LURAD!!! av hästskojare? långt…

Sv: LURAD!!! av hästskojare? långt…

Jag tror tyvärr att dom var ute efter att få tag på pengar, och är nog fortfarande. Det var därför dom inte sa något om lynnet på hästkraken. Det enda dom kan göra, skulle jag tro är att lura någon annan också för att få pengar. Om du anmäler det hela så kanske det kan gå att du får tillbaka pengarna, om inte så kanske du förhindrar någon annan att köpa en häst som egentligen är din, och hästen som förmodligen inte kommer att bli kvar hos den familjen heller, kan slippa det lidandet över att behöva flytta runt.

Det finns bättre saker att hjälpa andra på än, folk som bara försöker att blåsa en och sätter ett djur i kläm.

Snälla anmäl!:bow:

mul skrev:
Jag tror tyvärr att dom var ute efter att få tag på pengar, och är nog fortfarande. Det var därför dom inte sa något om lynnet på hästkraken. Det enda dom kan göra, skulle jag tro är att lura någon annan också för att få pengar. Om du anmäler det hela så kanske det kan gå att du får tillbaka pengarna, om inte så kanske du förhindrar någon annan att köpa en häst som egentligen är din, och hästen som förmodligen inte kommer att bli kvar hos den familjen heller, kan slippa det lidandet över att behöva flytta runt.

Det finns bättre saker att hjälpa andra på än, folk som bara försöker att blåsa en och sätter ett djur i kläm.

Snälla anmäl!:bow:
Ja man vet aldrig de kanske låter den stackars hästen vandra runt. Skulle vara jobbigt i längden;)
Har man det som yrke att lura till sig pengar så
fixar de det nog.
Hörde ryktas att de hade blött ner hela hästen ("min") och låtit henne få rejäla stötar av stängslet
för att hon skulle hålla sig innanför. Det var innan
jag köpte henne. Hur stark stötarna blir då vet jag inte.
Jag har en plaaan...som Gösta Ekman.
Kan inte avslöja den nu.

Fjunet skrev:
Jag trodde att man kunde se det, men det kan man kanske inte? Hmm... Hur ska du nu gå vidare då? *fundilerar*
Jag kanske kan ringa eller e-posta Shettisföreningen
och göra en förfrågan.
Ska gå in på deras hemsida igen och checka på
kontakt, får se hur det går.
Det skulle ju vara spännande att checka vem som
är ägaren.

Rign till han som har hand om stamboken till shetland, han kan säkert hjälpa dig med namnet på den nya ägaren.

"Nästa telefontid är den: 28/11, 6/12, 9/12, 12/12
kl. 9:00-11:00 Tel: 0303 – 33 74 20"

RebeckaKihlberg skrev:
Rign till han som har hand om stamboken till shetland, han kan säkert hjälpa dig med namnet på den nya ägaren.

"Nästa telefontid är den: 28/11, 6/12, 9/12, 12/12
kl. 9:00-11:00 Tel: 0303 – 33 74 20"
Tackar! Jättesnällt! :)

Jag ska meddela er hur det går!

Bedrövligt att höra,stackars ponny.Och stackars dej,du måste polisanmäla säljaren.Såna hör inte hemma i hästbranshen.Men duär inte ensam(klen tröst)finns allför många oseriösa säljare.

jag förstår inte att du inte har polisanmält detta, vad är det väntar på egenligen?? :confused:

Polisanmäla vad?
Vilken brottsrubricering?

Däremot är fallet sådant att säljaren har en skuld, som h*n inte betalar.
Då kan köparen skicka detta till kronofogden, och få hjälp därifrån.

Man bör dock beakta att ifall man ändå inte får några pengarm alltså att KFM inte kan få ut några pengar av motparten, så får man stå för handläggningsavgiften själv.

Alla ni som tjoar om polisanmälan; vänligen precisera brottet,
eftersom ni nu ger rådet att polisanmäla.
Att anmäla någon för ett brott denna ej begått är olagligt, det kallas falsk tillvitelse, och är straffbart.

Såvitt jag kan se rör sig inte detta om ett brott, utan en privat ekonomisk uppgörelse som ej följs.

Hug your horses!
/Mike

Då jag föder upp shetlandsponner så blir man ju ledsen när man läser sådant här , för det första så måste de verkligen behandlat den lilla ponnyn för dj--ligt ......
Tyvärr ger det ju dåligt rykte till alla men jag hade aldrig godtagit att inte få tillbaka mina pengar så mitt råd är polisanmäl dem bara..

Om man säljer en häst som man inte har betalat (tillbaka) för, är inte det häleri? Hm. Eller om det är den som köper varan som begått det brottet och säljaren en bedragare (mtp att h*n inte äger varan h*n sålt ännu), dvs brottsrubricerint bedrägeri?

Senast ändrad:

För de äger väl inte hästen i lagens mening förrän de betalat tillbaka överenskommen summa? Och inte kan man väl lagligt sälja något man inte ens äger?

Nej, det rör sig inte om häleri i detta fallet.

Märk att köpare och säljare kommit överens om att hästen skulle tas tillbaka, och att pengarna skulle återbetalas.

Säljaren har alltså inte olovligen tagit hästen.

Att pengarna inte betalas tillbaka är ett avtalsbrott, och då får köparen gå vidare till inkasso eller KFM för att återfå sina pengar.

Om säljaren bestrider betalningsansvar, så får köparen stämma säljaren inför tingsrätten, för att få dom på att säljaren verkligen är betalningsskyldig. Detta blir då ett civilmål. Då mäålet rör ett belopp som understiger ett basbelopp blir det ett sk T-mål, vilket är ett mindre ekonomiskt mål.

Mit första steg, i nuläget hade varit att informera säljaren om att jag sänder ärendet till kronofogden ifall beloppet ej är betalt före ett visst datum.

Detta brukar få många att betala.

Hug your horses!
/Mike:devil:

Senast ändrad av en moderator:

Jo, att ta tillbaka hästen är naturligtvis inget brott eftersom de kommit överns om det. Men om det är så att säljarna (de som tog tillbaka hästen) sålt vidare hästen innan de betalat tillbaka pengarna till Stisse (eller ens skickat vidare dessa pengar till henne) borde det väl räknas som bedrägeri. För så länge inte Stisse fått tillbaka de överenskomna pengarna så är det väl fortfarande hennes häst i lagens mening?

Vem som äger hästen efter återtagandet, avtalas mellan parterna.
Detta behöver inte ha med betalningen att göra över huvudtaget, utan överenskommes mellan parterna.

Även ägandeskap kan prövas rättsligt, men kan bli en knivig fråga att lösa ifall skrivet avtal om återlämnandet ej finns. I så fall står ord mot ord.

/Mike

Ok. Jag trodde "default" var att ägarskapet förflyttades när penningtransaktionen var avklarad.

**Åh tack alla för intressanta speglingar av detta**

Ja Moiran man tycker ju att det borde var någon form av bedrägeri
om de har sålt hästen vidare.

Jag ska undrar sa flundra.....på det en stund.
Måste kolla litet på vad vi skrev.

Kronofogden har man ju funderat litet på och tänkt att
de har nog fullt med ärenden gällande de här skojarna
men man vet aldrig.
Jag har ju säljarens person-nummer och tillgång till en upplysningstjänst via mitt företag.
Om jag har en fordran på den här säljaren så borde jag väl lagligt
kunna ta uppgifter.
Det måste jag checka upp, alltså vilken laglig rätt jag har att ta upplysning.

Helt klart så har jag varit alldeles för snäll :smirk:

Det kanske är dags att ta på sig detektivkepsen och verkligen
snoka reda på vad de egentligen sysslar med för verksamhet.
Kan upplysa polisen och fråga om de varit på tapeten förut
i något ärende utan att göra en anmälan.
Det kanske blir Bingo men vinner nog ändå inte tillbaka
7000 kr.

gonkan skrev:
Då jag föder upp shetlandsponner så blir man ju ledsen när man läser sådant här , för det första så måste de verkligen behandlat den lilla ponnyn för dj--ligt ......
Tyvärr ger det ju dåligt rykte till alla men jag hade aldrig godtagit att inte få tillbaka mina pengar så mitt råd är polisanmäl dem bara..
Ja..a jag vill griiina å tjuuta :cry: och har gjort det när det gäller den här hästen (å alla andra djur som far illa också för den delen)
Stackars lilla fina svart-skimmeln som är så vacker.
Vilken hemsk bild hon måste ha av oss människor, usch.

Får se den 28/11 när de har tel.tid på "Shettis-förbundet" om
jag kan få reda på vem som äger henne.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka