller Krafft.. står på svenska, danska, finska och engelska tryckt på påsen, jag tror det är danskt.
Men det sväller väldigt mycket..och snabbt.. Så jag blötlägger alltid, räcker ju med 5 minuter så är det mesta svällt..(så det är nog inte kul att ha det ens 1 minut i strupen med extra salivutsöndring)
Liten avsides fråga, hur mycket smrp finns i ert?

Sen angående tuggandet.. pellets är ju hårt på ett helt annat sätt än grovfoder och gräs, jag tar det inte som självklart att det skulle vara ''bra'' hårt att tugga.. Så tuggandet får mina hästar huvudsakligen klara på hö och halm. :3

Jag har Kvarnbyfoders lucernpellets som, enligt hemsidan, innehåller 15% smältbart råprotein.

Mitt sväller mycket. Men frågan är HUR mycket det behöver svälla för att det ska vara okej att fodra med? Igår lät jag ju bara pelletsen ligga i vatten i kanske 5 minuter. Då hade de ju inte svällt alls lika mycket som de pellets som hade legat i blöt i några timmar till andra pållan.

Jag har börjat blötlägga lucernpelletsen efter att jag läst flera övertygande inlägg här på Buke om att pellets absolut inte är bra för hästar att tugga. Att tänderna tar mkt stryk. Jag ser ingen anledning att chansa. Precis lagom blir det om jag blötlägger innan jag rider så är det färdigsvällt när jag sätter in hästen. Han tycker bättre om de torra pelletsen men äter snällt även gröten.

Jag blöter upp mina lusernpellets tillsammans med betforn
Eller mina o mina, hästarnas menar jag givetvis

KL
Är det bara vår lucern som sväller väldigt mycket? :confused:
Kommer inte ihåg märket, varken hippo eller Krafft.. står på svenska, danska, finska och engelska tryckt på påsen, jag tror det är danskt.
Men det sväller väldigt mycket..och snabbt.. Så jag blötlägger alltid, räcker ju med 5 minuter så är det mesta svällt..(så det är nog inte kul att ha det ens 1 minut i strupen med extra salivutsöndring)
Liten avsides fråga, hur mycket smrp finns i ert?

Sen angående tuggandet.. pellets är ju hårt på ett helt annat sätt än grovfoder och gräs, jag tar det inte som självklart att det skulle vara ''bra'' hårt att tugga.. Så tuggandet får mina hästar huvudsakligen klara på hö och halm. :3

Jag använder Dangroent´s lusern, och min sväller jättemycket. Iallafall till trippel stl. Skulle inte våga ge helt torrt.

Har råkat ut för foderstrupsförstoppning och ger aldrig torrt efter det vare sig det är lusern eller havre, man får panik när det händer :eek:bättre då att vara förutseende-
jumanji

*kl*
på vår klinik så sa de att de allvarliga foderstrupsförstoppningarna ökade lavinartat när den pelleterade lusernen började användas mer flitigt. Men det är ju säkert mycket beroende på den enskilda hästens "matvanor".

Liknande trådar

Foder & Strö Vill börja ge min pålle pre- och probiotika och min equiterapeut tipsade om Probihorse Vital. Men läser att den inte får ligga i blöt...
Svar
12
· Visningar
735
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
941
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025