lusern, blöta upp???

Varmblod90

Trådstartare
Hej, jag undrar ifall man måste lägga lusern i blöt innan man ge det?
Eller om man bara kan ge det som det är??

Tacksam för svar:bow:

Sv: lusern, blöta upp???

Jag blötlägger alltid lusernen och det bör man nog göra men precis som "Trav" säger är det nog en smak sak.. Det blir ju lätt så att blöt lusern klumpar sig och vissa hästar äter inte det då (typ min:smirk:)

Okej tack för svaren:D

För min kompis lägger sitt i blöt men jag tycker inte att det sväller upp så mkt. Utan att det mest liksom bryts sönder och klumpar ihop sig.
Men är det precis som betfor, att om man ge det vanligt(icke uppblött) att det sväller i magen??

Funderar på att ge min ena häst detta och vill veta hur man ska ge det, alltså uppblött eller ej:p

Men hur ser hackat strå ut??Är det typ höliknande eller???

Senast ändrad:

Men är det precis som betfor, att om man ge det vanligt(icke uppblött) att det sväller i magen??

Nej, pellets är INTE som betfor - sväller alltså inte i magen.

Det är en smaksak om man vill ge uppblött pellets. Har man en väldigt glups häst kan det vara bra att ge blöt mat, men det gäller all kraftfoder, även typ havre och korn.

Lucern hackad strå ser ut som småbitar av hö och räknas som grovfoder. Har samma näringsinnehåll som pellets, men ger längre ättid. Föredrar att ge hacket.

/Lizzie

Lusernpellets är hårda och bör blötas innan utfodring, Krafft skriver det t.o.m. på säcken...

Hackat strå är som hö, fast stråna är i genomsnitt kanske 3 cm långa. Det behöver inte blötas.

Det man är rädd för när det gäller svällande foder är inte att det ska svälla i magen i första hand, utan att det ska fastna i hästens långa matstrupe. Betfor t.ex. sväller upp nästan sekundsnabbt när det är torrt, så det fastnar mycket lätt på vägen.
Har provat på mig själv...:crazy::angel: (Jag kunde snabbt kasta i mig några glas vatten, men en häst kan ju inte tänka så...)

För min kompis lägger sitt i blöt men jag tycker inte att det sväller upp så mkt. Utan att det mest liksom bryts sönder och klumpar ihop sig.

Funderar på att ge min ena häst detta och vill veta hur man ska ge det, alltså uppblött eller ej:p

Lucernpellets
Mina hästar föredrar att få den torr, men har du en klupsk häst ska du inte ge den torr, men som forumets foderexpert HelenaHandberg nyligen skrev att hon gjorde till sin glupska häst för att slippa foderstrupsförstoppning, häll på lite vatten precis innan fodring, då hinner inte pelletsen bli gröt, men är ändå lite fuktig. Lucernpellets sväller inte mer än vad tex Kraffts pellets gör och den ska man ju kunna ge torr.

Betfor strimlad/pellets
Det är en helt annan grej, visst sväller det i magen om du ger den torr, troligtvis kommer den inte så långt utan hästen har fått foderstrupsförstoppning innan den hamnar i magen. Då är det ilfart till ett djursjukhus som gäller. Betfor ska alltid blötas ordentligt.

Hackat strå
Det är precis som det låter, det är hackat grovfoder, beroende på fabrikat, namn olika strå i, tex lucern, halm, timotej mm.

Blöter du vanlig pellets så liksom sväller det också upp, och det ges ju vanligast som den är. betfor är ju en helt annan, det är ju torkar och "riven" beta(??). Det är ju verkligen hårt och torrt. Men är det pellets så är det ju pressat ihop och s a s behandlat till sin form.

Jag vill nog likeställa luzern och vanlig pellets som likvärdigt förutom innehållet då. Men det säger sig själv.:)

Hackat strå är som om du klipper hö i 5-10 cm bitar liksom. Och är nästan lika torrtmen man kan känna viss fukt i det, det är ju dammfritt.

Tack så jätte mkt för alla bra svar:bow::bow:
Nu känner jag mig mkt mer säkrare på lusern:)

Men hackat strå det kan man typ lägga tillsammans i höet va??
Är hackat likadant som lusernpelletsen?? Alltså innehåller samma näringsämnen osv. Då kanske det är smidigare att ge det istället eller???

Tack så jätte mkt för alla bra svar:bow::bow:
Nu känner jag mig mkt mer säkrare på lusern:)

Men hackat strå det kan man typ lägga tillsammans i höet va??
Är hackat likadant som lusernpelletsen?? Alltså innehåller samma näringsämnen osv. Då kanske det är smidigare att ge det istället eller???

Hackat strå är bättre att lägga i hink eller krubba, annars kommer din häst att gå miste om en stor del som är väldigt finfördelat.

Kraffts Hackat strå och kraffts lucernpellets har ungefär lika innehåll, men det finns betydligt bättre lucernpellets prismässigt, fler gram protein per krona eller vad man ska säga, tex Kvarnbyfoders. Hackat strå är väl bäst för hästen eftersom det ger mest tuggtid, det beror ju lite på den övriga foderstaten om man väljer pellets eller strå. Har man en foderstat med mycket grovfoder redan då kan man ju välja pelletsen.

Hackat strå är bättre att lägga i hink eller krubba, annars kommer din häst att gå miste om en stor del som är väldigt finfördelat.

Kraffts Hackat strå och kraffts lucernpellets har ungefär lika innehåll, men det finns betydligt bättre lucernpellets prismässigt, fler gram protein per krona eller vad man ska säga, tex Kvarnbyfoders. Hackat strå är väl bäst för hästen eftersom det ger mest tuggtid, det beror ju lite på den övriga foderstaten om man väljer pellets eller strå. Har man en foderstat med mycket grovfoder redan då kan man ju välja pelletsen.

Okej, mina har ju fri tillgång till hö och det ligger i en stor hörkrubba, tänkte att det kunde vara smidigt att lägga det hackade strået där oxå:p Men det får väl i så fall bli i en hink. Kan man låta dem få fri tillgång till det oxå eller ska man bara ge det typ morgon o kväll? Men det låter ju i och för sig smidigare med vanlig pellets nu när jag tänker efter, haha.
Hur se en lusernsäck ut? Våran vi ha hemma på järnhandeln är vit med grön text. Tänkte på detta eftersom många säger Krafft Lusern osv. Men jag tro inte att det står Krafft på denna säcken. Men det kanske kvittar vilken säck man har:p Vill vara på den säkra sidan så jag inte ge mina hästar "skit" mat så att säga;)

*KL*
skulle aldrig våga ge lusern "torrt", det sväller så otroligt mkt.

Jag ger min torr :)
Mitt förra kallblod åt inte lusernen när den var blöt och liksom blev mjuk och så ;)

Den lucernsäcken kommer nog från Dangroent eller vad det nu heter, vad jag förstått är det det märket som de flesta hästar gillar, jag kan dock inte värdena men tror att det är mer protein i än i Kraffts.

Nej, det är ingen smaksak om du ger pellets. De sväller jätte mycket när du blötlägger dem, struntar du i blötläggning så skall den vätskan i stället finnas i magen på hästarna. Det är jätte stor risk för kolik att ge torr lucern, så gör inte det.

Det måste vara väldigt olika på fabrikat angående hur mycket de sväller de två sorter jag provat har inte svällt något mer än vad tex sport eller groov gör!

Det kanske skiljer, jag har Dangrön, eller vad de heter. Danska hur som haver. När jag blöter dem, blir de nästan dubbelt så stora. Så jag blöter hellre, och fick även rådet att blöta dem.

Men kanske är olika med olika fabrikat, min häst är inte så kinkig med vad hon äter, men ändå svår att hålla hull. :P

Liknande trådar

Foder & Strö Vill börja ge min pålle pre- och probiotika och min equiterapeut tipsade om Probihorse Vital. Men läser att den inte får ligga i blöt...
Svar
12
· Visningar
735
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
941
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025