Lunginflammation

maiagull

Trådstartare
Efter att ha dragits med en väldigt envis förkylning i drygt tre veckor så fick lillan lunginflammation i lördags. Nu äter hon ju penicillin och har piggnat till rätt bra. Men mitt oroliga mammahjärta tycker inte att det går fort nog. Hon har blivit jättesnuvig och hostig och har lite förhöjd temp igen. Vad jag förstår så är det lunginflammationens sätt att lämna kroppen. Men jag vill gärna höra vad ni har för erfarenheter och få lite tröst att hon snart är pigg och rask igen.

:(

Sv: Lunginflammation

Är du orolig tycker jag du ska ringa en läkare och fråga, lunginflammation kan vara en riktigt farlig sjukdom. Jag har haft det själv (en gång vid 17, en vid 20) och varit totalt utslagen i flera veckor.

Jag har naturligtvis varit till läkare (akuten i söndags) och ringt och pratat med distriktsköterskan idag. Jag skulle aldrig drömma om att börja skriva här heller.
Det är mer min inre oro jag vill ha lite perspektiv på. Jag ser ju att hon svarar på penicillinet och att hon har piggnat till betydligt. Men jag har själv aldrig haft lunginflammation och jag trodde liksom att bara hon fick penicillin så skulle hon bli frisk direkt. Men jag börjar ju förstå att en sjukdom som har laddat i över fyra veckor kan behöva nån vecka på sig att gå om också.
Så jag vill mest bara ha lite tips om hur själva förloppet fungerar och när jag möjligen kan förvänta mig att hon har blivit helt frisk.

Det var inte så jag menade heller, sorry om det lät så.

Till mig sa doktorn att det kunde ta flera månader för lungorna att repa sig, så jag skulle ta det lite lugnare än vanligt. Så länge det går på rätt håll kan det nog ta lite tid, men om det börjar gå bakåt håll noga koll.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 487
Senast: Ela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25