Lurbo ridklubb nära konkurs

Sv: Lurbo ridklubb nära konkurs

Ja det verkar som om det är svårt att glömma gammalt groll även för er här på forumet... tyvärr följer nog detta med även om de skulle lyckas hitta någon som vill starta upp ridskolan på nytt, eftersom det inte verkar hjälpa att det kommit in nya människor nu, som inte har något med de gamla konflikterna att göra.

Jag kommer i alla fall inte att kunna följa mina barn till Uppsala ponnyklubb (som ligger två mil utanför stan) eller någon av de andra klubbarna - om de alls skulle få plats - så de får väl sluta rida nu. Trist.

Men det är ju för jäkla tråkigt med denna ständiga avundsjuka. Varför kan man inte istället glädja sig åt att kommunen har gjort något för någon klubb?

Jag citerar lite ur översiktsplanen för Uppsala kommun:

Kapitlet som behandlar Kultur och fritid inleds med ett antal riktlinjer (sid.71) som ska vara vägledande för kommunens planering för invånarnas tillgång till fritidsaktiviteter. Bland dem kan man läsa följande som kan vara relevant för ridsporten:

· Fritids- och idrottsområden ska kunna nås med kollektivtrafik från olika delar av staden samt via gång/cykelvägar. För barn och ungdomar är närhet och en trafiksäker tillgänglighet speciellt viktig.

· Kultur- och fritidsanläggningar som är specialinriktade och svårlokaliserade bör, ur resurssynpunkt, planeras för flera stadsdelar tillsammans eller gemensamt för hela staden.

· Det ska läggas jämställdhetsperspektiv på planeringen. Kvinnor och män ska ges samma förutsättningar att utöva aktiviteter.

Längre ner under kapitlet Kultur och fritid står att samtliga idrotter med naturliga geografiska förutsättningar ska ha möjlighet att bedriva sin verksamhet. Det betonas att det är mycket viktigt ur ett folkhälsoperspektiv att invånarna ges möjlighet att utöva idrotter.

För att tillgodose detta behov, uppskattar man att det totalt behöver skapas minst ett 35-tal nya fotbollsplaner, en fullstor konstfrusen bandyplan, fyra konstfrysta ishockeyrinkar och fem inomhushallar. Det finns också behov av en kombinerad anläggning för större arrangemang. Eftersom staden beräknas växa ytterligare bedömer man att det i framtiden kommer att behövas ytterligare ett tiotal fotbollsplaner, en fullstor konstfrusen bandyplan, två konsfrysta ishockeyrinkar, tre sporthallar och en kombinationshall.

Ett eventuellt behov av att tillgodose möjligheter till ridning nämns inte i översiktsplanen. Söker man information på Uppsala kommuns hemsida nämns inte ridanläggningarna någonstans där heller. Ridsporten – den största idrotten bland flickor och den näst största ungdomsidrotten totalt sett – är helt osynliggjord!

Är det inte detta vi ska försöka ändra på istället!!!???

anja skrev:
Golfandelar för 50 000:- och spendera miljontals kronor på sin hobby - jag tror vi inte har riktigt samma bakgrund faktiskt så det blir lite ointressant att diskutera.
Jag har ingen bakgrund faktiskt, jag är bara i mig själv.
Allt som jag har, har jag skaffat mig genom prioriteringar och hårt arbete.
Och min lön är inte märkvärdig alls.

Jag anser att alla normala människor kan spara ihop några tusenlappar på några års sikt för att låna ut till sin klubb.
Det är liksom inga fantasi-summor som vi talar om.

Ok, ber om ursäkt om jag drog några förhastade slutsatser. Jag tyckte jämförelserna var lite märkliga bara, och så fick jag någon känsla av att det var någon sorts principfråga för dig.

Egentligen är jag mest upprörd över att man utsätter barnen för så mycket osäkerhet, det är ju jättejobbigt för dem att inte veta om deras ridskola kommer att finnas kvar i höst, vad kommer att hända med favorithästen osv? När man pratar om att klubben får skylla sig själv och ska "bestraffas" för gamla synder - vilka är det som ska skylla sig själva egentligen? Barnen? Om kommunen nu har en annan intressent för anläggningen på gång vore det ärligt av dem att tala om det för medlemmarna, i annat fall berätta vart de har tänkt sig att vi ska ta vägen i höst.

Jag är själv relativt nyinflyttad i stan och har absolut ingen inblandning i de gamla bråken. Jag vet inte ens vad de handlar om. Det jag ser på Lurbo är en jättefin anläggning som ligger väldigt strategiskt och bra, med kanonmöjligheter att utvecklas. Personalen verkar väldigt engagerad och det känns som att om de bara fick lite arbetsro skulle framtiden kunna se riktigt ljus ut! Men nu känns det bara lite lätt hopplöst - har börjat se mig om efter en ponny till dottern, fast jag egentligen inte alls har råd... Alternativet är att hon får sluta rida och det vore ju väldigt tråkigt.

Som jag sa tidigare - problemet med Lurbo och ridcentret är att de pengar kommunen pumpat in i projektet (en hel del vid det här laget) inte går till ungtdomsverksamheten i den utsträckning det skulle behövas. Då det finns en risk att pengarna istället förvinner in i anläggningens privatryttarverksamhet ser jag hellre att mina kommunala skattepengar går någon annanstans.

Det är självklart jättetråkigt att verksamheten håller på att haverera. Men det finns inget som säger att verksamheten inte fortsätter i annan regi. Anläggningen står kvar, och det finns gott om folk med intresse för verksamheten och anläggningen. Sedan är det bara att hoppas på att den som tar över fortsätter att driva ridskoleverksamhet, och inte omvandlar det till ett inackorderingsstall (byggt för mina skattepengar...)

Sedan skulle jag bestämt avråda dig från att köpa ponny till barnen om du inte har tidsmässiga och ekonomiska förutsättningar. Tro mig, det blir både billigare och enklare att skjutsa barnen bort till UPK än att stå med egen ponny.

anja skrev:
När man pratar om att klubben får skylla sig själv och ska "bestraffas" för gamla synder - vilka är det som ska skylla sig själva egentligen? Barnen?
De som valt en knäpp styrelse och de som har ridit på Lurbo och använt anläggning och hästar. Så ja, även barnen.
Om man slår ut de där 2200:- på alla de år som detta gäller, så blir det nog några hundra per termin.
Det är fortfarande en liten summa pengar, pengar som man dessutom får tillbaka sedan.

Jag är själv relativt nyinflyttad i stan
Det förklarar din inställning.
Det är dags för Lurbo att stå på egna ben nu.
De där privatryttarna får väl pytsa tillbaka vad de har använt upp eller något sådant.
Annars så blir man ju av med korruptionen genom att låta klubben falla ihop.
Det måste ju bli en ände på denna följetång.

har börjat se mig om efter en ponny till dottern, fast jag egentligen inte alls har råd...
Du, då så skulle det nog vara billigare och enklare för dig att låna ut några tusenlappar till Lurbo ridklubb.
Tusenlappar som du dessutom skulle få tillbaka.
Att hålla en egen ponny inne i Uppsala kostar mera än den slanten per månad.
Om du bara lade en bråkdel av det arbete som en egen ponny skulle generera, på att hjälpa Lurbo ridklubb, så skulle nog klubben kunna stå upp även i framtiden.

Snälla du UPK ligger 6 KM utanför stan (sitter en skylt ganska nära där men svänger ut). Är dessutom cykelavstånd om du inte vill skjutsa ungarna.

UVFK ligger ju nästan mitt inne i stan (ett tag till sen flyttar dom ju).

Lurbo är inte den mest centrala ridklubben.

Och nej dom har fått så mycket chanser tycker jag. Till sist får man stå för det man gjort. Kommun har inte heller obegränsat med pengar. Troligen törs dom inte lita på att Lurbo reder ut det och har formodligen inte råd att stå med ett lån på 1,5 miljoner som dom ska betala.

*knapplån*

Jag bor inte i Uppsala och vet ingenting om klubben ifråga.
Men om det finns flera ridskolor till så tror jag inte kommunen ser på deras bortfall som lika allvarligt som de hade gjort ifall de hade vart det enda alternativet i staden.

Om en klubb skötts dåligt, sjukskrivningar och hältor på hästarna -så ser inte jag det som något dåligt ifall de får avbryta sin verksamhet -vem mår bra av att vara i ett sådant stall?
Då är det bättre att lägga pengarna på de ridskolor som sköter sin anläggning och sina hästar.

går klubben i konkurs, säljs hästarna och ca 700 elver står utan verksamhet och sin favorit syssla där de är flera dagar i veckan
Ingenting hindrar att nuvarande klubbens medlemmar startar en ny förening, tar över konkursboet och fortsätter verksamheten som förut.
Korrektion! Inte som förut, eftersom det tydligen varit struligt, utan från en ny, fräsch plattform och med nya, positiva människor i styrelsen.
Förmodligen kommer det in människor där, som har tillräckligt goda bankförbindelser för att skaffa fram grundplåten som behövs.

Dom enda det är "katastrof" för, är dom som inte får ut sina fordringar ur konkursboet.

LIA

Nu höjer ridskole chefen all betalning å sånt oxo. vafan ska dom ta alla våra pengar??! och som stallvärdinna får man typ ingentin ( få en timmes ridning för ridskole chefen VARANNAN månad är skit?!!!!! fan jag börjar bli riktigt arg nu!! :(

eller köp egen häst, då får du se att hästar verkligen tar alla ens pengar... Men för jobb borde du ju få betalt! Vägra jobba utan lön?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka