Lurad vid hästköp

MalinJ

Trådstartare
Såg att det stod under rubriken "lite om detta forum" att bl a ämnen som har med juridik att göra ska tas upp här. Om tråden ändå hamnat fel får moderatorn flytta den till lämpligt ställe. För visst måste det i detta stora forum finnas en plats där människor som blivit lurade vid hästköp - utan att hänga ut någon med namn eller information som kan härleda till säljaren - kan utbyta erfarenheter?

Själv har jag "The never ending story" i bakfickan. En uppfödare som vid första anblick verkade väldigt seriös men sedan visade sig vara raka motsatsen. Har en låååång rad med händelser som bevis på detta och det senaste i raden är att uppfödaren fortfarande inte har skickat in de handlingar som krävs för att registrera hästen (som nu hunnit bli två år). Detta trots att h*n redan när fölet var några månader sa att allt var inskickat och klart.

Uppfödaren har alltså haft gott om tid på sig att få det uppklarat men trots upprepade påminnelser har inget hänt och h*n svarar numera varken på telefon eller mail. Jag har genom registraturen fått uppgifter på flera köpare som råkat ut för samma sak med den här uppfödaren.

Vad hade ni gjort i min situation? Har ni varit med om något liknande? Vad gjorde ni i så fall och hur slutade det?
 
Sv: Lurad vid hästköp

Jag har inte varit med om det och vet ju inte heller vilken ras det rör sig om. Men jag hade kontaktat hingstägaren och kollat så att alla avgifter var betalda. Att de inte är det är en vanlig orsak till att en avkomma inte blir registerad. Om allt är betalt hade hör mig för om möjligheten att få ut nya registeringspapper för att själv registera min häst. Jag vet att det går i alla fall i min ras om hingstägaren styrker att betäckningen har skett och betalningen är klar.
 
Sv: Lurad vid hästköp

Valde att bara ta upp det senaste i raden (ang registreringen) för att det är just det som är aktuellt just nu. Om jag tog upp allt skulle dessutom inlägget bli så långt att ingen orkade läsa det.:crazy:
 
Sv: Lurad vid hästköp

Uppfödaren är också hingstägaren!

Ja det gör ju inte problemet mindre:(
Då går det ju inte att löa på det viset heller.
Om jag var i dina kläder och hade kontakt med fler i samma sits så hade jag nog försökt att driva det rent juridiskt ihop, Med ett krav på återbetalning av inköpssumman och ersätting för kostnaderna som ni haft för era hästar ev även hävande av köp. Misstänker att uppfödaren då kommer billigare undan genom att i allafall skicka registeringsunderlagen till er än att ta tillbaka hästarna gör slag i saken.
 
Sv: Lurad vid hästköp

Visst är det där åt tankarna går ska jag erkänna, speciellt med tanke på att vi nu är fler. Men jag har redan tidigare och av andra anledningar legat i juridisk tvist med den här människan och skulle helst av allt vilja lösa det på annat sätt. Det är ju så j-a jobbigt med den där proceduren!

Men saken är ju den att jag har ingen som helst användning för hästen om den inte är reggad. Jag kan inte använda henne i min avelsverksamhet och jag kan inte heller sälja henne, vilket jag förmodligen hade gjort för länge sedan annars. Hon står bara här och kostar i foder och upptar en boxplats som jag annars skulle kunna haft hyresintäkter för. Så visst blir det en liten nätt summa om man räknar ihop det hela!
 
Sv: Lurad vid hästköp

*raderar* ställde en fråga men såg svaret sen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lurad vid hästköp

Jag har under den senaste tiden varit en flitig detektiv angående den här uppfödaren. Ju mer man vet innan man drar igång något, desto större chans har man att lyckas anser jag. Det jag har fått reda på får till och med mig att häpna trots alla turer jag haft med människan. Senast idag har jag kunnat lägga till ytterligare punkter på min lista. Det handlar om allt möjligt ifrån köp av hästar som aldrig betalas till tjuvbetäckningar, vanvårdade djur och skulder.

Grejen är att jag inte förstår hur h*n tänker. Hur kan man tro att man kan fortsätta på det här viset utan att någon av alla drabbade till slut anser att det kan vara värt mödan att sätta stopp.

Framför allt undrar jag varför man håller på med hästar och avel om man inte ens kan sköta något så självklart som registrering an sina avkommor?
 
Sv: Lurad vid hästköp

hejsan, Jag har ingen aning om hur detta fungerar men jag har hållt på med araber ett tag och vet att man kan blodtypa dom till sina "förfäder" för att kunna få araben reggad..hade ett föl för ett par år sen vars mamma fick kolik och gick bort när fölet var 3 veckor gammal. Jag ville ju givetvis att mitt lilla föl skulle bli reggat och ringre sahf och frågade hur jag skulle kunna göra då sa dom att jag skulle blodtypa hästen.. bara ett tips jag vet ju inte om detta fungerar med din ras.. men i min situation fungerade det..
 
Sv: Lurad vid hästköp

Jag önskar att det vore så enkelt. Detta handlar också om en arab. Problemet är att mamman till hästen inte heller är registrerad, detta skulle göras samtidigt. Dessutom är reglerna i nuläget sådana att betäckningsrapporten måste vara inskickad av hingstägaren, dvs i detta fall samma människa.
 
Sv: Lurad vid hästköp

fy f*n vad dålig stil av f.d ägaren i så fall.. Jag väntar just nu på mina papper på mitt sto jag köpte via polisen för tre år sen.. jag vill ha hästen reggad på mig.. hon finns med i sahfs register och har ett FA nr.. tyvärr, så har denna f.d ägare "skickat in" papprena i tre års tid och ingen har sett papprena *konstigt* varje gång man fösöker få tag på henne så är det antingen någon annan som svarar eller ingen alls. Sahf vill ha papper på att vi har köpt hästen och polisens kontrakt gäller inte utan det är förra ägaren som måste skicka in överlåtningspappren till sahf.. och detta gör hon inte frivilligt då hästarna omhändetiogs av polisen.. Jag fick en underlig känsla av att vi kanske har råkat ut för samma människa nu när du sa att det var arab.. Vågar man fråga vad det är för linjer på den för att har du kända linjer kanske det går att hitta ett kryphål i systemet.. och regga araben med okänd mamma men resten full stam.. Jag har absolut ingen aning om det går att göra så.. bara en tanke.. kanske en dum överenergisk tanke..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lurad vid hästköp

fy f*n vad dålig stil av f.d ägaren i så fall.. Jag väntar just nu på mina papper på mitt sto jag köpte via polisen för tre år sen.. jag vill ha hästen reggad på mig.. hon finns med i sahfs register och har ett FA nr.. tyvärr, så har denna f.d ägare "skickat in" papprena i tre års tid och ingen har sett papprena *konstigt* varje gång man fösöker få tag på henne så är det antingen någon annan som svarar eller ingen alls. Sahf vill ha papper på att vi har köpt hästen och polisens kontrakt gäller inte utan det är förra ägaren som måste skicka in överlåtningspappren till sahf.. och detta gör hon inte frivilligt då hästarna omhändetiogs av polisen.. Jag fick en underlig känsla av att vi kanske har råkat ut för samma människa nu när du sa att det var arab.. Vågar man fråga vad det är för linjer på den för att har du kända linjer kanske det går att hitta ett kryphål i systemet.. och regga araben med okänd mamma men resten full stam.. Jag har absolut ingen aning om det går att göra så.. bara en tanke.. kanske en dum överenergisk tanke..
Jag vågar inte skriva några uppgifter som kan spåras till personen - tror att moderatorn rycker in då ;) (även om jag helst av allt skulle vilja skriva ut namnet med STORA bokstäver för att varna andra).

Nej, några kryphål finns inte. Arabregistraturen kan inget göra om inte handlingarna kommer in. Visst kan hon reggas som korsning med okänd stam men då har man ju inget avelsvärde på henne. Dessutom ÄR hon ju arab och det står i kontraktet att säljaren ska stå för registreringen.

Din historia verkar ju inte heller så munter. Varför omhändertogs hästarna av polisen? Var dom vanvårdade?
 
Sv: Lurad vid hästköp

Hejsan, jag förstår det där med uthängningen av din "uppfödare"..
Ja dom ansågs vanvårdade.. just det stoet jag köpte hade lite långa tår, annars så var hon okej.. visst lite psykiskt instabil var hon ibörjan men det har vi arbetat bort.. däremot fanns det unghästar som hade kvar fölgrimman som hade växt in i huvudet på hästarna.. det var i stort dett bara mitt sto och ett sto till som såg okej ut.. inte undernärda men dom behövde lite mer hull.. Och tårna var inte verkade på ungefar ett år, tack och lov var det araber med bra fötter.. just nu verkar vi gamlingen ca 4 ggr om året. då vår hovslagare kommer ut i onödan annars, fast jag raspar lite själv och formar fötterna för att dom ska få "rätt" form..
 
Sv: Lurad vid hästköp

däremot fanns det unghästar som hade kvar fölgrimman som hade växt in i huvudet på hästarna..
Det där med för liten grimma känner jag igen. Det hade min lilla också när jag fick henne. Den hade väl inte växt in direkt men det var ordentliga märken efter den. Uppfödaren sa att h*n hade spännt åt den innan vi kom för att hästen inte skulle kunna ta sig ur den!!?? Men dom spåren efter grimman var inte dagsfärska precis om man säger så :angel:..... Hästen har sedan dess varit livrädd för beröring av huvudet och omöjlig att få på grimma. Enligt veterinären beror detta på att hon förknippar grimma och huvudberöring med smärta.

Jag har bestämt mig för att försöka dra hela historien från början men får ta det stegvis i "kapitel" - blir ju nästan som en hel bok!
 
Sv: Lurad vid hästköp

fy hon finns med i sahfs register och har ett FA nr..
Sahf vill ha papper på att vi har köpt hästen och polisens kontrakt gäller inte utan det är förra ägaren som måste skicka in överlåtningspappren till sahf..

En liten rättelse. Det är inte Sahf som vill ha några papper eller har något register. Det är ARAB.
// Linda
 
Sv: Lurad vid hästköp

En liten rättelse. Det är inte Sahf som vill ha några papper eller har något register. Det är ARAB.
// Linda

Förlåt.. försökte bara berätta vad jag menade.. inte meningen att misskriva det
 
Sv: Lurad vid hästköp

KAPITEL ETT

Letade efter ett nytt arabsto som skulle kunna användas till ridning och avel. Ville att hon skulle vara runt 1.55, vacker, inte skimmel och gärna med svartanlag. Hittade annons på ett 7-årigt sto som var mörkbrun med svartanlag, 1.54 och jättevacker. Hon var enligt säljaren inriden som 4-åring men hade inte ridits på länge så man fick därför "börja om" med inridningen. Inridningen vid 4-årsåldern hade gått lugnt och bra till enligt säljaren. Hon var inte registrerad men detta gick att göra utan problem eftersom säljaren också var uppfödaren.

Hade då nyligen gått NH-kurs och hade gott om tid och hade ridit in hästar förut så jag tyckte att det inte skulle vara några problem att få börja om med stoet. Hade däremot aldrig köpt ett 7-årigt arabsto som aldrig varit riden men har hon en gång varit riden och det då gick så bra ska det väl inte vara några bekymmer nu, tänkte jag. Fick hem stoet och började mycket grundligt, som om hon vore unghäst. Efter att ha markjobbat henne i ca en månad var det dags att börja hänga på henne. La mig försiktigt över sadeln, stillastående. Ingen reaktion. Rörde mig lite fram och tillbaka. Ingen reaktion. Tog ut svängarna mer och mer men hon var helt lugn. Tänkte då: Jamen hon känner ju igen det här! Det är ju ingen nyhet för henne och hästar glömmer aldrig. Fy vad fånig jag är som ligger här och sprattlar på en häst som ju faktiskt har varit riden och nu litar på mig. Så jag hävde mig försiktigt upp på henne. Ingen reaktion.

Då tog hon ett steg framåt..... Kände av tyngden på ryggen och fick ett fullständigt frispel! Axelskada med lång konvalecens till följd. Tog därför kontakt med en beridare som ridit in mängder av besvärliga hästar och som försäkrade mig om att hon aldrig misslyckats med någon. Ett par månader senare, efter diverse personskador fick beridaren ge upp. Det var störtomöjligt, hon krumsprångade tills hon gick omkull. Alla som sett försöken var eniga om att den här hästen aldrig varit riden. Visst hade jag mina misstankar om att det var så men jag hade ju inga bevis för det direkt. Bestämde mig i alla fall för att sälja stoet billigt eftersom jag inte orkade försöka mer.

Satte ut annons och fick massor av svar. En av spekulanterna gjorde ett grundligt undersökningsarbete om hästen och tog reda på att hon hade varit till salu förut. Säljaren uppgav då att hästen aldrig varit riden pga hon växte länge och sen fick föl!!!!.......

Blev så fruktansvärt arg!.... Hur kan man ljuga om en sådan sak? Det är ju helt livsfarligt! Jag tolkade hästens tecken utifrån grundtanken att hon hade blivit riden förr. Får väl vara glad för att det bara var axeln som pajade....
 
Sv: Lurad vid hästköp

KAPITEL TVÅ

En av spekulanterna från förra försäljningsförsöket hade sparat mailkonversationen med säljaren och där stod det svart på vitt att hästen aldrig varit riden. Hon skickade detta till mig och jag tog kontakt med en advokat. Advokaten ville gärna driva målet och tyckte vi skulle häva köpet och kräva ersättning på alla kostnader jag haft på hästen.

Det blev en utdragen tvist med kommentarer som skickades fram och tillbaka under ca ett års tid. Uppfödaren hävdade att h*n inte ljugit för mig utan istället hade ljugit förra gången hästen var till salu....????!!!!! Varför säga att hästen aldrig varit riden om den nu hade varit inriden utan problem???? Vid en försäljning????

Alla människor - advokaterna, beridare, ögonvittnen, tidigare spekulanter osv var ju helt övertygade om att h*n ljugit för mig men jag vågade ändå inte gå till rätten med det hela. Bevisbördan var ju MIN. Säljaren behövde inte bevisa någonting. Det var JAG som skulle bevisa att det var för mig uppfödaren ljugit och inte för dom andra. Och hur bevisar man det?

Istället för att gå till rätten med det hela kom vi tillslut överens om att h*n skulle ta tillbaka hästen och eftersom inga pengar fanns, skulle jag få summan av försäljningen från en unghäst som uppfödaren hade plus en avkomma efter stoet. Med detta var jag nöjd och glad. Problemet skulle vara ur världen.... Trodde jag....
 
Sv: Lurad vid hästköp

KAPITEL TRE

Jag bestämde mig för att stryka ett sträck över allt det gamla och bara se framåt. Vi diskuterade hingstval till stoet och uppfödaren skickade bilder på en jättevacker svart arabhingst som h*n skulle leasa. Lät ju fantastiskt tyckte jag. Ville ju inte ha skimmel och med stoets svartanlag kanske jag tillslut skulle få min efterlängtade svarta arab.

Visade sig bara vara snack och när allt i princip var överenskommet skulle uppfödarens skimmelhingst användas. Ok... inte vad vi pratat om men vi får köra på det då.... Unghästen som jag skulle få försäljningssumman av annonserades ut till överpris: 35 000:- (ettårig hingst utan papper). Blev givetvis inte såld. Jag hade lag ner en väldans massa pengar på advokat och kostnader på stoet men hade ju fortfarande ingen häst att rida. Tillslut sa jag att jag nöjer mig med 10 000:- och den blivande avkomman. Ville åtminstone få ett litet bidrag till att köpa ny häst. Så blev det.

I kontraktet skrev vi att om inte stoet tog sig eller om hon kastade, skulle nytt försök göras året efter. Om det då inte tog sig osv skulle jag istället få 15 000:-. Fölet skulle falla i min ägo när det var avvant från stoet. Men det tog sig direkt och sommaren 2006 föddes ett vackert litet kolsvart stoföl. Frid och fröjd..... Eller??...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp