Lurendrejare

Amelia

Trådstartare
Ja som rubriken lyder...Håller nu på att leta efter en ny talang eller iallafall ett nytt hjärta:)
Hittar en fin häst för bra peng, oinriden import från Danmark. Tänker att hmm.. ska försöka lokalisera denna pärla på nätet och bingo, ser annons på Danskarnas motsvarighet till hastnet där den säljs mycket billigt (annonsen kvar) då den har en skada i ett framben. Då jag frågar säljaren i Sverige som tar ut det dubbla så är den frisk och att säljaren- en vanlig uppfödare- tycker att den ska till någon som kan ta tillvara på dess potential. Denne söljare har ett dussin hästar till salu- importer från Danmark och härjar vilt.. Eftersom jag är inne på att köpa av företag vill jag nu ha råd för hur man kan skydda sig på bästa sätt för att inte bli pålurad olycka..
 
Det första är att inse att bra hästar kostar pengar. Är den billig finns det en anledning till det. När det gäller företag som importerar hästar ska man inse att det är flera led som ska tjäna pengar på hästen, tycker vi i Sverige att den är billig är den förstås ännu billigare i ursprungslandet.

Ett bra sätt är att köpa hästar som är födda i Sverige för då kan man oftast spåra ägarkedjan bak till uppfödaren och få veta vad hästen varit med om.
 
Kort och gott - köp svenskfött!

Inte för att det är några garantier, men de billiga importerna är just billiga importer av en anledning.

Att köpa av företag kan ju ha sina poänger, men detta med bytesrätt som många med billiga importer kör med är inte så optimalt. Jag har en kompis som köpte en häst som funkade i några veckor, sen visade det sig en massa fel de lämnade tillbaka den och skulle få byta mot en annan, det är bara det att det finns ingen annan i samma prisklass men om de lägger till ett antal 10-tusen så finns det och så har det varit sen de lämnade tillbaka den förra hästen i somras.
 
Ja så är det nog och glad är jag att jag inte tingade denna stackare..
Tycker det är svårt det här.. Samtidigt känner jag att jag vill göra något för dessa hästar som far illa och människor som blir lurade.
 
jag tror att bästa sättet i längden att göra något åt hästar som far illa och människor som blir lurade är att inte göda de oseriösa hästhandlarna.
Så länge det finns någon som köper skräphästarna i Sverige kan hästhandlarna fortsätta köpa billiga skräphästar utomlands. Och så länge de köper dem slipper deras ägare "i utomlandet" (:p) själva ta ansvaret och avliva dem pga de skador de har.
 
Köp svenskfött alternativt från säljare du känner till och vet har ett bra rykte utomlands! Vi har sex hästar i familjen men endast två svenskköpta (och svenskfödda). Den ena direkt från uppfödaren och den andra via kontakter. Fyra av hästarna är utlandsköpta (en i England, två i Tyskland och en i Belgien) men detta har då varit hästar som legat i samma prisklass som de hade gjort om de varit svenska och den enda anledningen till att vi sökt oss utomlands är för att urvalet helt enkelt varit större.

Jag anser att man absolut kan vända sig utomlands, men då får man sikta in sig på hästar där priset faktiskt stämmer överens med förmågan och gärna då från en säljare som man vet har rent mjöl i påsen. Det ska sägas att vi i princip fått en potentiell topphäst gratis från Tyskland, men då visste vi också vad det var vi gav oss in på (hon är en problemhäst) samt visste att det var en bra säljare.
 
I hear, och jag tar in. Men det är ju olagligt och omoraliskt att handla med sjuka djur och saluföra dem falskt. Vad gör man?
 
Tror man ska göra som Görel säger och inte köpa dessa hästar, för då uppmuntrar man ju den marknaden. Efter att ha haft två importponnyer som gått sönder (den ena efter 4 månader...) och fått avlivas så har jag lovat mig själv att endast köpa svenskfött numera. Det lämnar ju inga garantier det heller, men det är lättare att få koll på dess historia i alla fall.
 
Enda sättet är att se till att det inte finns någon marknad. Anledningen till att vi översvämmas av dessa billiga importer och oseriösa handlare, är ju för att det går att tjäna pengar på hanteringen. På bekostnad av hästar och köpare.

Finns det ingen marknad, finns det heller ingen säljare.
 
Jag hänger på det cirkus skriver om företag, jag känner också till dem som köpt häst av företag för att det känns tryggt med bytesrätt. De lockas att köpa en fin och billig häst som går sönder, och sen finns det inga lika billiga men hela utan de erbjuds bara dyrare hästar. I slutänden blir det dyrare än om man lagt ner lite mer pengar på hästen från början.

Jag skulle säga att grundregeln i alla affärer är att om det verkar för billigt för att vara sant så är det något fel på varan. Vet flera som inte kunnat låta bli att köpa importhästar med fantastiskt stam som sålts för en relativt låg summa och sen har hästarna också gått sönder.

Givetvis finns det många bra importerade hästar men då får man betala vad de är värda!
 
Sen kan man ju tillägga att hade alla som blivit lurade struntat i pengarna och avlivat dom skadade hästarna så hade ju åtminstone några hästar fått ett bra avslut.. Det är nog få hästhandlare som slaktat en häst som dom får tillbaka från en köpare pga skada, dom lägger ju snarare ut dom på annons och påstår att köparen inte klarade av hästen/ inte kunde rida etc.. Köper man billiga importer får man tänka sig att förlora dom pengarna, för hästens skull.

Samma med hästar som privatpersoner säljer "ej ridbar pga skada, men ej triangelmärkt" får mig att se rött... Man kan aldrig försäkra sig om att hästen inte kommer tränas och tävlas i nästa hem, när hästen är såld så kan köparen göra vad den vill med hästen. Jag lovar, ingen kommer någonsin komma och berätta att dom tänker ta en skadad häst för att sälja och tjäna pengar, utna den kommer få ett livslångt hem som sällskapshäst...
 
Jag konfronterade iallafall säljaren och frågade hur hen tänkte. All kännedom om hästens skador förnekades givetvis. Det var inte hen som köpt hästen helt plötsligt och vips så var det inte henföretag som hästen såldes genomInte heller kände hen till uppfödaren längre vilken hon från början sagt att hen förmedlat hästen åt. Ja, lögnerna avlöste varandra. Och hen lovade att ta bort annonsen... Jag anmälde iallafall annonsen och nu är alla hens annonser borta tillfälligt iaf. hur det går med hästarna vet jag ju dock ej.. Dessutom ringde jag upp SvR för att prata just kring detta fenomen, och vad man kan göra när man misstänker att folk luras och handlar med sjuka hästar. De svarade att man i princip endast kan sprida infon men också polisanmäla, dock troligen utan större framgång.
Bör tilläggas att det inte är/ var "billiga importer" jag specifikt letar efter utan en häst i allmänhet som förmedlas av näringsidkare av olika skäl. Nueamlade jag ju iofs över ett "företag" som visade sig ha ett antal sådana.. Ej heller lockas jag av särskilt av begreppet bytesrätt. Nu råkade ju denna vara just en import. Och hade jag inte haft turen på min sida och kunnat spåra hästen så kanske jag stått där med grisen i säcken och verkligen ångrat mig.
Nåja, letar vidare och har hittat ett par trevliga individer som jag vill se live. Och dessa säljes av privatpersoner.
 
jag tror att bästa sättet i längden att göra något åt hästar som far illa och människor som blir lurade är att inte göda de oseriösa hästhandlarna.
Så länge det finns någon som köper skräphästarna i Sverige kan hästhandlarna fortsätta köpa billiga skräphästar utomlands. Och så länge de köper dem slipper deras ägare "i utomlandet" (:p) själva ta ansvaret och avliva dem pga de skador de har.

Jag håller med i stort, men vill också lägga till att man ska göra likadant mot de uppfödare i Sverige som har massavel, med varierande kvalitet minst sagt, för det finns några sådana också.
se till att få kolla på hästen i dess hemmiljö helt enkelt, det brukar säga oerhört mycket faktiskt.
 
Lurendrejare finns i hästbranschen oavsett om det handlar om importer eller svenskfödda hästar. Så det gäller verkligen för köpare att kolla upp vem man köper av och göra ordentliga underökningar av hästen innan köp.
Jag tror att för den som inte har kontakter själv är det nog säkrast att köpa ung häst direkt från uppfödaren. I det fallet finns minst chans att råka ut för obehagliga överraskningar. Om man då bortser från uppfödare som massproducerar hästar utan att seriöst fundera på mer än att tjäna pengar. Vilket t ex kan röra sig om dessa som bara avlar på färgen på hästen och inte bryr sig alls om ras och utseende på föräldrarna. Eller de som har flock ston oavsett ras som man släpper ihop med en egen hingst bara för att få ett antal föl. Tittar man på köpes annonser, speciellt på våren kan men hitta dessa personer som då söker t ex ston i en speciell färg men ras oväsentligt.

Ja det är inte för inte som ordet hästhandlare i det svenska språket används då och då med en negativ klang sedan länge. Det finns många som hitta en väg att tjäna snabba pengar genom att sälja hästar billigt utan att tala om varför hästen är billig. Dessa gör ju inte bara det svårt för seriösa aktörer utan även att de dumpar priset för alla som måste sälja sin häst. Som exempel en privatperson som blir utan jobb och inte har råd att hästen kvar, den måste bort. Det egentliga värdet som då denna häst som är frisk och hel borde ha, är kanske det dubbla av den f d skadade importen men de annonseras ut på samma förutsättningar. Den friska hästen kommer inte att få någon alls som svarar på annonsen och den dåliga får många och blir troligen också såld snabbt så den säljaren kan ta in en ny häst att sätta till försäljning. Den friska hästen som måste säljas är kvar så säljaren måste helt enkelt sänka priset och i det närmaste "ge bort" sin häst.

Mycket av ansvaret för att dessa oseriösa hästhandlare kan finns kvar är att det hittar köpare. Så det vi måste göra för att få bukt med det är att sprida information och få bort efterfrågan på billiga hästar från oseriösa aktörer. Så en hel del ansvar vilar på köparen. Köper ingen dessa hästar så kommer hela verksamheten att försvinna, finns det köpare så kommer det också att finnas säljare och hästar som kommer att fara illa på eller annat sätt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp