LURAD!!! av hästskojare? långt…

Sv: LURAD!!! av hästskojare? långt…

:confused:
Nej, det rör sig inte om häleri i detta fallet.

Märk att köpare och säljare kommit överens om att hästen skulle tas tillbaka, och att pengarna skulle återbetalas.

Säljaren har alltså inte olovligen tagit hästen.

Att pengarna inte betalas tillbaka är ett avtalsbrott, och då får köparen gå vidare till inkasso eller KFM för att återfå sina pengar.

Om säljaren bestrider betalningsansvar, så får köparen stämma säljaren inför tingsrätten, för att få dom på att säljaren verkligen är betalningsskyldig. Detta blir då ett civilmål. Då mäålet rör ett belopp som understiger ett basbelopp blir det ett sk T-mål, vilket är ett mindre ekonomiskt mål.

Mit första steg, i nuläget hade varit att informera säljaren om att jag sänder ärendet till kronofogden ifall beloppet ej är betalt före ett visst datum.

Detta brukar få många att betala.

Hug your horses!
/Mike:devil:

Det är rätt medela att du lämnar över ärendet till krono, för att polis anmäla kommer inte att leda någonstans tyvärr, sen tycker jag att du ska ta kontakt med en advokat/jurist som är spec på hästar och råd fråga vad du ska göra sen. Har du anmält dom till miljökontoret så dom blir kollade, sådana som dom:devil: ska inte få ha häst. Hur kan man lära sina barn att hantera djur på det sättet det strider ju mot allt sunt förnuft. Jag lär mina raka motsatsen. Hade en liten ponny hingst när jag var liten som var lika farlig som "ditt" sto man kan ju börja fundera om han varit med om något liknande... Just pga. det har jag inte vågat skaffa en ponny åt min hästtokiga dotter utan hon får nöja sig med mina, men dom är alldeles för stora :confused:

Skriv gärna och berätta om hur det går med pengarna och den stackars hästen. Förstår varför du inte kunde ha kvar den man är ju rädd om sina barn också och när hästen är väldigt rymningsbenägen kan man inte gärna låta barnen vara ute själva om hästen är ute och kan ju inte heller låta hästen stå inne hela tiden.
Det är ett svårt dilema men har man barn så sätter man dom alltid först, före allt och alla dom är ju det käraste man har kärare en livet själv. Var själv tvungen att sälja en häst när jag hade ny fått mitt 3:de barn, var så rädd om honom att jag inte trodde att min sambo kunde se till honom, sovde inte mycket i princip ingenting. Tittade och skakade i honom hela tiden, lät ingen hålla honom utan att först fått tjata, var rädd att nån skulle tappa honom Jag kunde knappt gå till stallet så min sambo tog hand om hästarna första 6 månaderna så vi bestämde att det var bättre för både mig och hästen att vi sålde honom. Har nu ett år senare köpt tillbaka honom.:)

eftersom ni har skrivit avtal er emellan och de ej fullföljt sin del-överlämna det hela till kronofogden!
Det brukar skrämma sådana där ljusskygga individer:mad: :devil:

Om det nu inte redan är så att de redan har "dom i hasorna"?-då hade jag kontaktat polisen, samt en bra advokat.

Om du är medlem i LRF så har man en kostnadsfri "telefontimme" med ngn av deras jurister till att börja med...

Det är för:devil: ligt att det finns sådana här människor-usch och tvi till sådant pack:mad:

hur gick det med allt?
Oj har ni livat upp en gammal tråd.
Jo så här har det gått:
Inget nytt på fronten men jag har tagit reda på att
hästen står kvar på den förr förr förr förr förra ägaren och hon
blev mäkta förvånad över det.
Hon står alltså kvar som ägare ännu fast hästen förmodligen
har gått vidare till ägere nr 4.
Hon skulle ta tag i det, jag vet inte hur det gick.
Några pengar har jag inte sett ryken av.
Hästen är förmodligen såld vidare eller på foder
viket lurendrejarna påstår någonstans uppe
i Mora med en försäkran om att den inte är såld till
några barn.

Men om den "bara" är ute på foder så borde du rimligtvis kunna få tillbaka den. Bättre det än att missa både häst och pengar.... Har du haft någon mer kontakt med dem du köpte ponnyn av?

Blir så himla asförbannad av sådant här!

Ja visst blir man ilsk!
Jag betalar hellre 7000 kr för att slippa
Ponnyn då den avskyr barn och faktiskt
är livsfarlig det blir en billig livförsäkring.
Jag är 99% säker på att Ponnyn redan är såld
vidare.

Nej jag har inte varit i kontakt med dem
på ett tag nu. Det är väl dags!
Det är bara det att vissa personer vill man inte
alls ha att göra med känns det som nu när man
vet litet mer om dem.

Men inte undra på att hästen inte mådde bra , om tidigare ägare lärde sina barn att slå hästen !!
Din dotter har nog visst dom ledaregenskaperna som han sa att hon inte hade.
Hur gammal var ponnyn ?

6 år var Ponnyn.
Hoppas att hon har det bra nu.
Skulle aldrig ge upp på en häst om jag
var ensam eller med endast vuxna omkring
men när man har barn som ska
röra sig fritt på gården så fanns det liksom
inget val :cry:
Rymmande anfallande Ponny är ingen Hit.
Ponnyn avskydde verkligen barn!

Då har du ju papper på det ring ett inkassobolag som kan köpa skulden av dej o gå vidare till fogden så får du tillbaka endel av dina pengar :)

Sedan efterlyser du hästen.

Hoppas verkligen den lilla fått ett bra hem oatt dom som sålde lär sej en läxa...

Anmäl allt samt kontakta inkasso!!!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka