Lurad vid hästköp

Sv: Lurad vid hästköp

Jag fann annons på nätet om islandshäst, ej registrerad utan stam. Såldes av hästhandlare i Skåne. Jag struntar i stammen, enbart rasen jag var ute efter.

Döm om min förvåning då vi ser hästen. Fjordkorsning utan tillstymmelse till tölt eller passgång, alltså riden en del så det gick att prova den.

Handlaren sålde den på obesedd till Stockholm... Färgen kunde ju tillhöra en isis... Den var black med massor av man.

Denna häst kostade bara 15000 kr. Men vad hjälper det??? Den hästen kunde tränas hela sitt liv utan att kunna bli isis. Men uppgiften från säljaren var denna ras.

Vet ej om köparen processade.

Senast ändrad:

Det är jag faktiskt inte riktigt säker på i det här fallet. Ingen kritik mot dig, men om det är en valack så finns ju inget avelsvärde. Och frågan är då om en 'ridponny med gdk stam' egentligen är mer värd än en 'korsningsponny utan stam'.

Däremot om man t ex köper en ungponny med en mycket gedigen stam där föräldrar, far-/morföräldrar och gärna även syskon presterat väl, så kan det ju vara så att ponnyn är köpt just pga förväntningarna på stammen. Dvs att den kombinationen/de linjerna är kända för att ge prestationsponnyer. Om då ponnyn visar sig ha (om än gdk) mer 'dussinstam' så kan ju de vilseledande uppgifterna ang stammen ha haft stor betydelse om de lämnades korrekta.

Som ett litet exempel: Om jag söker en blivande tävlingshäst för de högre klasserna. Och har två åringar som båda rör sig trevligt, har ett trevligt temperament och ett trevligt psyke. Så om den ena förvisso har bra stam, men inget exceptionellt, och den andra är helsyster med en godkänd hingst/mycket framstående tävlingshäst, och dessutom ur en stark blodslinje/med en stam som dokumenterat gett flera svårklasshästar i aktuell disiplin, då så om jag köper den köper jag ju minst lika mycket på förväntningarna på stammen, som det jag ser för dagen. Medan man i det första fallet mer köper pga det man ser för dagen.

Den toppstammade kan ju till och med se väldigt trist och tråkig ut för dagen, men jag köper den ändå just för att stammen talar sitt tydliga språk.

Om den första hästen visar sig ha fel stam, så sänker det ju värdet och hade påverkat markant mindre ang mitt val att köpa eller ej mycket mindre än om det visar sig att den andra hästen har fel stam. Där kan ju fel stam inneburit att jag inte alls köpt hästen, eller inte alls betalat det angivna priset.

Det var så jag menade, var den angivna stammen på ponnyn gedigen toppstam, och det köptes minst lika mycket på framtida förväntningar med ledning av vad stammen lämnat innan som på hur ponnyn var för dagen. Eller köptes ponnyn mest för vad det var för dagen, med litet plus för att det var gdk stam?

Nu fattar jag det som att den inte hade någon toppstam, utan skillnaden är mellan gdk stam och inte gdk stam?

Vill bara tillägga att vi köpte för många år sedan en liten welsh som hade Hellekis Timjan som pappa. Ett sto var det och hon var en riktig ragata som vägrade ut sig under lång tid, öronen bakåt, bockade och sparkade bakut så fort man krävde jobb av henne.
Sen har vi haft ponnyer utan någon som helst stam som varit rent gudomliga sköta, duktiga på att hoppa.

Detta att man köper efter stam märks ännu mer när det gäller stora hästar, de flesta verkar tro att stammen gör underverk och får den mest mediokra ryttaren att plötsligt tillhöra eliten.

Säljaren har även upplysningsplikt. Att hon ljugit och undanhållit information om stamtavlan är väl ändå ganska relevant?

Ja, det är ju det jag säger, klart att det är relevant. Men en köpare måste ju också vara seriös, och se till att få med pass/orginalhandlingar på en häst man köper. Finns inte det, så är det alltid en "korsning utan stam".

Ja, i detta fallet ljög säljare om stammen dvs vilseledande marknadsföring.

Det finns tydligen väldigt många oseriösa köpare, hittade b la detta i Ridsport i dag, det ska bli intressant att följa dess utgång.
Jag fattar inte hur man kan köpa en så dyr häst som det skrivs om i detta fall utan besiktning, men sedan har tydligen säljaren lämnat falska uppgifter angående hästens meriter.

"Hästsäljare stämd för andra gången
En kvinna i Lund har stämts för andra gången för att ha sålt en halt häst. Köparen menar också att hästen sålts på falska meriter eftersom säljaren påstått att hästen tävlats i Strömsholm, trots att den inte gjort det.
Köparen och hennes dotter tog kontakt med säljaren för att köpa en hopphäst för max 300 000 kronor. Efter att dottern provridit fyra-fem stycken fick hon provrida en häst i ett annat stall. Den hästen ska ha varit placerad i 1,30 och startat i 1,40 under Strömsholmstävlingarna och kostade 350 000 kronor.

Dottern fastnade för hästen och köpte den. Först en månad efter köpet veterinärbesiktades hästen. Då visade det sig att hästen var halt på båda frambenen, något den måste ha varit redan vid köpet enligt veterinären.´

Därefter kom det också fram att hästen inte varit placerad i någon 1,30 och heller aldrig startat i 1,40, enligt köparen.
Nu har säljaren stämts i Lunds tingsrätt. Köparen har krav på köpesumman plus 50 000 kronor för försäkring, foder och andra utgifter.
Det skriver Skånska Dagbladet."

Jag fattar inte hur man kan köpa en så dyr häst som det skrivs om i detta fall utan besiktning, men sedan har tydligen säljaren lämnat falska uppgifter angående hästens meriter.... "Hästsäljare stämd...... hästen sålts på falska meriter......... och kostade 350 000 kronor.
Först en månad efter köpet veterinärbesiktades hästen. Då visade det sig att hästen var halt på båda frambenen, något den måste ha varit redan vid köpet enligt veterinären.´Därefter kom det också fram att hästen inte varit placerad i någon 1,30 och heller aldrig startat i 1,40.........."
Folk är ju märkliga: att våga sälja en obesiktigad häst med falska meriter :o, och att våga köpa så dyr häst utan en mycket noggran besiktning, och utan att kolla upp meriterna. Har man större plånbok än förstånd? Både köpare och säljare har ju ett ansvar, och när godtrogna köpare hittar hem till oseriösa köpare, då är det klippt....

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Okej går rätt på sak. Igår var jag och provred 2 stycken ponnys. Både superfina i samma prisklass. Jämngamla. Första jag red var...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka