Lurar försäkringsbolgaet oss?

BlueberryPie

Trådstartare
Hej. Vi fick idag reda på att våran valp på 5 månader har ett förstorat hjärta. När hon besiktigades den 25/3 så hittade dom ingenting och hon gick igenom u.a. Nu pga att hon blev sparkade utav en av hästarna igår kväll så hittade dom först ett blåsljud på henne idag på morgonen senare under dagen så blev hon undersökt med ultraljud och då såg dom hennes förstorade hjärta. Det visade sig att hon hade PDA. Det jag vill komma till är hur är det med försäkringsbolaget. För detta går ju under uppfödarens dolda fel försäkring. Där är hon försäkrad för 7000, det är det beloppet som dom säger att dom betalar ut till oss för en operation. Men som jag fattar det när man läser runt så ska dom betala allt som innefattar ett dolt fel. Så hur är det egentligen. Jag är inte speciellt hemma på detta så behöver hjälp så inte försäkringsbolaget lurar oss.

Oerhört tacksam för alla svar jag kan få.

Sv: Lurar försäkringsbolgaet oss?

Det där är nog olika från olika bolag. Läs igenom vad som står i avtalet i uppfödarens dolda fel försäkring så får du svar på hur mycket du ska ha.

Normalt sett brukar inte försäkringsbolag luras dock. De brukar ha koll på sina grejer och är ganska så hårt reglerade.

Dolda felförsäkringen täcker ofta bara kostnader upp till inköpspriset för hunden har jag hört tyvärr.

Ja det stämmer och det är av den orsaken att uppfödaren inte kan vara skyldig att betala tillbaks med än vad valpen kostar.

Precis som alla andra varor som det är ”ett dolt fel på”
du kan tex inte byta din trasiga mobil mot en dyrare utan att betala mellan skillnaden.

nu ersätter de flesta bolag "dubbelt" på DF du kan alltså få upp till inköpspriset för Vet. kostnader och om hunden trots allt måste avlivas så betalas även livbeloppet ut även det inköpspriset.

Har du kollat om ditt bolag ersätter på hundens egen försäkring, där är ju inte den begränsningen :idea:

Tack för alla svar. Tycker det är så svårt att veta vad som verkligen gäller i såna här lägen. Tyvärr så går inte våran försäkring eftersom det är ett dolt fel och då är det endast den som gäller. Men vi har ändå haft otrolig tur. Hon har återhämtat sig helt från sparken hon fick, är endast lite stel. Så nu är det operation nästa vecka som gäller. Kommer att få hämta hem henne imorgon, dom tyckte det var onödigt att hon låg kvar där i väntan på att opereras när hon är tillräckligt frisk att vara hemma så länge.

Tror mer än någonsin på att allt som händer, händer av en orsak. Hade hon inte blivit sparkad hade vi aldrig fått reda på att hon hade detta hjärtfelet. Tydligen så är det väldigt allvarligt och har ca ett halvår till att leva om hon inte får opereras. Personalen på djursjukhuset är verkligen helt otrolig dom gör allt dom kan för henne och för att hon ska klara sig. Då dom inte gör denna operation speciellt ofta så kommer hon att få opereras gratis i utbildningssyfte. Annars hade hon fått avlivas då det inte funnits tillräckligt med pengar för att operera henne. Så otroligt glad just nu och så oerhört tacksam för att det blivit som det är nu.

Ja verkligen, helt sjukt vilken tur hon har. Nu är det bara vila som gäller tills det är dags för operationen. Dom säger att hon haft änglavakt gällande sparken, vilket även jag tycker stämmer väldigt bra. Visst nu ska man kanske inte ta ut för mycket i förskott men känns verkligen som att hon kommer klara operationen. Hoppas vi får ha henne i många många år. Våran förra Jack russell blev 15 år gammal innan hon fick tas bort så man vet ju att hon ska leva länge till, valpen är även hon en liten jackis.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 840
Senast: cewe
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 149
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa Min snart 11 åriga blandrastik har haft en konstig hosta senaste tiden, I samband med ansträngning har hon haft en torrare hosta och...
Svar
5
· Visningar
2 160
Senast: sommarvind
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag undrar om någon har någon erfarenhet av att köpt häst som är sjuk? Köpte en häst för ca 3 mån som visat sig ha blåsljud på...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
33 911
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv