Lurad som fodervärd

knugmelle

Trådstartare
Hallå där!

Jag vet inte riktigt varför jag skriver här, mest för att få skriva av mig lite. Är så sjukt trött på människor, hästmänniskor menar jag då.

För att göra en lång historia kort hade jag först en Haflinger på foder, senare fick jag reda på att enligt papper (juridiskt) var inte personen jag hade fodervärdsavtal längre ägare till hästen. Så då kom hans riktiga ägare och tog honom ifrån mig.

Nu händer samma sak igen, har en annan Haflinger, har haft honom i 2 veckor ungefär (precis som den förra) och har fodervärdskontrakt på en provtid på 1 månad (fram till den 8e april) och sedan efter provtiden är slut 1 år. Men nu kommer ägaren och säger att hon ska sälja hästen helt plötsligt.

Så åter igen, står jag snart utan häst. Jag och Haflinger kanske inte är ment to be? Eller vad liksom... Är sjukt trött på att fästa mig vid hästar som bara försvinner.

Sedan februari månad har jag hunnit få hem och förlora två hästar, som jag tycker om väldigt, väldigt mycket.

Har ni också varit med om sånt här?

Jag förstår inte alls hur vissa människor tänker. Att tillägga är väl att provtiden har inte ens gått ut än och hon har redan lagt ut hästen på annons.

Känns väl sådär.

Sv: Lurad som fodervärd

Jag förstår inte alls hur vissa människor tänker.
Jag förstår inte problemet, ägarna har väl rätt att bryta avtalet om de vill. Hon som sålde hästen kanske blev i akut behov av pengar?

Skaffa en egen häst så kanske du slipper bli av med den... :p

Ett bra kontrakt är en god början på ett fodervärdskap. Att ägare och fodervärd pratat igenom upplägget och vad de tänkt sig. Är hästen till salu under fodervärdstiden? Vad händer om den säljs under avtalstiden, får fodervärden behålla hästen hela perioden?

Mitt enda tips är att prata med aktuella hästägare och ta reda på vad de hade tänkt sig för upplägg.

Allt beror ju på vad kontaktet säger, som Lovisaleonora_ påpekar. TS misstag har ju varit att h*n tex gått med på uppsägningstid. Jag förstår att man vill ha en prövotid men då får man vara beredd på att det finns risk för det som hänt nu, att ägaren säger upp avtalet.

Sen är det olyckligt att TS fått två oseriösa hästägare på raken.

TS!

Skriv bra kontrakt och se till att undvika att falla i samma fällor som du nu redan fallit i. Ordentligt kontrakt är A och O!

Hller med! Säkraste sättet att inte hamna där igen är att köpa en egen. Har man möjlighet att ha foderhäst är chansen stor att man även kan ha en egen.

Fast bara för att man kan ha en foderhäst betyder det ju inte att man kan ha egen?
Att ha foderhäst handlar ofta om att man vill prova på att ha en häst för att just se om man Kan ha egen och det finns ingen garanti för att man klarar det.

Har en egen häst redan, dock Shetlandsponny. Vår tanke var att först ha på foder, för att senare köpa och det visste ägaren om, men nu blev det tydligen bråttom dessutom kräver hon ett överpris för hästen, därför vill vi inte köpa honom.

Sen gillar jag inte din attityd, bara för att man sitter på en dator betyder det inte att man får vara nedlåtande, har aldrig förstått mig på människor som är häftiga på internet, men så sjukt obetydliga i verkligheten. Att skriva sådär när du har INGEN aning hur det känns att en häst tas ifrån dig och du kan inte göra ett skit, du vet att den kommer få det sämre, men det är som sagt inte din häst och du har ingen talan...

Tyvärr är det ju så att om man inte äger hästen, får man heller inte full bestämanderätt. Tråkigt men sant. Det enda man kan göra är att så långt det går försäkra sig om att man är på samma planhalva som ägaren, har samma avsikter med avtalet och gör klart vad man själv är ute efter.

Jag förstår inte problemet, ägarna har väl rätt att bryta avtalet om de vill. Hon som sålde hästen kanske blev i akut behov av pengar?

Fascinerande, fodervärdar som bryter avtalet är oseriösa medan hästägare som bryter avtal inte är några problem?

Jag vet. Jag trodde dock att jag och ägaren hade samma avsikter, i alla fall hade vi det i början, men nu blev hon helt plötsligt väldigt sugen på pengar istället för hästens bästa.

Ibland kommer också hästägare i ekonomiska trångmål. Att sälja hästar idag är svårt, jag hade nog också hellre tagit en fågel i handen hellre än tio i skogen.

Jag vet. Jag trodde dock att jag och ägaren hade samma avsikter, i alla fall hade vi det i början, men nu blev hon helt plötsligt väldigt sugen på pengar istället för hästens bästa.

Och hur vet du att hästen inte får det bra, bara för att ägaren kyckats sälja den till, enligt dig, överpris?
Om du o ägaren haft samma avsikter, varför var dessa inte klart avtalade om?

Sen tycker jag att din attityd stinker något aldeles fruktansvärt när du kallar en person för sjukt obetydliga i verkligheten bara för att du inte gillade dennes förslag om att köpa egen häst.

Det var nog inte förslaget utan sättet att skriva på som TS reagerade på. :)

Exakt! Tur att det finns människor som förstår!

Imorgon åker hästen hem och om det blir en foderhäst i framtiden så tänker jag skriva kontraktet själv denna gång för att inte hamna i fler situationer som den här.

Sen måste jag också skriva att visst, ägaren valde att hellre sälja hästen och bryta kontraktet, fine, men hon tog det till dagisnivå genom att be sin kompis ringa och skrika på mig i telefonen om att jag inte förstod vilken bra häst jag missade osv osv osv... i TJUGOTRE MINUTER. Men antar att det också är ok så länge det är ÄGAREN som beter sig illa!?

Fascinerande, fodervärdar som bryter avtalet är oseriösa medan hästägare som bryter avtal inte är några problem?

Fodehäst 1 var mer eller mindre stulen innan den lämnades ut på foder, där var f.d fodervärden oseriös och ägaren kom in i spelet. Tråkigt men förståeligt attägaren ville ha sin häst.

Ägare 2 följde kontraktet, man bryter inte mot ett kontrakt om man säger upp det enligt kontraktet.

Hejsan.

Förstår att du är besviken och upprörd. Jag själv skulle känna exakt likadant, aldrig roligt när det blir en tvärvändning som dessa när du själv tycker om och trivs med båda hästarna och ser fram emot en härlig tid tillsammans.

Det enda råd jag kan ge är att kolla upp vad ägaren har för planer och var själv tydlig med hur du tycker och tänker ang framtiden. Fråga hellre en gång för mycket än en gång för lite om du upplever någonting som oklart. Och ett tydligt avtal där både dina och ägarens intresse finns på pränt. Allt för att det ska fungera så bra som möjligt.

Hoppas att det löser sig för dig och att du hittar den häst som du trivs med och som kan stanna kvar hos dig. Lycka till :bow:

Exakt! Tur att det finns människor som förstår!

Imorgon åker hästen hem och om det blir en foderhäst i framtiden så tänker jag skriva kontraktet själv denna gång för att inte hamna i fler situationer som den här.

Sen måste jag också skriva att visst, ägaren valde att hellre sälja hästen och bryta kontraktet, fine, men hon tog det till dagisnivå genom att be sin kompis ringa och skrika på mig i telefonen om att jag inte förstod vilken bra häst jag missade osv osv osv... i TJUGOTRE MINUTER. Men antar att det också är ok så länge det är ÄGAREN som beter sig illa!?

Kontraktet är inte brutet utan uppsagt, att bryta ett kontrakt är att inte följa vad som står i det och ni hade vad jag förstod en provmånad.

Jag är fascinerad, varför i hela fridens namn ägnar du 23 minuter åt att ta skit från ägarens kompis? jag hade lagt på inom en minut om en människa jag inte har någon relation med skulle börjat skälla ut mig. Nu kan du för all del inte veta om ägaren ens bett kompisen att ringa och vara otrevligt, det verkar inte vara någon lysande idé om man verkligen vill sälja hästen.

Vad krävde hon för hästen för övrigt? Och vad var det för ålder/utbildnign på den? Visst hästar är billiga nuförtiden men en schyst ridbar häst utan skador och i lämplig ålder är inte gratis.

Frågan är ju dock, Kan man idag med den tröga marknaden kräva höga prispengar på hästarna?

Man kan inte kräva en krona för hästen, man kan försöka som ägaren gjorde i TS fall, och se om någon nappar. Nappar någon är det rätt pris, vill ingen köpa är det fel pris, men ibland har säljaren orealistisk syn på prisbilden och ibland är det köparen, här vet vi inte prislappen så och kan vi inte ens göra en uppskattning om priset är vettigt eller inte.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 041
Senast: Stergo
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 186
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 506
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar