Lung trav, hur?

Smulu

Trådstartare
Rider en häst som hela tiden drar iväg med mig i traven.
Först så travar hon lugnt men sen så smyger hon i väg och ökar lite lite itaget. Häpp så sitter jag där och ska få ner farten till mer lagom hastighet (jag vill gärna hänga med i min lättridning så att säga).
Skritten fungerar bra, gallopperar gör jag nu bara i paddocken eller på åkrar där jag har möjlighet att rida in på en volt ifall hon drar på lite.

Men åter till frågan. Jag vill ha råd och tips på hur jag håller henne i en lugn trav. Nu gör jag så att jag travar på tills hon börjar på att fara iväg, och sedan bryter av till skritt. Problemet är att avbrottet tar typ 100 meter vilket jag tycker är alldeles för långt. Ok tar jag i riktigt ordentligt så får jag stopp på henne men jag vill inte behöva ta hårt i henne. Jag har de senaste gångerna ridit på hackamore men jag vill ha tips som funkar oberoende om jag rider med vanligt träns eller med hackamore.

Sv: Lung trav, hur?

försök, oavsett hur fort hästen travar, att rida lätt lugnt och i en bra takt ( det är skitsvårt :rofl: ), de flesta hästar rättar sig efter ett tag.
annars gör flera halvhalter och avsaktningar, onödigt många :p
trava på små volter, öka sakta, springer hästen iväg så minskar du volten igen och gör mer halvhalter.

Ok, fast det är lite svårt att göra volter på en meter bred ridstig :D
Men det där med att rida lätt lugnt och sakta av ofta är nog inte nått dumt tips. :)

Volterna tar jag med mig in i paddocken.

Ja att rida lätt i ett lugnt och taktfast tempo är superbra. Kan vara svårt ibland, man vill ju gärna rätta sig efter hästens takt, men låt hästen rätta sig efter dig nu! Rid långsam lättridning, så ska du se att ho rättar sig.

ja, ute i skogen är det inte så lätt :p
ja sakta av ofta är väldigt bra, och lätt, att öva.
tänk på att använda rösten, sitt djupt ner och ta mjukt i tyglarna, stannar inte hästen då så sätt dig rejält och ta en rejäl förhållning, släpp efter och ta en till. (segdra i munnen= döden för både hästens mun och finkänslighet för hjälperna)
beröm mycket! :)
lycka till :D

*svarar alla*

Tack för tipsen, ska pröva nästa gång jag rider ut. På månda tänkte jag roa mig med att rida lite dressyr i paddocken. Tror jag ska träna på lite övergångar mellan gångarterna. Men på onsda då....

Säger som alla andra, lugn lättridning och prata mkt med hästen, många övergångar. Sen kan du testa med att varje gång du märker att hon går emot din hand minsta lilla, då hon börjar smygöka så gör du en halvhalt, kommer tillbaka till normal trav i gen.. brukar vara bra och flyttar ofta vikten lite bakåt (hästen bär sig mer på bakbenen, så som den ska). Förutsättningarna är då att du rider din häst hyfsat i form och eftergiven hela tiden, så den inte bara tar upp huvudet och går emot bettet på så sätt.
Lycka till! :banana:

Så fort den ökar av sig själv, även om det är lite, sakta av till skritt. Fortsätt så ett tag så kommer den förstå vad du är ute efter.

flytta hästen år sidorna i traven medan du fortfarande rider framåt, då kan den inte dra iväg. funkar perfekt på mitt sto.

Jag hade en häst som betedde sig så efter att hon stått ett tag för en skada. Hennes beteende berodde helt klart på att hon var för svag (omusklad efter vilan), för att gå i den lugna mer samlade traven, så hon "smög" iväg i något som mer liknade älgkliv än trav och sen var det kört... Om jag vore du skulle jag ut och träna styrka (klättring är oslagbart), givetvis ska du träna lydnad också, mycket övergångar, galoppfattningar är även det väldigt muskelbyggande, (det är jobbigare för hästen att fatta själva galoppen än att galoppera fem-sex varv på en volt). :bump:

Hästen ska lyssna på dig, det ska inte ta mer än några steg att göra ett avbrott, Gör en mjuk haövhalt och be om avsaktning, händer inget så försök igen, tredje gången hade jag satt hästen på röven... de lär sig snabbt att lyssna...

Sedan tycker jag att det är helt rätt metod, så fort det börjar gå för fort så bryt av och för fort är typ allt över det tempo du hade tänkt dig. I paddocken rider jag 10 meters volter om hästarna ökar upp tempot.

Smulu skrev:
Ok tar jag i riktigt ordentligt så får jag stopp på henne men jag vill inte behöva ta hårt i henne.

Som ovanstående sagt. Be först, men om hon inte lyssnar så ta i ordentligt. Det brukar räcka med en gång om man gör det rätt. Bromsen måste fungera i alla lägen och då måste den "smörjas" lite först.
Kolla alltid i början på varje ridpass att hon svarar både framåt och bakåt och lyssnar på dig. Blir till slut en vana.

*Knapplån*

Red lite i paddocken igår. Övade halter från skritt och övergångar från trav till skritt. Mot slutet av mina 40 min fungerade det riktigt bra.
Dock "lite" vingligt. Det såg förmodligen inte särskilt snyggt ut heller. Men hon lyssnade iallafall bättre och bättre för varje halt/övergång vi gjorde :)

Ska nog få fason på det så småningom.

Lazio skrev:
flytta hästen år sidorna i traven medan du fortfarande rider framåt, då kan den inte dra iväg. funkar perfekt på mitt sto.

Rider en häst som har lärt sig att ryttaren gör så där, så när det börjar gå fort så börjar hon gå i en sjuhelsikes "skänkelvikningstrav" :D
(obs! detta var inte kritik) på en del hästar funkar detta jättebra! :)

Rid lätt när du tarvar å känna att du har samma takt hela tiden, att du aldrig behöver resa dig upp snabbare. Så fort du känner att den drar iväg det minsta så sakta ner igen. Gör en halt o känn att du kan länga tygeln klappahästen utan att den går fram, och sedan att den lyssnar fram på skänkeln. Ge den aldrig chansen att smita iväg, om du tänker på att resa dig upp i samma takt hela tiden , så märler du så fort den drar det minsta och kan stoppa det innan du tappar kontollen . Om den drar iväg så fortsätt att rida lätt i samma lugna takt och med benen om , så kommer den att anpassa sig .. lycka till:)

Gör henne uppmärksam hela tien me halvhalter och kanske rida serpentiner över vägen, övergångar från trav till halt, från halt till trav och från trav till skritt osv.. Så har jag gjort på de flesta hästar som gärna spriger iväg i traven, Visa för henne att det är du som bestämmer!

Gick riktigt bra igår :)

Var inne på banan och red en stund. Fick till en trav där jag kunde sitta ner utan att skumpa av, funkade väl i ca ett varv innan jag fick bryta av och börja om,. Och i allafall en bra galloppfattning innan det började blåsa riktigt ordentligt och regna så vi fick avsluta efter ca 25 min. ( Brrr, hade inga regnkläder )

Tack så jättemycket för tipsen alla ni som svarat, har testat flera av dem och det har fungerat bättre och bättre för varje gång. :)

Du har samma problem som jag hade....

Men försök hålla honom/henne upptagen hela tiden... Små halvhalter, ställa till höger/vänster....

Det låter lite som dotterns sto, som helt enkelt är svår att rida i balans och istället för att jobba, gärna drar iväg och smiter ifrån arbetet, framförallt i traven. Men genom att vara superdupernoga med att ALLTID - även i skogen - ha ett stadigt och tydligt stöd på yttertygeln och att hålla om henne med skänkeln samt att hellre hålla överlivet en aning framåt än fakt upp/bakåt (luta sig bakåt=ökar påskjutet) har vi börjat komma till rätta med problemet.

Lycka till!

//

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 324
Senast: mily
·
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
1 111
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 201
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar