Lupiner i hoesilaget!!???

S

shirin

Hej alla,

och jag kanske oroar mig i onoedan, men vill aenda kolla med er haer inne Om Ni Varit med om det? Om ni vet ifall det aer farligt?
Lupinerna aer dessutom utblommade sa det aer "graluddiga blommor" som sitter pa tjocka foervedade stjaelkar!? :confused:
Jag plockade bort alla blommor och delar jag kunde se i den balen.
Har skickat pa analys och vaentar pa svar, men det var innan jag fann dessa konstigheter.

Har haesten inack med helpension, men aer mycket missnojd med hoeleverantoren och byter givetvis hoe om det visar sig daligt pa analyssvaret!

Av atta haestar har en visat tecken pa oro. Det aer ett sto som annars aer lugn som en gammal arbetsmaerr. Alla aer bra i magen!
Tack pa forhand fran en orolig matte!

Sv: Lupiner i hoesilaget!!???

Är du säker på att det är lupiner och inte skräppor (rumex)? Ett j*kla aber som sprider sig som... ogräs :p

Den formen som finns i vallar är jag ganska säker på att de inte är giftiga, en eko-bonde i grannskapet här har massor i sitt ensilage till korna, de är typ helt omöjliga att få bort om man inte sprutar :(

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet i alla fall att smörblommor inte är giftiga torkade men jag har ingen aning om hur det är med lupiner tyvärr.

Jag trodde också jag hade lupiner i hösilaget men höbonden garanterade mig att det var skräppor och han borde veta eftersom han är trädgårdsmästare och har jobbat med växter i sisådär 50 år ;)

Det finns olika sorters lupiner, men de vanliga är giftiga enl min flora. Dock så är det främst fröna som är giftiga, inte själva plantat. Men det låter på din beskrivning som det är just fröställningarna du har??

Vi har väldigt mkt lupiner på vård gård och vissa ha spridit sig till hästarnas hagar. Jag kutter ner dem så de inte skall fröa av sig och sprida sig ännu mer. Men hästarna äter dem inte i färskt tillstånd iaf.

Jag skulle nog inte våga fodra med hö om det var lupiner med frön i.

Tack alla, och laenken fungerade... :bow:

"Även riddarsporre, lupin, hästhov, penningört, vit- och blåsippa och akleja är mer eller mindre giftiga."

Vet att det aer froena som aer giftigast, men inte hur det blir naer de finns i hoesilage.
Hursomhaver, fodrar givetvis inte med detta. Blev bara orolig samt undrande om det kan vara en vanlig "ingrediens" i hoesilage som jag har missat...

Häster äter inte gift växt när dom har tillgång till annat.
Hur giftig vissa växt är som hamna i höet kan vara svårt att säjer, mycket gift försvinner vid torkning, kan tänka att ensilage som har mer väska i kan vara lite giftiger....spekulation.

Allafall du kan se om hästen pila bort vissa växter själv.
SLU kan har non information.

Sanning med modifikation. Vissa hästar är glupska och sätter i sig utan att sortera allt för noga. Andra utvecklar smak för saker som inte alls är nyttiga för dem, som t.ex. ekollon. Föl, unghästar och andra individer som inte kan låta bli spännande saker riskerar också att tugga i sig giftiga och knasiga pryttlar. Även om det inte är GIFTIGT så är jag säker på att alla normalt funtade häster inte skulle få för sig att tugga i sig metertal av ett neddraget elband med kittlande elstyrka i så som min unghäst fick för sig för ett par år sedan (tack och lov satt den andra änden fast i en stolpe, så bandet försvann inte ned i magsmältningskanalen... :eek: ).

Men jag vet inte hur giftiga lupiner är för hästar, och hur mycket de måste sätta i sig för att ta skada. Det är ju en viktig faktor i riskbedömningen!

Definitivt inte sant. I samband med att Skåne blev invaderat av stånds gjordes rätt omfattande undersökningar och det visade sig att vissa hästar t o m föredrog stånds före betesgräs.

Grannens häst dog i just förgiftning av stånds med efterföljande akut fång (hovbenet genom sulan). Den hage de gick i var verkligen jättefin, med fin gödad vall.

Vill "påpika" vad jag skriv, "så länge hästen har tillgång till sitt naturliga föda undvika dom gift växter".
Vissa miss växt år kunde vi få häster som åt loko weed (riddarspur) i Arizona, det var då gräs fanns inte.

Gift växt ofte har ett besk smak som häster inte tycke om, dom kan vara rätt krassen när det gäller matt och vatten, men själv klart är dom vrål hungrig kan dom äter nästan vad som helst, det skulla du åxo göra:

Från Gustav II Adolf Baltiska Fält Tåg:
Föda var så knapp att hästerna åt av svansen på varändra i sina spillter.

Karl XII svält march igenom Severn 1709:
Vi fick matta häster med tobak för ingen foder fanns att driva främ.

Ekolen Förgiftnings Sagerna som vi hade en lång diskussion om i sömmers var B--- S---
Så mycket ekolen mina häster vräkt i sig i år och f-nn inte har dom död ;)

Sanning med modifikation. Vissa hästar är glupska och sätter i sig utan att sortera allt för noga. Andra utvecklar smak för saker som inte alls är nyttiga för dem, som t.ex. ekollon. Föl, unghästar och andra individer som inte kan låta bli spännande saker riskerar också att tugga i sig giftiga och knasiga pryttlar. Även om det inte är GIFTIGT så är jag säker på att alla normalt funtade häster inte skulle få för sig att tugga i sig metertal av ett neddraget elband med kittlande elstyrka i så som min unghäst fick för sig för ett par år sedan (tack och lov satt den andra änden fast i en stolpe, så bandet försvann inte ned i magsmältningskanalen... :eek: ).
Men jag vet inte hur giftiga lupiner är för hästar, och hur mycket de måste sätta i sig för att ta skada. Det är ju en viktig faktor i riskbedömningen!

:rofl:...nej, riktigt sa illa aer det inte, men vilken tur att den ena aenden satt fast i stolpen! :D

Angaende lupinerna sa har jag pratat med veterinarer, giftcentralen och googlat mig igenom otaliga tips- och faktasidor och den ena saeger si och den andra saeger sa, men som jag forstar sa aer den froena som aer de farliga. De aer tursamt nog inte sa glupska som din "matvrak" utan hade - tack och lov - sorterat bort dessa. :laugh:
Nu aer analyserat hosilage pa ingaende och problemet forhoppningsvis ur vaerlden....

Tack igen foer era svar alla ovriga ocksa! :bow:

Vill "påpika" vad jag skriv, "så länge hästen har tillgång till sitt naturliga föda undvika dom gift växter".
Vissa miss växt år kunde vi få häster som åt loko weed (riddarspur) i Arizona, det var då gräs fanns inte.

Gift växt ofte har ett besk smak som häster inte tycke om, dom kan vara rätt krassen när det gäller matt och vatten, men själv klart är dom vrål hungrig kan dom äter nästan vad som helst, det skulla du åxo göra:

Från Gustav II Adolf Baltiska Fält Tåg:
Föda var så knapp att hästerna åt av svansen på varändra i sina spillter.

Karl XII svält march igenom Severn 1709:
Vi fick matta häster med tobak för ingen foder fanns att driva främ.

Ekolen Förgiftnings Sagerna som vi hade en lång diskussion om i sömmers var B--- S---
Så mycket ekolen mina häster vräkt i sig i år och f-nn inte har dom död ;)

Vad menar du med ovanstående? :confused:
Jag förstår nog språket men undrar i vilket sammanhang detta passar in?

Jag tror inte alls att hästar är så kloka så att de kan undvika det som är giftigt och speciellt inte i ett ensilerat foder. Min egen ponny äter allt. Ensilage med smörblommor (har inte lyckats begripa om det är farligt), Johannesört, ekollon, vitsippor och en hel del annat tveksamt. Hon är dessutom den enda häst jag vet som äter mossa. Det beror inte på brist på mat (eller gjorde åtminstonde inte det från början).

Har din häst död?

Min häst lever (om det är det du undrar).
Men jag är inte övertygad om att det har varit helt ofarligt för henne att äta vad som helst. Det kan ju bla ha hjälpt till att utlösa hennes fånganfall.

Det är ju knappast så att bara för att en häst inte faller död ner av att ha tuggat i sig två exemplar av Johannesört så innebär det att det är helt Ok att äta denna växt. Eftersom min ponny har haft fång så får hon inte möjlighet (tyvärr) att äta hur mkt hon vill. Men hon äter gräs med begränsas tillgång - inte en massa annat, ogräs och liknande.

Hur giftig vissa växt är som hamna i höet kan vara svårt att säjer, mycket gift försvinner vid torkning, kan tänka att ensilage som har mer väska i kan vara lite giftiger....spekulation.

Det är kanske inte riktigt så enkelt, tyvärr. Enligt "The Horse":

"Most weeds are not palatable and will be avoided by pastured livestock if adequate forage is available. However, in hay, most livestock cannot differentiate weeds from beneficial long-stemmed forage, which can result in accidental ingestion and possibly a loss in performance or even death.

Three weeds commonly found in the upper Midwest that remain toxic when dried in hay are hoary alyssum, wild parsnip, and poison hemlock."

Then your horse has just proved my point....the horse is smarter than you are and can do fine with no help from you :D

Det är kanske inte riktigt så enkelt, tyvärr. Enligt "The Horse":

"Most weeds are not palatable and will be avoided by pastured livestock if adequate forage is available. However, in hay, most livestock cannot differentiate weeds from beneficial long-stemmed forage, which can result in accidental ingestion and possibly a loss in performance or even death.

Three weeds commonly found in the upper Midwest that remain toxic when dried in hay are hoary alyssum, wild parsnip, and poison hemlock."

Det kan alltid vara en risk med "tvångs fodering" hästen har inget annat att valja på, "hunger känna ingen spär".
I en torknigs process urläks mycket gift och den gift koncentrate som finns bli det hästen pila bort, häster är inte lika dum som maniskor.
Som jag sa i "ensilag" där foder är innpackaterat och i nogat blott form kan det vara en risk för för hög koncentrate av gift.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka